Tidvatten i Norge, vad är bra för fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tidvatten i Norge, vad är bra för fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tidvatten i Norge, vad är bra för fisket?

Jo, att stigande tidvatten ska vara bra för fisket torde det inte vara någon tvekan om.
    Om jag tolkade kloka havsfiskare rätt, i annan tråd här på fs, så har även storleken på skillnaderna mellan ebb och flod också inverkan på fisket.

Någon som vill delge sina erfarenheter vad är bra och vad är dåligt?
    Är för lite skillnad negativt? Är extrema skillnader negativt? Vilka skillnader ska man sikta på att pricka in under Norgefisket?

Undrar en vetgirig

Utter
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Stor skillnad var i Norge du är också, http://upload.wikimedia.org/wikipedi...onstituent.jpg
    jo, speciellt hälleflundran verkar känslig för tidvattnet...
    Senast ändrad av Alessandro; 2007-12-17, 14:09.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

hmmm, blev jag klokare av ditt svar på mina.... njae.... inte riktigt *flår mig i svålen o läser igen*

Nej, inte klokare nu. Kan du utveckla vad du menar vore jag tacksam.... *ler bredast*
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Orakel talar aldrig i klartext...
        Var skall du i Norge?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
          Jo, att stigande tidvatten ska vara bra för fisket torde det inte vara någon tvekan om.
          Om jag tolkade kloka havsfiskare rätt, i annan tråd här på fs, så har även storleken på skillnaderna mellan ebb och flod också inverkan på fisket.

Någon som vill delge sina erfarenheter vad är bra och vad är dåligt?
          Är för lite skillnad negativt? Är extrema skillnader negativt? Vilka skillnader ska man sikta på att pricka in under Norgefisket?

Undrar en vetgirig

Utter

Enligt mig och många andra ska det vara så stor skillnad på hög och lågvatten som möjligt, d v s stort flöde i vattnet. Som jag ser det gäller det för dom flesta vandrande fiskar som torsk, sej och hälleflundra, antagligen även för kungsfisk. Hur det påverkar mer stationära fiskar som lubb och långa är jag osäker på. Vissa menar också att fisket bara är bra när tidvattnet vänder från lågt och stiger mot högt. Här är jag mer tveksam eftersom jag haft bra fiske oavsett om det varit stigande eller sjunkande. Vissa rutinerade hälleflundrafiskare menar också på att man ska välja att åka en period där skillnaden på maxhögt och maxlågt ökar, d v s Du ska påbörja ditt fiske en period när det är liten skillnad på ebb och flod men att skillnaden snabbt ökar.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

skulle nog påstå att det är under stigande vatten det bästa fisket infaller men det gäller mäst i fjårdar som ligger långt in. vid stigande vatten pressas föda och fisk in i dessa fjårdar och vid lågvatten pressas dessa ut eller som man kan seja dom följer strömmarna som uppstår vid ebb och flod, men är man ute och fiskar mer i öpna havet så ska man nog rätta sig efter hur blåsten har varit den senaste vekan. har vinden legat å blåst från havet och in mot land en längre tid så har mycket fisk trykts in pågrund av blåsten. har det därimot blåst från land och ut mot havet kan det nästintill vara fisktomt.
            så om jag ska korta ned vad jag menar tror jag nog på att tiden mellan att det varit ebb och börjar bli flod och det en längre tid blåst pålandsvind ska nog vara en fin tid att fiska på.
            fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Orakel talar aldrig i klartext...
              Var skall du i Norge?
              Tänkte inte på det....
              Orakade talar också i gåtor.... *ler skäggigt* ;o)>

Den hårige Uttern_
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Hej Uttern.

Det bästa fisket får man som de flesta redan har sagt, speciellt så som BBRF beskriver, på stigande flod, d.v.s. då det varit ebb och vänt och det går mot högvatten, flod.

Nu är det också så att de flesta fiskar, oavsett art, påverkas av det här då ebb och flod styrs av gravitationskrafterna från sol och måne. Varför det överhuvudtaget sker en förändring av matintaget hos fisk i dessa sykler vet väll ingen men det sker ju. Flodvågen går ju också hele vägen ner till bottnen och det kan naturligtvis förklara en del (fisk måste flytta sig p.g.a. kraftig ström, bytesdjur sopas med o.s.v.)

I perioden då det är störst skillnad mellan ebb och flod (s.k. "springflod") vilket infinner sig ca en gång per månad, så är fisket på topp, speciellt då det går mot springflod, ca en vecke före och fram till springflod. Att det sker är det inte någon tvivel mot och det är bara att passa på rätt tillfälle att fiska på, hehehe.

Det som är sämmre är att också vädret tenderar att bli mer instabilt i de perioderna, lågtrycken bildas oftare och sveper oftare in mot kusterna här i Norge.

Hade också kanonfiske på Bleka och en och annan Sej nu i helgen som var här i Hardangerfjorden och bäst var fisket naturligtvis då det var ca 2 timmar före och fram til floden var på topp.

mvh
                Senast ändrad av Flodström; 2007-12-17, 20:34.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Hej Uttern.

Det bästa fisket får man som de flesta redan har sagt, speciellt så som BBRF beskriver, på stigande flod, d.v.s. då det varit ebb och vänt och det går mot högvatten, flod.

Nu är det också så att de flesta fiskar, oavsett art, påverkas av det här då ebb och flod styrs av gravitationskrafterna från sol och måne. Varför det överhuvudtaget sker en förändring av matintaget hos fisk i dessa sykler vet väll ingen men det sker ju. Flodvågen går ju också hele vägen ner till bottnen och det kan naturligtvis förklara en del (fisk måste flytta sig p.g.a. kraftig ström, bytesdjur sopas med o.s.v.)

I perioden då det är störst skillnad mellan ebb och flod (s.k. "springflod") vilket infinner sig ca en gång per månad, så är fisket på topp, speciellt då det går mot springflod, ca en vecke före och fram till springflod. Att det sker är det inte någon tvivel mot och det är bara att passa på rätt tillfälle att fiska på, hehehe.

Det som är sämmre är att också vädret tenderar att bli mer instabilt i de perioderna, lågtrycken bildas oftare och sveper oftare in mot kusterna här i Norge.

Hade också kanonfiske på Bleka och en och annan Sej nu i helgen som var här i Hardangerfjorden och bäst var fisket naturligtvis då det var ca 2 timmar före och fram til floden var på topp.

mvh
                  Säkert är det generellt så att fisket är bäst när vattnet är på väg mot flod, fast man ska aldrig låsa sig, har haft superfiske vid lågvatten, liksom t ex vid nordlig vind vilket vissa dömer ut...
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                    Säkert är det generellt så att fisket är bäst när vattnet är på väg mot flod, fast man ska aldrig låsa sig, har haft superfiske vid lågvatten, liksom t ex vid nordlig vind vilket vissa dömer ut...
                    Hehehe, ingen regel utan undantag, helt riktigt BBRF. Tror det där har att göra med barrometerståndet och dess förändring. Som t.ex. så är fallande barometer ett djäkligt dåligt tillfälle att fiska på. Men barrometern kan vara stigande vid nordvind och då kan faktiskt fisket vara bra, som sagt ingen regel utan undantag. Man måste alltid ha koll på det mesta när det gäller väder, vind, barrometer, sol, måne etc.. Inte alla har den erfarenheten/eller peiling och då blir det fler bom-tillfällen i fisket.

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    132 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    340 visningar
                    0 gillar