Pigghaj - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pigghaj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Läste i en tidning att det fanns 11 arter haj i sverige (!!) blev väldigt förvånad men det var konstiga namn på arterna förutog pigghaj o.s.v.

Kommentera

Pigghaj

Var på kummelbank och fiskade i höstas vi fick en jädrans massa pigghaj den största jag fick vägde 5 kg. Jag pilkade med upphängare och min kompis metade med makrillfile och vi fick ungefär lika många var. Jag var tvungen att döda en av dem och testade att äta den, det gör jag inte om den smakade skit tyckte jag så släpp tillbaka dem istället..

Kommentera

Håller med Christer.Försökt på massa sätt,rökt, stekt, kokt men smakar fan hur man än gör.Hört av ö-borna att man ska lägga den i mjölk ett dygn innan tillredning, men det hjälpte inte. Den yrkesfångade säljs mest i Tyskland som havsål, vetefan hur dom kan äta den. Men dom gillar ju "sauerkraut"
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Det finns både silhaj och pigghaj i kattegat prova fladen båtarna (95 flöt det i land en två meter lång blåhaj i falkenberg det hade varit något ogh få på kroken)

Kommentera

småfläckig rödhaj finns väl i svenska vatten(?).. och havsängel borde väl också kunna dyka upp...
            har bestämt för mej att det var en brugd i gullmarsfjorden för några år sedan....

skulle vara intressant att få reda på vilka alla 11 arterna är.
            [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

Kommentera

Hajar som mer eller mindre frekvent observerats i svenska vatten: Småfläckig rödhaj, Hågäl, Gråhaj, Blåhaj, Rävhaj, Brugd, Sillhaj, Sexbågig kamtandhaj, Pigghaj, Blåkäxa, Håkäring.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
                Hajar som mer eller mindre frekvent observerats i svenska vatten: Småfläckig rödhaj, Hågäl, Gråhaj, Blåhaj, Rävhaj, Brugd, Sillhaj, Sexbågig kamtandhaj, Pigghaj, Blåkäxa, Håkäring.
                Finns 5 arter registerade som Svenska rekord av sportfiskarna dessa är Gråhaj, Håkäring, Pigghaj, Sillhaj och Småfläckig rödhaj. Fridlysta av dessa
                är Sillhajen och Småfläckig rödhaj.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Helt rätt att plocka upp lite äldre trådar så att havsfiskeforumet kommer igång här

Hörde från en ykesfiskare att de fått mycket pigghaj senaste veckorna men även några gråhajar i nät satta på vrak norr om skagen...

Kommentera

Tydligen mycket gråhaj nu i Oslofjorden enligt www.fiskersiden.no
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                      Finns 5 arter registerade som Svenska rekord av sportfiskarna dessa är Gråhaj, Håkäring, Pigghaj, Sillhaj och Småfläckig rödhaj. Fridlysta av dessa
                      är Sillhajen och Småfläckig rödhaj.
                      Finns inte blåkäxa noterad? Har för mig att den fångats på Bratten..
                      Senast ändrad av BBRF; 2008-05-28, 08:21.
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      137 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      357 visningar
                      0 gillar