Andörja eller Arctic Seasport? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andörja eller Arctic Seasport?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andörja eller Arctic Seasport?

Hejsan har bestämmt mig för att åka till Nordnorge och fiska nästa år i Juli månad,vi ska hyra båt på fiskecampen. Det som vi ska inrikta oss på är fiske efter torsk,sej,kattfisk,hälleflundra.

Nu är det så att vi inte kan bestämma oss om vi ska åka till Arctic Seasport (saltströmmen) eller Andörja fiskecenter (Andörja)

Därför frågar jag ER som vet något om dessa ställena , Vilket ska vi välja?

Andörja:

Saltströmmen:

Tack på förhand!

Har ej varit på någon av dem, men kan dock säga att det finns pengar att spara genom att hyra boende och båt från annat håll tex dancenter eller dintur...
    Kveitekungen!

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamSnarje|Daniel
      Hejsan har bestämmt mig för att åka till Nordnorge och fiska nästa år i Juli månad,vi ska hyra båt på fiskecampen. Det som vi ska inrikta oss på är fiske efter torsk,sej,kattfisk,hälleflundra.

Nu är det så att vi inte kan bestämma oss om vi ska åka till Arctic Seasport (saltströmmen) eller Andörja fiskecenter (Andörja)

Därför frågar jag ER som vet något om dessa ställena , Vilket ska vi välja?

Andörja:

Saltströmmen:

Tack på förhand!
      Jag hade nog satsat på Söröya i stället. Helt klart mycket bättre fiske efter alla dessa arter, dessutom bra fiske efter kolja, kungsfisk och flatfiskemete.
      Båtarna är dessutom helt suveräna. Vill du ha tips om fiskeplatser m.m hör av dig.

Kommentera

skit i saltströmmen iallafall har varit där 3 gånger och jag lär inte åka tillbaka ditt nått mer. totalt sönderfiskat och en massa folk som dycker och harpunerar allt dom ser. mötte ett gäng som hade harpunerat upp runt 50 flundror och lika mycket kattpå en vecka som dom skulle sälja när dom kom hem för att finansera resan med, och det var bara ett gäng lika mycket folk som fiskar som harpunerar där så skit i strömmen om du inte vill bli besviken

Kommentera

Okej Söröya som nordic-angling har hand om ?? har också hört att det är bra där men risken för att bli inblåst är ganska stor..

Salomon85: Okej :S har hört att det är ganska bra där iaf :S konstigt..
          Sen dom där som harpunerar det måste ju vara något fel i huvudet på dom ! Synd att dom ska förstöra fisket på ett sådant sätt

Kommentera

andörja

HAr varit i Andörja 2ggr å kan säga att fisket där var riktigt kul, torsk över 20 havskatt på 8.5, kolja 4,5 , bleka 7.5 plus mycket plattfisk och gott om sej upp till 10kg finns alltid något fiske som fungerar, t.ex om torsken och sejen inte skulle finnas vid grynnorna en bit ut eller om det skulle blåsa så kan man alltid fiska havskatt och kolja närmare land. Lite jobbit var bara att om du fiskar djupare än 40m så kan du räkna med mängder med lubb upp till ca 5kg

Kommentera

Angående Söröya så vill jag påstå att det är ett av dom bästa ställena i Norge på Stor torsk, Hälleflundra och till viss del katt (stora mängder)..
              Sen är även plattfiskmetet grymt, många rödprickiga över 2 kg när jag var där på praktik i 35 dagar i sommras!

Vädret är en sak på Söröya. När jag var där så var det skitväder kanske halva tiden då man inte kunde göra några längre turer (typ storskalltarn, Rosa, som ligger en 25-30 distans bort från ön.)
              Men när jag snackade med lite yrkesfiskarna och även ägaren Jimmy, så sa
              alla att sånt här skitväder hade dom inte haft på 10-15 år..Resten av säsongen var det dock fint väder vad jag fick höra..Men visst, chansen till att bli inneblåst finns ju alltid, men det e en chans man måste ta. '

Om man ser t.ex på Saltströmmen så har jag hört att om inte sillen är där e det dött..Så det e ju en grymt viktig sak för just Saltströmmen om det stämmer..

Skall själv till Söröya veckan efter Midsommar, kunde inte hålla mig, utan är tvungen att åka upp igen... Mitt fiske på praktiken ( 7 fiskedagar varav 3 längre turer efter torsk och hälle ) gav mig 30 torskar över 10 kg, men en topp på ovägda 16-18 kilos..Tappade även en fin Hälleflundra efter 20 min Brutal fight, det värst jag varit med om..I huggögonblicket och till första rusningen var slut så hade den tagit närmare 80-90 meter lina! Fiskefrossa då :P..

Jag håller med Ambjörn, åk till Söröya, väll investerade pengar + att det är inte så dyrt mot t.ex dintur och dom andra
              Specimen fishing for life

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik_Norrland
                HAr varit i Andörja 2ggr å kan säga att fisket där var riktigt kul, torsk över 20 havskatt på 8.5, kolja 4,5 , bleka 7.5 plus mycket plattfisk och gott om sej upp till 10kg finns alltid något fiske som fungerar, t.ex om torsken och sejen inte skulle finnas vid grynnorna en bit ut eller om det skulle blåsa så kan man alltid fiska havskatt och kolja närmare land. Lite jobbit var bara att om du fiskar djupare än 40m så kan du räkna med mängder med lubb upp till ca 5kg

Okej.. vart var du då? vid sandbottnen eller vad den heter ? såg en film där ifrån med grymmt fiske där inne.. är lite lockande att åka dit men vet inte.. svårt beslut :S

Kommentera

Ursprungligen postat av weberg
                  Angående Söröya så vill jag påstå att det är ett av dom bästa ställena i Norge på Stor torsk, Hälleflundra och till viss del katt (stora mängder)..
                  Sen är även plattfiskmetet grymt, många rödprickiga över 2 kg när jag var där på praktik i 35 dagar i sommras!

Vädret är en sak på Söröya. När jag var där så var det skitväder kanske halva tiden då man inte kunde göra några längre turer (typ storskalltarn, Rosa, som ligger en 25-30 distans bort från ön.)
                  Men när jag snackade med lite yrkesfiskarna och även ägaren Jimmy, så sa
                  alla att sånt här skitväder hade dom inte haft på 10-15 år..Resten av säsongen var det dock fint väder vad jag fick höra..Men visst, chansen till att bli inneblåst finns ju alltid, men det e en chans man måste ta. '

Om man ser t.ex på Saltströmmen så har jag hört att om inte sillen är där e det dött..Så det e ju en grymt viktig sak för just Saltströmmen om det stämmer..

Skall själv till Söröya veckan efter Midsommar, kunde inte hålla mig, utan är tvungen att åka upp igen... Mitt fiske på praktiken ( 7 fiskedagar varav 3 längre turer efter torsk och hälle ) gav mig 30 torskar över 10 kg, men en topp på ovägda 16-18 kilos..Tappade även en fin Hälleflundra efter 20 min Brutal fight, det värst jag varit med om..I huggögonblicket och till första rusningen var slut så hade den tagit närmare 80-90 meter lina! Fiskefrossa då :P..

Jag håller med Ambjörn, åk till Söröya, väll investerade pengar + att det är inte så dyrt mot t.ex dintur och dom andra
                  Har också hört bra saker om söröya.. fisket där ska vara outstanding.. Så det är ju jädrikt lockande att åka dit..
                  hehe en hälleflundra vore inte fel att få på :P fyfan! det vore en dröm..
                  Saken den är ju att det är en bit längre dit upp än till dom andra ställena men om man redan åkt 170 mil kan man likagärna åka 40 till... hehe..

Och det där du sa om sillen har jag inte en aning om.. mkt möjligt att de stämmer.. låter ju inte orimligt iaf!

Kommentera

Hade du tänkt att köra bil upp eller?
                    Annars har ju Nordic-sea-angling, företaget där jag hade praktik, men flyt från oslo, köpenhamn eller stockholm med i sitt pris..
                    Kolla gärna på www.nordic-sea-angling.com
                    Specimen fishing for life

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    307 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Arbetar...
                    X