Vrakfiske på västkusten med egen båt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vrakfiske på västkusten med egen båt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vrakfiske på västkusten med egen båt!

Hejsan
    Skall försöka komma ut och börja Vrakfiska lite med min båt.
    Kommer att använda mig av en Garmin 720s kartplotter/ekolod.

Vad har ni för tips för en nybörjare?
    Vad bör man tänka på osv ?
    Senast ändrad av Jjonas; 2013-05-25, 18:19.

Plocka bort trekrokarna o ersätta dom mot enkelkrokar. Samt använda ca:1 spölängd med 0,80-1,2mm nylon för att skydda huvudlinan mot nötning.

Sen är det inte fel med ett ordentligt ankare o väl tilltagen ankarlina. Ibland räcker det med drivankare.
    Senast ändrad av jimmy85; 2013-05-25, 20:20.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Om du fastnar (vilket är högst troligt) använd en pinne som du virrar linan runt och som du sedan drar i med båda händerna så brukar linan gå i brottlänken. Prova även stora shadjiggar och som sagt enkelkrok. Om du fiskar med pilk kan det räcka med en gummimakk som enda krok, fäst den i översta öglan där du har lekandet till huvudlinan.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tack för bra tips
        Hur bör man tänka när man letar efter vraken? antar att vissa av dem kan vara svåra att hitta
        vad för inställningar skall man ha på ekolodet?

Kommentera

Hur ser turbåtar på att man snor deras vrakpositioner? Med en bärbar GPS lär man mycket enkelt kunna plocka positioner...

Kommentera

Ursprungligen postat av Greendanger Visa inlägg
            Hur ser turbåtar på att man snor deras vrakpositioner? Med en bärbar GPS lär man mycket enkelt kunna plocka positioner...
            Jadu - om du gör på det viset lär du få simma hem.
            Exempelvis Uffe på Falken brukar kolla noga om folk har plotter med sig och honom skulle iaf inte jag vilja stjäla positioner av. Slipper du mot förmodan simma hem lär du i alla fall bli upphängd i fötterna ett par timmar... I så fall välförtjänt i mitt tycke.

OK?

Kommentera

alla har la smartphones med gps ..
              -- O ja Jag får använda HellFish loggan --
              Min Blogg : http://t-hellfish.blogspot.com
              Min FishBrain: http://www.fishbrain.com/Hellman

Kommentera

Jag tror också att det kan bli svårt att hålla positioner hemliga med dagens telefonappar. Men å andra sidan är det minst lika viktigt med en skicklig skeppare som med bra positioner. Så jag tror inte att de duktiga turskepparnas ställning är jätte hotad i och med det.

Men är det en massa vrakpositioner man är ute efter så kan man ju köpa en lista med knappt 5000 positioner för ett par hundralappar såg jag häromdagen. Om de håller fisk eller ej vet man förstås inte.
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                  Jadu - om du gör på det viset lär du få simma hem.
                  Exempelvis Uffe på Falken brukar kolla noga om folk har plotter med sig och honom skulle iaf inte jag vilja stjäla positioner av. Slipper du mot förmodan simma hem lär du i alla fall bli upphängd i fötterna ett par timmar... I så fall välförtjänt i mitt tycke.

OK?
                  haha vad fånigt. Alla har som sagt smartphones osv. Däremot kan en skicklig skeppare leta upp fisken och har större sannolikhet att hitta var fisken står för dagen....

Kommentera

Ursprungligen postat av duccen Visa inlägg
                    haha vad fånigt. Alla har som sagt smartphones osv. Däremot kan en skicklig skeppare leta upp fisken och har större sannolikhet att hitta var fisken står för dagen....
                    Så det är fånigt av skeppare att inte låta passagerarna använda gps o ta positionerna? Positioner som i vissa fall tagit flera år att leta upp. Därför de e så jäkla hämligt här på fs var det finns bra gäddvatten tex?
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    132 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    341 visningar
                    0 gillar