Geiranger - Fiskeplatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Geiranger - Fiskeplatser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Geiranger - Fiskeplatser

Hej på er!

Hoppas någon kan assistera lite, vi ska iväg till Geiranger och tänkte testa fiskelyckan när vi är där.

Är det någon som vet några bra fiskeplatser i Geirangerfjorden? Gärna stor sej eller torsk.

Var hittar man de stora sejarna eller torsk, tänker främst på hur botten skall se ut, ska man leta sig till bergstoppar ?

Ursäktar för om jag formulerat mig lite rörigt.

Tack på förhand!

För torsken så letar du efter grundtoppar som sticker upp en bit från omkringliggande botten, enklast är att sätta sig med sjökortet och leta efter dessa toppar, alt går du in på Eniro och kikar på deras sjökort på datorn över det område ni ska fiska å så ser du rätt bra var ni ska prova att fiska..
    Senaste åren jag varit upp till Norge och fiskat har vi hittat fiskarna rätt djupt men fortfarande på "grundtoppar" som stuckit upp till 70-100m djup från ännu djupare vatten...
    Men börja på djup runt 25m, får ni inget där så söker ni er sakta ut mot djupare toppar....

Kommentera

Hej!

Jag var i Geiranger 1990 (bodde i stugorna på vänster sida fjorden sett från byn ca 2 km ut eller nått, där fjorden har en liten bukt - båt ingick) och var ganska grön då (hade inte ens ekolod) men lite input kan jag kanske ha. Fjorden är tyvärr som ett stort dike så det finns inte mycket till grund och annat som samlar fisk. Det finns ett grund runt första "kröken" på vänster sida. Börja med att kolla där kanske?

Annars så är det nog att leta sillstim med ekolodet, det brukar vi i alla fall göra i andra liknande fjordar. Och hittar man sillen så hittar man åtminstone sejen och ev torsk, lite olika i olika fjordar och tid på året. Vi hamnade i ett "sillkok" runt första kröken från där vi bodde, tror det var rakt utanför en liten fårstuga som stod ensam mitt på den stranden.

På campingen ungefär mitt emot där jag bodde, dvs på högra sidan sett från byn lär det finnas glasvar har jag läst. Fiskas med mete eller tobisliknande jigg, t ex Savage Gear Sandeel vid botten. Kul att få för att den är ovanlig men kanske inte är något man riktar fisket efter, just för att den är ovanlig.

Till sist kan det vara värt att testa djupmete. Lubb och långa var de vanligaste arterna vi fick. Antingen gå lite djupare med agn eller åtminstone agn på pirken så ökar man sannolikheten för dessa arter. Finns lite filmer på Youtube där några fiskar långa/lubb samt även sej i fjorden. Är sejen trög kan det vara värt att testa mete med sill även efter den...

Kolla även på fiskersiden.no efter tips, t ex denna:

Åh, såg att dom fick kummel (Lysing) också, nu blir jag ju sugen att åka dit... :-)

Sjukt vacker plats är det ju också!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
      4 svar
      339 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
      0 svar
      106 visningar