Bästa knuten för grov shockleader (mono) till flätlina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa knuten för grov shockleader (mono) till flätlina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa knuten för grov shockleader (mono) till flätlina.

Detta har kanske diskuterats förut men kanske kan vara av intresse igen?
    (annars får ni gärna hänvisa till tidigare tråd)

Det finns för många knutar helt enkelt. Jag brukar hålla mig till uniknot i de fall det funkar men att skarva en grov FC shockleader till braid är ju lite knepigare. Jag har 0,7 0,9 1,6 och 2.0 mm FC/mono leaders som ska skarvas på flätlinorna 60-200lb beroende på syftet.
    Det finns många varianter på temat... lite för många ... och jag vet faktiskt inte vilken jag ska satsa på under resan.

Alberto knot ?
    Albright knot ?
    Sebile/Gt knot ?
    Bimini twist ?
    TR knot ?
    FG (fine grip) knot ?

Vad använder ni andra för knutar till att skarva grövre tafsar/shockleaders 0,7-2.0 mm som dessutom inte ska fastna i spöringarna.
    Det är ganska grova dimensioner jag vill ha hjälp med alltså.
    /Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-15, 10:25.

Kolla youtube. Ska finnas nån förenklad variant på bimini twist som även ska gå snabbt som satan o knyta. Hade gärna länkat men kommer fan inte ihåg vart ja hitta den.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Kolla youtube. Ska finnas nån förenklad variant på bimini twist som även ska gå snabbt som satan o knyta. Hade gärna länkat men kommer fan inte ihåg vart ja hitta den.
      Ska kolla! Jo en hel del av dom här knutarna är ju inget man slänger ihop på 5 sekunder ute i blåsten liksom... Enkelt är bra!!

Edit:
      Hur fäster man Braid"loopen" sen i FC/Mono tafsen då?
      Bimini Twist är kanske mer användbar om man använder lösa "wind on" leaders och inte i första hand för spinn/kastfiske?
      Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-15, 11:44.

Kommentera

Du de va en bra fråga haha... Gick av bara farten när jag svara..
        Sebile borde ju funka bäst om man tänker på löpet i ringarna. Men har bara kört den på klena grejer sj o den e ju ett bök o knyta..

Kommentera

FG-knot med Rizutto finish rekommenderar jag. Går ganska snabbt när man lär sig. Sök på Youtube.

Kommentera

Hittade dessa för att koppla en braid loop till mono med GT knut...

Verkar smidigt om man behöver byta leader kanske?
            Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-15, 12:34.

Kommentera

Jag har kört med fg knot. Tar en liten stund o knyta men de e de värt . Löper fint i spöringarna oxå.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Detta har kanske diskuterats förut men kanske kan vara av intresse igen?
                (annars får ni gärna hänvisa till tidigare tråd)

Det finns för många knutar helt enkelt. Jag brukar hålla mig till uniknot i de fall det funkar men att skarva en grov FC shockleader till braid är ju lite knepigare. Jag har 0,7 0,9 1,6 och 2.0 mm FC/mono leaders som ska skarvas på flätlinorna 60-200lb beroende på syftet.
                Det finns många varianter på temat... lite för många ... och jag vet faktiskt inte vilken jag ska satsa på under resan.

Alberto knot ?
                Albright knot ?
                Sebile/Gt knot ?
                Bimini twist ?
                TR knot ?
                FG (fine grip) knot ?

Vad använder ni andra för knutar till att skarva grövre tafsar/shockleaders 0,7-2.0 mm som dessutom inte ska fastna i spöringarna.
                Det är ganska grova dimensioner jag vill ha hjälp med alltså.
                /Gustav

Varför krysta och krångla till det med en massa olika knutar. Så länge som betesknutar och skarvknutar är starka och inte glider upp duger de bra för mig...

Själv skarvar jag olika dimensioner homogena eller mjuka linor med UniKnot to UniKnot...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Jag körde med FG-knuten nu när vi körde Surfcasting i Danmark. Funkade kanon!
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                    Jag körde med FG-knuten nu när vi körde Surfcasting i Danmark. Funkade kanon!
                    Jo FG glider betydligt bättre genom spöringarna än en uniknot. Jag får väl träna lite på knypplandet så man kan knyta den lite snabbare. Blir nog FG knut till spinnfisket och Bimini Twist/GT till metet med bete.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    309 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Arbetar...
                    X