Skreifiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skreifiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skreifiske

klarar en Callcutta 700Te att andvändas till Skreifisket på Söröya.

Skreifiske frestar prylarna ganska hårt, så lite svårt att säga. Calcutta 700Te är ju en kvalitetsrulle som ska tåla en del stryk, men den är nog egentligen inte avsedd för den typen av fiske. En av guiderna hade haft kunder i år som fiskade med Shimano Tekota 700LC. Helt nya rullar varav 3 av 4 rullar hade gått sönder. Nu vet jag att en del kommer att skriva att jag har en sån rulle och har dragit flundra på 80kg osv utan problem....., men så sa han iaf.

Fiskade själv med en Shimano Talica 8 II och den klarade det fint. Jag upplevde Norgetorskarna mycket mer kampvilliga än vad jag är van vid hemma i Sundet. Du är väl både van Sundsfiskare och Norgeresenär ?

Kommentera

Personligen hade jag valt en rulle utan linspridare iaf. Mest för att minimera en svag punkt. Men det är min personliga uppfattning.

Kommentera

Nordic sea angling har BFT black thunder rullar, de håller måttet verkar det som.
        Var på Skreifiske på Söröya i början av Mars i år.

Jag skulle rekommendera att köra med ett väldigt kort och styvt spö för skreien, för du får fisk direkt när du släppt ner 10-20 meter, varje gång... Har du inte kort spö blir du sjukt trött i armarna efter någon timma..

Ta med åksjukepiller och drick inte ölbärs dagen innan du ska ut..

Skitfiske

Kommentera

Jag och grabben ska dit i mars nästa år. Är det pilk eller jigg som gäller? Är det chans på flundra vid den tiden också?

/Per

Kommentera

Stor jigg är att föredra, men det går ju att fiska med pilk också. Det kom någon bonusflundra i slutet av skreisäsongen förra året.

Som skrivs ovan så är ett kort spö att föredra. Fiskade själv med ett 6,6 fots 30/50lbs och tyckte det funkade bra. Några fiskade med ca: 5fots speedjiggingspö. Ska få byggt ett spö till detta årets skreifiske och funderar på om jag ska ha det 6 eller 6,6fot ? Bakhandtaget ska jag ha några cm kortare på detta eftersom jag har ganska korta armar och vill få rullen lite närmre kroppen. För det är ett riktigt påfrestande fiske som känns både här och där

Kommentera

Thx,

då blir det väl till att inhandla 2 nya spön

Kommentera

Hej igen !

Spö är ju en smaksak och svårt att tipsa om. Fiskade själv med ett Okuma Cortez 30/50lbs 6,6 fot 2 delat. Tyckte det var ganska skönt med uppskattningsvis 3/4 aktion. Mycket prisvärt..... Har för mig jag betalade ca: 800:- . Bra ringar och rullfäste och lätt klinga med snygg design. Som sagt inte det värsta man kan ha, men ett prisvärt alternativ.

Kommentera

PappaPu: Bib bob 40 cm jiggarna levererade bra som fasen. Pilk skulle jag inte rekommendera under tidigt Skreifiske.

Jag var där i början av Mars under det verkliga Skreifisket och jag tror inte det är så stor chans på Flundra eftersom Skreien står tätt i stim från 20 meter och 100 meter ner till botten typ...
                  Senast ändrad av mobetahl; 2012-11-02, 19:38.

Kommentera

Vilka linor föredrar ni-----typ multi color
                    Tycker att Strike Wire tappar färgen ganska fort eller va säger ni?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    132 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    344 visningar
                    0 gillar