Undrar om någon vet vilken vindar som är dem bästa vid torskfiske på Öresund. Brukar gå ut med Tumlaren. Snackade med några ombord sist jag var ute dem sa att vindriktningen spelade roll givetvis glömt vad dem sa.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vind vid torskfiske
Collapse
X
-
Nordvindar, N ger alltid dåligt fiskeväder, men även NO och O tenderar att vara dåligt fiskeväder. Oftast så har man mycket bättre fiske på V, SV eller S.Ursprungligen postat av guling Visa inläggUndrar om någon vet vilken vindar som är dem bästa vid torskfiske på Öresund. Brukar gå ut med Tumlaren. Snackade med några ombord sist jag var ute dem sa att vindriktningen spelade roll givetvis glömt vad dem sa.
Dåligt väder ger vanligtvis dåligt fiske p.g.a. stor avdrift men kan kompenseras genom motor eller ankring.
Månens faser har också en klar betydelse i fisket. Så t.ex. har man som regel det bästa fisket från nymåne och framöver i en period på ca 2 veckor. Kan vara ide´att kolla upp det vid ev. planläggning/bokning av fiske. Dessutom är det i regel bättre (stabilare) väder i den perioden (mindre ebb och flod-fluktuationer).
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
-
jag är mycket med tumlaren då jag ordnar med sportfiskegigantens alla tävlingar och dels så har jag egen båt med som jag har i klagshamn och jag fiskar 2-4 gånger i veckan i sundet. det som (flode) skrev är helt rätt men när det gäller fisket nu på det grunda 5-10 meter och med vikterna 60-100 grams så är det mycket viktigt att du får en bra plats på båten vilket är i aktern eller fören. där kan du få rätt kastvinkel dom tar mest fisk i fören och i aktern på varje tur på tumlaren och sen är det viktigt att det är ström är där ingen ström i vattnet brukar det vara dåligt fiske med torsken jagar inte den ställer sig och skyggar. när det gäller vindarna så börjar det spela roll när det blåser lite mer så rätt plats på båten och ström i vattnet. och torsken har gått in på det grunda för ett par veckor sen så det är bara att sticka ut och fiska.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
håller med
Håller verkligen med Flodström kallas inte skitnordan för inte
allt mellan nord och nordost suger
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggNordvindar, N ger alltid dåligt fiskeväder, men även NO och O tenderar att vara dåligt fiskeväder. Oftast så har man mycket bättre fiske på V, SV eller S.
Dåligt väder ger vanligtvis dåligt fiske p.g.a. stor avdrift men kan kompenseras genom motor eller ankring.
Månens faser har också en klar betydelse i fisket. Så t.ex. har man som regel det bästa fisket från nymåne och framöver i en period på ca 2 veckor. Kan vara ide´att kolla upp det vid ev. planläggning/bokning av fiske. Dessutom är det i regel bättre (stabilare) väder i den perioden (mindre ebb och flod-fluktuationer).
mvhSpöböj !!
Kommentera
-
Hård vind i Sundet medför nästan alltid dåligt fiske. Sämst blir det om det håller i och blåser en längre period. Då blir ofta strömmarna starkare och det hänger gärna i några dagar efter att vinden lagt sig.
Norr om Ven är känsligare för där är Sundet trängre och därmed blir strömmarna mer intensiva.
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
|
0 svar
221 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg