Det va inga dåliga djup. Är det bra med stora djup i närheten (antar att man inte fiskar i dom) när man fiskar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havfiske.
Collapse
X
-
Det har jag ingen aning om men lite okunnigt så tror jag att man för det mesta vill ha förändringar i botten som typ grynnor m.m. för att småfisken samlas där och de större kommer dit för att äta småfisk.Ursprungligen postat av Zelle Visa inläggDet va inga dåliga djup. Är det bra med stora djup i närheten (antar att man inte fiskar i dom) när man fiskar?Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Zelle Visa inläggDet va inga dåliga djup. Är det bra med stora djup i närheten (antar att man inte fiskar i dom) när man fiskar?
Det kan det absolut vara, antar att Du är ute efter t ex större torsk och sej?....Försök i så fall sök dig utomskärs och sök upp grundområden med grundtoppar på 20-40 meter och fiska på och runt dom och var inte rädd för att fiska vid sidan av topparna på 50-100 meters djup. Såväl stortorsk som storsej står ofta pelagiskt vid sidan om grundtopparna på slätbotten..Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Du har så rätt BBRF, på djupet tas dom stora, hehehe.Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggDet kan det absolut vara, antar att Du är ute efter t ex större torsk och sej?....Försök i så fall sök dig utomskärs och sök upp grundområden med grundtoppar på 20-40 meter och fiska på och runt dom och var inte rädd för att fiska vid sidan av topparna på 50-100 meters djup. Såväl stortorsk som storsej står ofta pelagiskt vid sidan om grundtopparna på slätbotten..
Här i Hardangerfjorden pågår just nu ett storfiske på Sej. 10-15 kg´s tas på mellan 150 och 200 m djup. Rekorfiskar (typ Lubb eller Långa) tas på ca 200-400m djup. Djäkligt giftiga platser är djupvattensgrund, d.v.s. grynnor med grundtoppen på 50-100 m och runtomdjup på 100-500 m.
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Jag har alltid rätt...Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggDu har så rätt BBRF, på djupet tas dom stora, hehehe.
Här i Hardangerfjorden pågår just nu ett storfiske på Sej. 10-15 kg´s tas på mellan 150 och 200 m djup. Rekorfiskar (typ Lubb eller Långa) tas på ca 200-400m djup. Djäkligt giftiga platser är djupvattensgrund, d.v.s. grynnor med grundtoppen på 50-100 m och runtomdjup på 100-500 m.
mvh
....Kollade in sjökortet utanför Heinesund och det fanns högintressanta grundområden västsydväst Heinesund, dock verkar det vara en bit att åka, cirka 10 distans..
Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Har du någon position så man kan hitta rätt på kartan?Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggJag har alltid rätt...
....Kollade in sjökortet utanför Heinesund och det fanns högintressanta grundområden västsydväst Heinesund, dock verkar det vara en bit att åka, cirka 10 distans..
Fiskar vi för grunt som brukar börja på 15-20 metersgrynnor och fiska utåt, är det mest mindre fiskar där? eller spelar årstiden mer roll?Ola
Kommentera
-
Här är en bra sida om man vill se lite grunda grund i norge tycker jag, det är sattelitbilder.
Lätt att söka på ortsnamn m.m.
Tyvärr är den lite seg:
Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggHar du någon position så man kan hitta rätt på kartan?
Fiskar vi för grunt som brukar börja på 15-20 metersgrynnor och fiska utåt, är det mest mindre fiskar där? eller spelar årstiden mer roll?
Man kan gott börja fiska där, framförallt kan större bleka gå relativt grunt, prova att spinnfiska med shadjiggar relativt snabbt, är det bleka där märks det snabbt. Driv över topparna medans ni snabbspinner shadjiggar, tänk på att fisken rör sig, så prova gärna toppen lite senare. även storsej kan husera där, även om dom som regel cirkulerar där det är djupare. Vad gäller torsk så har jag aldrig haft bra fiske så grunt men andra har tydligen haft det. Vad gäller bleka så är det enligt min erfarenhet vanligare med större bleka inomskärs än t ex storsej och stortorsk. Ett bra sätt att hitta fiskeplatser är att studera sjökortet och börja med att fiska på dom grundtoppar som är utmärkta med namn, t ex seiskallarna, lyrberget o s v. Står det t ex lyrberget (blekaberget på svenska) så betyder det något, ingen slump att det heter som det gör. Om Heinesund så finns t ex flekgrunn, position N 67 43, 411 O 14 22, 084. Runt flekgrunn finns flera intressanta toppar. Det bara måste finnas storsej i området. Försök få tag på ett norskt papperskort innan resan så ni kan kolla in området. Finns att köpa i Stockholm eller beställa hem.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
BBRF, tack för infon.
Jag har varit där 2ggr nu och sjökort har jag.
Tyvärr har vindarna varit ogynsamma så det har varit lite höga vågor för båten vi hyrt. så vi har aldrig kommit ut till flekgrunn, men lite längre norrut nedanför Maahl har vi lyckats hamna och österut, men det har ju bara blivit en stor fisk, min flundra på 38kg(N67 45.930 E14 28.802 ej exakt position). i övrigt har vi bara fått upp till 5kilosfisk.
Vet ej om det är vår fisketaktik som är fel, vilket jag inte tror. 15-30cm shaddar med ca: 2-300grams-skallar och pilkar med samma vikt. studsanade på botten och tokvevande har testats.
Vi brukar börja på en ca: 18 m och fiska oss ut till 50-70 meter och ibland till 90 meter.
Min teori är att det är tidpunkten som är fel för fiske och inte platsen, vi har varit där i början av juli.
Skulle tro att tidigare eller senare på säsongen skulle resultera i större fiskar.
Men eftersom det är semester så ska det ju passa alla med grillning på kvällarna m.m. och därav tidpunkten.Ola
Kommentera
-
FinUrsprungligen postat av Ola Visa inläggBBRF, tack för infon.
Jag har varit där 2ggr nu och sjökort har jag.
Tyvärr har vindarna varit ogynsamma så det har varit lite höga vågor för båten vi hyrt. så vi har aldrig kommit ut till flekgrunn, men lite längre norrut nedanför Maahl har vi lyckats hamna och österut, men det har ju bara blivit en stor fisk, min flundra på 38kg(N67 45.930 E14 28.802 ej exakt position). i övrigt har vi bara fått upp till 5kilosfisk.
Vet ej om det är vår fisketaktik som är fel, vilket jag inte tror. 15-30cm shaddar med ca: 2-300grams-skallar och pilkar med samma vikt. studsanade på botten och tokvevande har testats.
Vi brukar börja på en ca: 18 m och fiska oss ut till 50-70 meter och ibland till 90 meter.
Min teori är att det är tidpunkten som är fel för fiske och inte platsen, vi har varit där i början av juli.
Skulle tro att tidigare eller senare på säsongen skulle resultera i större fiskar.
Men eftersom det är semester så ska det ju passa alla med grillning på kvällarna m.m. och därav tidpunkten.
Fin flundra, vad gäller ert övriga fiske så kanske ni haft lite otur men det är inte alltid så lätt att få 5+ fisk som man kan tro, ibland får man verkligen jaga fisken. Även i Norge kan det vara riktigt trögfiskat. Man får fiska av topp efter topp för att hitta fisk. När vi var på Fröya i våras var det ursegt och efter 3 dagars fiske så hade vi inte fått någon torsk över 3 kilo, först sista dagen fick vi en 10-kilos torsk och en bleka på 5,9 kilo inomskärs, utomskärsfisket var heldött.......Tror inte att tidpunkten är fel, fisket i juli-augusti kan vara utmärkt och sen är ju vädret behagligt med ofta liten dyning, i våras var dyningen upp till 8-10 meter vilket är kämpigt. Jag åker själv helst i juli-august p g a vädret. Dock, ta reda på tidvattnet i aktuellt område och välj fiskevecka efter det. Det ska vara så stor skillnad på låg och högvatten som möjligt. Länk för tidvattensprognos finns på www.norgefiske.se Kolla in tidvattenlänken från universitet i Oslo.Senast ändrad av BBRF; 2007-12-12, 23:07.Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
|
4 svar
333 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg