Vrakfiske på västkusten med egen båt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vrakfiske på västkusten med egen båt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
    Jadu - om du gör på det viset lär du få simma hem.
    Exempelvis Uffe på Falken brukar kolla noga om folk har plotter med sig och honom skulle iaf inte jag vilja stjäla positioner av. Slipper du mot förmodan simma hem lär du i alla fall bli upphängd i fötterna ett par timmar... I så fall välförtjänt i mitt tycke.

OK?
    Med tanke på att jag inte kan simma, ska jag ta det som ett hot mot liv och lem , med påföljande polisanmälan ?

Kommentera

Tja alla smarta mobiler kan spara gpspositionen. Sen kan man fota enslinjer. Med två st korsande så hamnar man på metern när. Googla på enslinjer om du inte vet.

Till sist. Dykarna.nu och sportdykare.se har massor av positioner. Sen finns också fornsök.

Mvh
      Mickedykare :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Greendanger Visa inlägg
        Med tanke på att jag inte kan simma, ska jag ta det som ett hot mot liv och lem , med påföljande polisanmälan ?
        Hahaha,
        nja - det brukar ju vara en bit in till land från fiskeställena så även jag som är simkunnig hade nog fått problem...
        Säger som Fred Asp apropå hans högst eventuella promenad hem till Hässelby från Salongerna - Det är kallt!

Jag hotar i vilket fall som helst ingen - anser bara att vanlig hövlighet stipulerar att man inte försöker ta en mans födokrok ifrån honom genom att stjäla hans förmodligen tämligen surt förvärvade "hemligheter".

Kommentera

Ursprungligen postat av Greendanger Visa inlägg
          Hur ser turbåtar på att man snor deras vrakpositioner? Med en bärbar GPS lär man mycket enkelt kunna plocka positioner...
          De flesta, nästan alla vrak som ligger på botten i svenska vatten är väl kända. Turbåtsskepparna inkl. turbåtsskeppare/yrkesfiskare Ulf Stahre har själva "snott" eller fått positionerna av andra, oftast trålbåtsskeppare som ha koll på trålhinder. Ulf är däremot lite sniken mot andra och har störsändare på sin båt så det är ingen mening att ta med sig gps om man vill ryckfiska lektorsk med Ulf på Falken. Det finns fortfarande några jönsar som envist hävdar att det är "deras" vrakpositioner som ALLA initierade havsfiskare har i sina plottrar.

Kommentera

TS skicka ett pm till mig med mailadress så skall du få ett par filer med mängder av positioner för hela västkusten.
            Dessa passar lowrance, men är du lite teknisk så kan du omvandla dessa så formatet passar din garmin.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Vraket Visa inlägg
              De flesta, nästan alla vrak som ligger på botten i svenska vatten är väl kända. Turbåtsskepparna inkl. turbåtsskeppare/yrkesfiskare Ulf Stahre har själva "snott" eller fått positionerna av andra, oftast trålbåtsskeppare som ha koll på trålhinder. Ulf är däremot lite sniken mot andra och har störsändare på sin båt så det är ingen mening att ta med sig gps om man vill ryckfiska lektorsk med Ulf på Falken. Det finns fortfarande några jönsar som envist hävdar att det är "deras" vrakpositioner som ALLA initierade havsfiskare har i sina plottrar.
              Hej Vraket - kul att du hittat hit.
              Hade varit kul att veta vem som döljer sig bakom nicket med bara 1 inlägg. Ser ut som om du reggat dig enkom för att svara på detta varför jag blir nyfiken.

P.S. Håller med dig om att det köttfiskas för mkt på Falken men bra på att hitta fisk är han Uffe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                Hej Vraket - kul att du hittat hit.
                Hade varit kul att veta vem som döljer sig bakom nicket med bara 1 inlägg. Ser ut som om du reggat dig enkom för att svara på detta varför jag blir nyfiken.

P.S. Håller med dig om att det köttfiskas för mkt på Falken men bra på att hitta fisk är han Uffe.
                Något inlägg måste vara det första och när det skrivs massa strunt blir det svårt att hålla sig. Ulf är en tuffing, ibland tuffare än förnuftet tillåter när han åker runt i en överlastad 33fotare i alla väder med passagerare som inte har koll på hur låg säkerheten är. Ulf kör rek-turer med betalande "sportfiskare" och när han hittar vrak som samlat tillräckligt mycket lektorsk åker han dit dagen efter och sätter nät på samma vrak. Köttfiskas för mkt? Hur satt din +15kilostorsk på kroken. Det VANLIGA är att stor torsk som landas på Falken är felkrokad och det vanliga tacklet är en pilk med trekrok strl 10/0 eller 12/0.. Vid vrakfiske!! Alla som vet hur mycket tackel det åt vid vrakfiske vet också att det onte är smartaste tackeltypen om avsikten är att fiska på ett sportfiskemässigt vis snarare än att rycka upp fisk. Eftersom fisken har två ändar händer det naturligtvis emellanåt att fisk är krokad i trakterna kring munnen också. 15kilostorskar är inte vanliga i östersjön. Däremot är det inte ovanligt med 9kilostorskar som har 6kilo rom i buken. Dessa fiskar har inte mycket plats över i buken för mat och äter därför mycket lite. Förra året stoltserades det med en stor fisk som en dansk redskapshandlare hade tagit på Falken. Ulf rapporterade stolt om denna reg-fisk. Dessvärre hamnade ett filmklipp på youtube (nu bortplockat) från fångstögonblicket och "regfisken" satt prydligt krokad i magen. Ulf tar för sig och vill både äta kakan och ha den kvar, det är sann yrkesfisketradition. Sportfiskare väljer sitt sällskap.

Kommentera

Tycka vad man vill om allt....
                  Aldrig åkt med Ulf eller vet ens vem han är, men att smutskasta tredje person är fel . Vad som än hänt och inte hänt på denna båt har jag ingen aning om och han leverar uppenbarligen det kunderna vill ha.
                  Det kommer alltid erbjudas saker som man borde tacka nej till men fakta är att många tackar ja .
                  Sportfisket har kommit väldigt långt med information om att få hållbarhet i verksamheten och jag både tror och hoppas att de som fiskar på ett oetiskt sätt är ett utdöende släkte och ofta befinner sig i övre medelåldern.

Kommentera

Ursprungligen postat av jnbs Visa inlägg
                    Tycka vad man vill om allt....
                    Aldrig åkt med Ulf eller vet ens vem han är, men att smutskasta tredje person är fel . Vad som än hänt och inte hänt på denna båt har jag ingen aning om och han leverar uppenbarligen det kunderna vill ha.
                    Det kommer alltid erbjudas saker som man borde tacka nej till men fakta är att många tackar ja .
                    Sportfisket har kommit väldigt långt med information om att få hållbarhet i verksamheten och jag både tror och hoppas att de som fiskar på ett oetiskt sätt är ett utdöende släkte och ofta befinner sig i övre medelåldern.
                    Smutskastning? Frågan var om turbåtsskeppare delade med sig av allmänt kända poitioner. Svaret är att Ulf Stahre gör det inte. Till Ulfs försvar kan man kanske nämna att han aldrig varit "fin i kanten" när det gäller fiske/sportfiske. Hans kompetens är dock kraftigt överskattad. Han har mycket erfarenhet från många år på sjön och en riktig hårding dessutom. Många garnfiskare i östersjön skulle kunna ta med sig kunder på samma typ av fiske som Ulf. Det är egentligen inte möjligt att registrera sin båt som yrkesfiskebåt och handelsfartyg samtidigt, men Ulf kör efter sin egen regelbok. Försäkringsfrågan blir intressant den dagen något händer.

TS får gärna skicka mig ett meddelande om vart ifrån du utgår och vad du har för räckvidd med din båt så skall jag hjälpa dig med några beprövade pos. Som någon redan nämnt så är vrakfiske mer än att bar hitta vrak. Det är viktigt att lära sig hur ekolodet fungerar och det är en konst att navigera båten rätt över vraket. Gå med i en havsfiskeklubb och om du är helt färsk kan jag rekommendera boken "Havsfiske med Surprise" av Bo Hall (om den fortfarande går att få tag i).

Kommentera

TS får gärna skicka mig ett meddelande om vart ifrån du utgår och vad du har för räckvidd med din båt så skall jag hjälpa dig med några beprövade pos. Som någon redan nämnt så är vrakfiske mer än att bar hitta vrak. Det är viktigt att lära sig hur ekolodet fungerar och det är en konst att navigera båten rätt över vraket. Gå med i en havsfiskeklubb och om du är helt färsk kan jag rekommendera boken "Havsfiske med Surprise" av Bo Hall (om den fortfarande går att få tag i).[/QUOTE]

T.S Såg nu att du fiskar på västkusten. Inte mina vatten. Sorry.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      138 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      357 visningar
                      0 gillar