Tidvatten i Norge, vad är bra för fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tidvatten i Norge, vad är bra för fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Intressanta fakta ni kommer med. Bock o tack för att ni delar med er av kunskapen.
    Jag är inte hundra på vart jag ska i Norge nästa år. Det är delvis därför jag frågar.

Dels så finns det ju intresseförfrågan här på FS, och jag är rysligt sugen på att hoppa på där. Det är en resa lite längre norr ut.

Dels så ordnas det också en resa från mina hemtrakter. Den går till Langesund i söder och det är Stahres båt Falken som gäller. Hyffsat pris o kortare resväg plus att det går att samåka flera härifrån.

Vad jag förstår så är skillnaderna på tidvattnet betydligt mindre i södra Norge. Spelar det ändå roll??
    Senast ändrad av Uttern_; 2007-12-18, 14:55. Anledning: dåligt språkbruk
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Tidvattens zonen i haven styrs av både sol och måne. Hur stor skillnaderna blir regleras av flera faktorer, inte minst kusternas topografiska utformning, men också var i värden man befinner sig.

Nu är det inte så stor skillnad på effekten av tidvattnet mellan nord, mitt och sydnorge (bara i höjdskillnad mellan ebb och flod), brukar styra fiskens beteende likvärdigt men tiderna kan vara förskjutna i förhållande till lokala områden. För det finns det korrigeringstabeller och det trycks vanligtvis också en flod och ebb (flo og fjære) tabell eller info i lokala dagstidningar, bara att hålla er uppdaterade med hjälp av lokaltidningen på orten.

Tänk bara på att satsa på tiden straks före springflod. (kolla i allmenackan) om det finns möjligheter för det.

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      138 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      357 visningar
      0 gillar