Torskfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskfiske

Hej jag undrar om det finns någon som kan ge mig lite tips på bra bete till torskfiske jag ska ut och fiska lite torsk och jag har ett jerkspö med bra lina men undrar vad jag ska ha för något bra bete spöet rek är 60-80g.hoppas på svar
    Skam den som ger sig

Ursprungligen postat av Rickard752 Visa inlägg
    Hej jag undrar om det finns någon som kan ge mig lite tips på bra bete till torskfiske jag ska ut och fiska lite torsk och jag har ett jerkspö med bra lina men undrar vad jag ska ha för något bra bete spöet rek är 60-80g.hoppas på svar
    Var, När, Hur?

Hjälper dig gärna med tips men det finns en uppsjö av metoder beroende på årstid, djup, ström etc, etc
    [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

torsk

Ursprungligen postat av Musky Visa inlägg
      Var, När, Hur?

Hjälper dig gärna med tips men det finns en uppsjö av metoder beroende på årstid, djup, ström etc, etc
      jo det är nästa söndag tyvär vet jag inte djupet och det är utanför karlskrona. tyvär så vet jag inte mer sportfiskarna här i Karlskrona har hyrt en båt jag vill ju ta upp mycket så jag vinnet hihi
      Skam den som ger sig

Kommentera

Ursprungligen postat av Rickard752 Visa inlägg
        jo det är nästa söndag tyvär vet jag inte djupet och det är utanför karlskrona. tyvär så vet jag inte mer sportfiskarna här i Karlskrona har hyrt en båt jag vill ju ta upp mycket så jag vinnet hihi
        Nr 1 ta inte upp mer än du och din familj kan äta.... C&R måste ju också gälla i fall ni tävlar!?

Det går alldelse utmärkt att återutsätta torsk oavsett djup om du använder dig av följande metod. Man tar upp fisken i normal fart dvs pumpa hem och veva in "lös" lina och så pumpa igen. När fisken syns på ca ca 10 meters djup gör man ett stopp tills det att man ser bubblor som spränger ytan, när bubblorna slutar vevar man upp fisken ytterligare en bit och gör om proceduren. Se till att parera med spöet så att du hela tiden har sträckt lina mot torsken. Till slut ligger torsken i ytan tömd på luft, rättvänd och full av liv inte alls det folk är vana att se dvs upp och ner med en sprängfylld buk full av luft.

Efter normal handlandning med gällocksgrepp och bukstöd är det bäst att skicka i fisken med huvudet först och lite fart typ en regelrätt dykning, då får de extra hjälp att snabbt simma ner på djupet igen. Småtorsk går givetvis att hala in på linan men använd för gudsskull inte huggkrok om du ämnar retunera fisken.

Med den utrustningen du har så sikta på att du max har flätlina i storlek 0,30 men 0,25 är optimalt för att ha god kontakt med betet och inte påverkas av eventuell ström. Kör med pilk eller jigg inte tyngre än vad förutsättningarna kräver. Du klarar dig garanterat bra med vikter från 50-100 gram men ha med något tyngre i fall det är stark ström. Curly tail jiggar i orange/rött med svarta fläckar fungerar alltid bra då torsken går grunt på musselbankarna. Prova dig fram med olika färger.

Lycka till och föregå med gott exempel inför dina polare och visa att C&R funkar hur bra som helst
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Som sagt, satsa på jiggar. Finns gamakatsuhuvuden på 50 gram vilka är bra för spinnfiske efter torsk men kanske dom är för lätta om Ni ska fiska från en stor drivande båt och i så fall behövs det jigghuvuden på 150-250 gram...Lagom jiggstorlek är 15 cm, alternativt 23 cm om Du siktar på stor torsk. Vet dock inte hur lätt det är att få 10+ torsk utanför Karlskrona..
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jerkspö funkar bra för torsk, det använder jag själv. Väger mindre än ett pilkspö och klarar ändå ganska tunga beten. Jiggar är bra på vrak, sorterar bort småfisken och minskar antalet bottennapp.

Ett par torskvrak utanför Karlskrona (avstånd ca 20 sjömil):

Jagaren Göteborg 55.55´840 - 15.18´500
            Jagaren Norrköping 55.55´440 – 15.17´720

Men det är nog inte riktigt vrakfiskesäsong nu på vintern? Har aldrig provat.
            Senast ändrad av Fis-Herman; 2008-11-14, 23:00. Anledning: Rättade skrivfel i GPS-positionerna
            Fyra Gulp och en Rom & Cola
            Besök min fiskeblogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
            4 svar
            356 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
            0 svar
            112 visningar