Tips mm inför NordNorge... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips mm inför NordNorge...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack allihop för tipsen ! ! ! !

Nope jag har inte vart där tidigare, men planerar redan en tripp till nästa år igen. Det skall värkligen bli sketskoj att få komma iväg på lite aktionfiske. När vi åker ut här på västkusten och får torsk på 6-8 kg tycker man de är enorma, enligt dagsfärsk rapport har de landat fler 18-20 kilos torskar och några regäla flundror idag. hmmm undrar hur det känns att krama en 20 kg torsk....
    I vilket fall så kommer en rapport nästa helg.
    Tack igen!
    Ha de gott!!
    /Hans Jacobsson

Kommentera

Funderar själv på att åka till Sommaröy nästa sommar, eller möjligen Söröya, men eftersom jag redan varit på Söröya så låter Sommaröy som ett intressant alternativ, förutsatt att fisket där är riktigt bra. Ser verkligen fram emot din rapport Hassehopp...

Kommentera

Hallo.
        Tyvärr nyss hemkommen från Sommaröy, hade gjärna flyttat dit..
        Sommaröy var nog den vackraste plats jag varit på.
        Gigantiska berg som sticker rätt upp från vattenytan flera hundra ibland tusentals meter, mäktigt!! En otroligt vacker miljö, måste upplevas!!
        Ja, fisket då....?? Det var grymt, det fanns fisk överallt! Högt som lågt.
        Till en början tyckte vi att det var roligt att få Sej, men efter att landat 20-30 kg i båten började vi undra, vi var tvugna att sätta på grövre saker för att komma ner till torsken som väntar under Sejen. Vi drog en hel del Torsk på runt 10 kg, tyvärr inga 20kilosbamsingar men en hel del regäla napp där man nästa knäckte sig innan fisken släppte nån meter innan ytan.... :-( Lillsyrran fick en hälleflundra på dryga tio kilo, hon var nära att åka i vattnet. Hon fick lägga isg i båten och ta spjärn på relingen med föttern innan jag och far kom till undsättning. Den gjorde några regäla rusningar precis innan vi skulle hiva upp den båten, det bara skrek i rullen. Visst 10 kg för en hälleflundra kanske inte är stort men stark var den!! Den fisk vi fick mest av var Långa, många 3-4 kilos men ett gäng på runt tio fick vi upp oxå. En hel del Kungfisk och den förbannade Sejen som högg innan man nåt botten med jiggen/pilken.
        Alla de stora fiskarna fick vi på jigg, en och annan på 700grams pilk, nåt mindre gick inte att använda om man ville komma förbi sejen. risken var dock att man hakade i sej på vägen i magen, ryggen, eller nån fena men då fick den följa med ner till botten och bli torskmat.....
        Har inte tid att skriva mer nu, undrar ni nåt så fråga på!!
        Länk till bilder på facebook (det kommer mer bilder i veckan): http://www.facebook.com/album.php?ai...8&id=707090942

/Hassehopp

Kommentera

Härlig berättelse Hassehopp! Vet inte om du varit på andra ställen i Norge och kan jämföra med Sommaröy men det låter som ett intressant alternativ till t.ex. Söröya. Funderar som sagt på Söröya nästa sommar men efter vad du berättat så framstår Sommaröy som väldigt lockande.

Kommentera

Roligt med Norge historier,,, Gillar bilderna ni verkar ha haft en underbar resa.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Verkar inte på tal om nåt C & R i havet? Jag bara undrar!

Kommentera

Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
                Verkar inte på tal om nåt C & R i havet? Jag bara undrar!

Och tack gode gud för det.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Verkar som att ni har haft ett riktigt bra fiske! man blir riiiktigt sugen när man ser bilderna därifrån efter att ha läst om ditt fiske har jag bestämt att jag ska prova på fisket där! sticker dit om 13 dagar så!

Vad var de för båt ni var ut med? vad kostade de osv? plats? får gärna berätta så detaljerat du orkar och vill :P eftersom jag inte har så stor koll på området så behöver ja all hjälp ja kan få, där du var verkar ju vara kanon så får ja mer info så sticker ja dit

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
                    Verkar som att ni har haft ett riktigt bra fiske! man blir riiiktigt sugen när man ser bilderna därifrån efter att ha läst om ditt fiske har jag bestämt att jag ska prova på fisket där! sticker dit om 13 dagar så!

Vad var de för båt ni var ut med? vad kostade de osv? plats? får gärna berätta så detaljerat du orkar och vill :P eftersom jag inte har så stor koll på området så behöver ja all hjälp ja kan få, där du var verkar ju vara kanon så får ja mer info så sticker ja dit

Hallo.
                    Joo, det var ett kanonfiske. Visst vi var huvudsakligen där för att fiska, men när man väl kom dit så glömde man nästan av fisket. Allt var så dj**la vackert, man ville göra så mycket mer än bara fiska.

Vi åkte bil till oslo från vårt sommarställe utanför smögen, tog ca 2 timmar. Flög från oslo till Tromsö där vi hade bokat en hyrbil med AVIS, körde de 5 milen till sommaröy där vi bodde i vår stuga med havet under balkongen. packade ur prylarna drog på oss fiskekläderna satte oss i en bokad hyrbåt med ekolod och gps sedan fiskade vi i nästan en vecka. på fredagen fick vi tag på en lokal fiskare som tog med oss på sin lilla nätfiskebåt med större däck i aktern för spöfiske, han tog 800 NOK/pers för 6timmars guidat grymt bra och roligt fiske.
                    Messar dig mer detaljerat senare, måste sova nu.

Ha de
                    /Hans Jacobsson
                    Senast ändrad av Hassehopp; 2007-08-07, 21:44. Anledning: misade /pers efter 800 NOK.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hassehopp Visa inlägg
                      Hallo.
                      Joo, det var ett kanonfiske. Visst vi var huvudsakligen där för att fiska, men när man väl kom dit så glömde man nästan av fisket. Allt var så dj**la vackert, man ville göra så mycket mer än bara fiska.

Vi åkte bil till oslo från vårt sommarställe utanför smögen, tog ca 2 timmar. Flög från oslo till Tromsö där vi hade bokat en hyrbil med AVIS, körde de 5 milen till sommaröy där vi bodde i vår stuga med havet under balkongen. packade ur prylarna drog på oss fiskekläderna satte oss i en bokad hyrbåt med ekolod och gps sedan fiskade vi i nästan en vecka. på fredagen fick vi tag på en lokal fiskare som tog med oss på sin lilla nätfiskebåt med större däck i aktern för spöfiske, han tog 800 NOK/pers för 6timmars guidat grymt bra och roligt fiske.
                      Messar dig mer detaljerat senare, måste sova nu.

Ha de
                      /Hans Jacobsson

Okej, jag förstår det. har sett massor med bilder därifrån och det är riktigt fint där! vad kostade det att hyra båt? vad är de för typ av båt? känns som att man måste ha lite erfarenhet av området innan man ger sig ut i en egen båt där. Ett guidat alternativ är nog en bättre idé för mig, ialf nu första gången, speciellt när jag inte har nån fiskepolare med mig. Har du koll på om de finns gott om guidade turer, typ den du var på? de kostade ju ett par kronor, men de är de säkert värt! vet du om de finns möjlighet att hyra utrustning där?

De börjar dra ihop sig till avresa nu så de börjar bli dags att planera fiskelådorna och vilka spön som ska me

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      111 visningar