Fiske i Norge - Hur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Norge - Hur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Norge - Hur?

Hallå!

Jag befinner mig nu i Norge för att jobba och tjäna lite pengar. Fiska är även det riktigt roligt, och jag har testat lite, dock utan något vidare resultat. Det största jag har fått är en torsk på 5 kg, som jag tog i slutet av september. Nu får jag nästan aldrig något längre, och då fiskar jag med lättare utrsustning, d.v.s spinnutrustning och spön i klassen 20-60g.

Saken är den att jag inte kan dessa fisken och vet inte hur jag ska göra för att fånga något, då jag sällkan fångar något annat än småsej. Där jag fiskar finns det vikar och sund, men det är inte några stora "fjordar" och det är sällan att det strömmar särskilt mycket i dessa sund.

Vart bör jag fiska för att fånga vilka fiskar? Sejen verkar gå pelagiskt, i sund och stå och trycka vid djupa vrak efter vad jag har hört. Blekan något sådant. Torsken på djupa sandbottnar. Andra fiskar vetefan. Rätta mig väldigt gärna, då jag är rätt säker på att jag har fel!

Kan jag fiska med spinnutrustning fortfarande? Vilka djup bör jag söka fisken på? Vilka platser?

Tack på förhand!

Finns det inget norskt forum? Du kanske kan kan få lokala tips, eller ännu bättre: haka på nån lokal fiskare, brukar vara oslagbart. Själv har jag inte en aning om ditt aktuella fiske.

Kommentera

Fiskar du från land eller båt?
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ja, du kan fortfarande fiska med spinn. Vart bor / jobbar du? När jag jobbade i oslo brukade jag åka till slemmestad. Lätt att hitta och nära till vattnet. Torsk, sej och lyr plus diverse plattfiskar. Från oslo går även båtar till närbelägna öar, finfint fiske där ute, torsk på fluga om du 'vill' till exempel. Resor anordnas också av den fiskebutiken som finns tid järnbanetorget. Vidare kan jag varmt rekommendera boken: sportfiske langs oslofjorden, OM du nu är i närheten.

Kommentera

Ursprungligen postat av BigBandit Visa inlägg
          Hallå!

Jag befinner mig nu i Norge för att jobba och tjäna lite pengar. Fiska är även det riktigt roligt, och jag har testat lite, dock utan något vidare resultat. Det största jag har fått är en torsk på 5 kg, som jag tog i slutet av september. Nu får jag nästan aldrig något längre, och då fiskar jag med lättare utrsustning, d.v.s spinnutrustning och spön i klassen 20-60g.

Saken är den att jag inte kan dessa fisken och vet inte hur jag ska göra för att fånga något, då jag sällkan fångar något annat än småsej. Där jag fiskar finns det vikar och sund, men det är inte några stora "fjordar" och det är sällan att det strömmar särskilt mycket i dessa sund.

Vart bör jag fiska för att fånga vilka fiskar? Sejen verkar gå pelagiskt, i sund och stå och trycka vid djupa vrak efter vad jag har hört. Blekan något sådant. Torsken på djupa sandbottnar. Andra fiskar vetefan. Rätta mig väldigt gärna, då jag är rätt säker på att jag har fel!

Kan jag fiska med spinnutrustning fortfarande? Vilka djup bör jag söka fisken på? Vilka platser?

Tack på förhand!
          Som sagt, var i Norge fiskar Du? Antar att Du fiskar från land och i så fall är det inte så lätt att fånga större fisk men att torsken går på djupa sandbottnar håller jag inte med om. Fiskar Du från land så kan däremot blekan gå relativt nära land på grunt vatten. Vilka beten fiskar Du med? Testa snabbspinn med jigg för blekan..
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
            Finns det inget norskt forum? Du kanske kan kan få lokala tips, eller ännu bättre: haka på nån lokal fiskare, brukar vara oslagbart. Själv har jag inte en aning om ditt aktuella fiske.
            www.fiskersiden.no är den bästa norska sidan tycker jag.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Kommentera

Det lilla jag stått ifrån brygga och fiskat så har jag lyckats få sej på stigande vatten när de närmar sig högst. Vid lågvatten har det aldrig blivit nån fisk, fast det har säkert att göra med plats också.

Tekniken har varit att köra med 60gram koster skeddrag och veva så fort man bara kan.
                Vid vevstopp har det huggit, kul som sjutton trots att jag bara fått en 3kg som störst.
                Hög hastighet har jag uppfattat som väldigt viktig om man vill knipa sej.

Nåt som borde fungera är bottenmete med sej eller nåt tycker jag, fast det behöver man lite tid för, jag har bara fiskat en timme åt gången.
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  www.fiskersiden.no är den bästa norska sidan tycker jag.
                  Den sidan är bra. Finns några riktiga rävar där men en majoritet blåbär..
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Oj, vad svar!

Det var någon som påpekade att jag hade fel om vart torsken går, vilket nog är jävligt sant. Det jag skrev var just min uppfattning som jag misstänker är fel, och vill gärna bli rättad. Allt jag vet är att torskar äter krabbor. Och att dom är slöa av sig.

Och ja, jag fiskar från land. Att ta tips från andra fiskare ska jag göra, men det verkar inte finnas gott om dom. Av alla människor jag hittills träffat har ingen gillat att fiska.

Så, det går fortfarande att fiska efter bleka och gråsej med spinnutrustning? Kjempegreit! Det ska jag testa, och även att veva på som en blådåre. Nu har jag vevat långsamt, riktigt långsamt, nära botten. Torsk, tång och särskilt bottennapp har jag fått mycket av med denna metod, plus mängder med småsej närmare land. Fast som sagt, det är de lite större jag vill åt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    220 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Havetsgäddkonung  
                    Startad av Fiskarn_0383, 2026-07-15, 00:15
                    0 svar
                    91 visningar
                    0 gillar