Vilken båt är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wreckbender
    Därför har dom olika stammarna anpassat sig till salthalten i olika delar av haven.
    Menar du att det är en evolutionär anpassning?????????

Kommentera

COMER!

Du verkar inte ha en aning om vad du snackar om!! Har du någonsin varit ute med en sådan båt?

Ekolodet använder dom för att se om det står fisk på de olika fiskplatserna, sen lägger dom sig och driver över det. Det är bara vid bulefiske man lägger båten precis åvanför och släpper ner på fisken. När man drivfiskar brukar man kasta med lättare pilkar för att sedan jigga in dom.

"så kallade sportfiskare"? vad menar du med det?
      Är man inte sportfiskare om man använder ekolod och fiskar i havet?

Danne Asserlind

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered245
        COMER!

Du verkar inte ha en aning om vad du snackar om!! Har du någonsin varit ute med en sådan båt?

Ekolodet använder dom för att se om det står fisk på de olika fiskplatserna, sen lägger dom sig och driver över det. Det är bara vid bulefiske man lägger båten precis åvanför och släpper ner på fisken. När man drivfiskar brukar man kasta med lättare pilkar för att sedan jigga in dom.

"så kallade sportfiskare"? vad menar du med det?
        Är man inte sportfiskare om man använder ekolod och fiskar i havet?

Danne Asserlind
        Vad snyggt det blev när du skrev Comer med stora bokstäver.

Fråga ett: svarar jag nej pga att jag inte tycker det verkar kul att stå och fiska på det viset och att jag har egen båt med ekolod.

(Ekolodet använder dom för att se om det står fisk på de olika fiskplatserna, sen lägger dom sig och driver över det. Det är bara vid bulefiske man lägger båten precis åvanför och släpper ner på fisken. När man drivfiskar brukar man kasta med lättare pilkar för att sedan jigga in dom.) Detta skrev du.

Med enklare ord, dem letar upp fisken med ekolod sen driver över med dragen nere...
        BARA VID BULEFISKE lägger man båten ovanför fisken sen ner med dragen...
        Jag tycker faktiskt att jag skrev väldigt snarlikt vad du skrev fast inte lika mycket.
        Hmm ja jag har nog ingen aning om vad jag skriver om. Förresten vilket jävla påhopp. VEM säger att allt du skriver är rätt och med korrekt fakta?

Sån tur är har alla olika tycke och smak och ja jag tycker inte det har riktigt med sportfiske att göra att samla en grupp människor på en båt och dra torsk, dock så är det fiske.

Du skrev också är man inte sportfiskare om man använder ekolod i havet?
        Om man följer med en turbåt får då var och en stå vid ekolodet och bestämma var och på vilka djup ni vill fiska på eller är det skepparen som bestämmer var och när dragen ska i vattnet?

Kanske lite skillnad i fisket om man tar egen båt och själv letar upp fisken med eller utan ekolod för då är det ju man själv som har hittat den.

Lite mer sportigt att själv leta upp fisk tycker jag. Hoppas att du fick svar på dina frågor.
        Fråga alla fiskare vad dem tycker är "sportfiske" så lär du nog få lika många olika svar som personer du frågade.

Kommentera

Kan du förklara för mig vad som inte är sportfiske med det?

Pilkfiske från drivande bår kan jämföras ver jerk-fiske. Man har ett stelt drak som man sedan sätter liv i med småtyck och lyft. Är inte jerkbait sportfiske?

"Du skrev också är man inte sportfiskare om man använder ekolod i havet?
          Om man följer med en turbåt får då var och en stå vid ekolodet och bestämma var och på vilka djup ni vill fiska på eller är det skepparen som bestämmer var och när dragen ska i vattnet?"

Alla har inte tillgång till båt, är dom bara fritidsfiskare då? som fiskar för matens skull.

Jag tycker att det jag säger ät baserat på fakta då jag har jobbat på turbår under ett antal år, varit med på flera havsfisketävlingar får turbåt. Lika mycket har jag också fiskat med egen båt i havet, och det är varken svårare eller lättare.

Jag frågar igen ; har du någonsin varit ute och fiskat med en sådan båt?

/danne

Kommentera

Kan du förklara för mig vad som inte är sportfiske med det?

Pilkfiske från drivande bår kan jämföras ver jerk-fiske. Man har ett stelt drak som man sedan sätter liv i med småtyck och lyft. Är inte jerkbait sportfiske?

"Du skrev också är man inte sportfiskare om man använder ekolod i havet?
            Om man följer med en turbåt får då var och en stå vid ekolodet och bestämma var och på vilka djup ni vill fiska på eller är det skepparen som bestämmer var och när dragen ska i vattnet?"

Alla har inte tillgång till båt, är dom bara fritidsfiskare då? som fiskar för matens skull.

Jag tycker att det jag säger ät baserat på fakta då jag har jobbat på turbår under ett antal år, varit med på flera havsfisketävlingar får turbåt. Lika mycket har jag också fiskat med egen båt i havet, och det är varken svårare eller lättare.

Jag frågar igen ; har du någonsin varit ute och fiskat med en sådan båt?

/danne
            Läser du bara hälften av vad jag skriver sen skriver du dina grejer eller? Svarade ju på din fråga i föregånde svar. Nä jag har INTE varit på en sådan båt pga att jag inte tycker det verkar kul att fiska på sådant sett. Sen vad jag tycker om sportfiske eller vanligt fiske eller fritidsfiske eller dyl kan man tjata om i evigheter och det har jag varken lust eller ork till. Jag tycker vad jag tycker och du tycker vad du tycker.
            Sen att du arbetat på en sådan båt betyder inte att du måste ha rätt i allt du skriver.
            Yrkesfiskarna tycker också dem har rätt i vad dem säger men jag behöver inte hålla med dem för det. Dem jobbar också på båtarna.

Kommentera

Jag förstår inte hur du kan dömma något du aldrig har gjort. Du kan ju inte säga att det sportfiske om du aldrig testat.

Tror nog bara att det är du som anser att turbåtsfiske inte är sportfiske!

Men som du sa så tycker alla olika....

Kommentera

Ursprungligen postat av comer
                Med enklare ord, dem letar upp fisken med ekolod sen driver över med dragen nere...
                BARA VID BULEFISKE lägger man båten ovanför fisken sen ner med dragen...
                Jag tycker faktiskt att jag skrev väldigt snarlikt vad du skrev fast inte lika mycket.
                Vid drivfiske som bedrivs i 95 % av fallen driver turbåten över stora områden, (100-tals meter - 2 km) innan den flyttar sig och kör tillbaks igen eller byter plats. Dock kan ju skepparen med ekolodet se över vilket område det är lönt att fiska. Ofta fiskar man då där det är mycket sill som i sin tur lockar till sig torsk och annan fisk.

Vid bulefiske lokaliseras enstaka stim (ett par meter breda) med fisk varpå båten stannar och fiskar en mkt kort stund (ett par drag med spöna / 1-3 minuter). Efter detta letar skepparen vidare efter bulor(stim) och återupprepar processen.

Kommentera

Jag förstår inte hur du kan dömma något du aldrig har gjort. Du kan ju inte säga att det sportfiske om du aldrig testat.

Jag har aldrig yrkesfiskat heller och ändå har jag en åsikt om det. Jag tror nog att där e fler folk som har snarlika tycken om turbåtar men man vet ju aldrig.
                  Det kan ju till och med vara så att du har rätt men det tror jag inte heller på men har ändå en åsikt om det.

Kommentera

Ursprungligen postat av comer
                    Jag har aldrig yrkesfiskat heller och ändå har jag en åsikt om det. Jag tror nog att där e fler folk som har snarlika tycken om turbåtar men man vet ju aldrig.
                    Det kan ju till och med vara så att du har rätt men det tror jag inte heller på men har ändå en åsikt om det.
                    Missade du mitt inlägg??

Kommentera

Varför kan man inte det? Jag dömer ut saker ideligen fast jag inte har gjort det själv utan bara läst eller hört om det - inget konstigt med det.

Och jag tycker nog inte heller att turbåtsfiske är något sportfiske på hög nivå - lite bättre när det handlar om tex turbåtar som går ut och bottenmetar, men torskpilkning...knappast... Precis som Comer skriver - skepparen kör en bit - tutar i hornet och alla pilkar åker över bord - krävs ingen större insats eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      95 visningar