Hälleflundra 2008 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälleflundra 2008

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
    Fisket efter storsej är överlägset bättre på Vaeröy, sen verkar hälleflundrafisket också ett snäpp vassare, men inte lika stor skillnad. Torskfisket är bättre på Söröya, framför allt bättre chans på stor fisk.
    Hur många torskar över trettion har fångats på Söröya?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Hur många torskar över trettion har fångats på Söröya?
      Över trettio? Vet inte exakt antal men samtliga torskar på Fj:s Norgelista från förra året kom från Söröya, av dom var 4 över 30 kg.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Inget vidare shysst pris på willys....Visst, Storm har släppt lite nya färger from iår och de har ökat i pris, men detta va ganska dyrt. Har hittat för 119:- på olssons fiske, men de har inte alla nya kulörer.
        Ngn som varit på Sportfiskegiganten i Malmö?? Pris?

Kommentera

Dagens första på Väröy är på 40 och C&R:ad.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

En på 60-70 är landad idag på Väröy.

Kommentera

Kristians blogg beskriver en "ny" metod som jag skulle vilja kalla för "lat-jiggning".

Lite ironiskt och komiskt egentligen. När jag fiskade en vecka med honom för några år sen påpekade han hela tiden hur viktigt det är att vara aktiv när man fiskar. Veva upp, släppa ner, oregelbundet, nöta, nöta, nöta. Inte ens vid trolling kan man vara passiv, då ska det hissas upp och ner på djupriggen, svängas styrbord och barbord och dras upp och ner på gasen. Latfiske var förbjudet i hans båt, "Kapten" drev på oss "matroser" att anstränga oss hela tiden.

Men den fantastiska hälleflundratrippeln tidigare i veckan togs på enklast möjliga vis: Släpp ner jiggen till botten, sätt spöet i spöhållaren och låt sen vinden och strömmen göra jobbet. Vänta med att ta spöet tills flundran krokat sig själv. Tre jätteflundror av samma fiskare på två timmar, plus en till idag.

Jag minns att vi faktiskt hade ett (ofrivilligt) hugg med den tekniken under veckan med Kristian. En av gubbarna i båten hade fått problem med rullen, skatbo eller nåt sånt medan jiggen var nere vid botten, så han försökte reda ut det medan båten sakta drev. Plötsligt small det på nåt stort och han hann precis släppa linan innan den skar av honom fingrarna. Sen slets ju linan av i skatboet, så nån fisk blev det inte.

Metoden tilltalar mig, tror jag ska prova den i sommar. Man kan ju drifta genom ett strömsatt sund och passa på att äta lunch under tiden. Funkar kanske bäst på grunt vatten, där fiskedjupet är av mindre betydelse och där vågorna har stor påverkan på jiggens rörelser?
              Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-04-23, 13:46.
              Fyra Gulp och en Rom & Cola
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
                Kristians blogg beskriver en "ny" metod som jag skulle vilja kalla för "lat-jiggning".

Lite ironiskt och komiskt egentligen. När jag fiskade en vecka med honom för några år sen påpekade han hela tiden hur viktigt det är att vara aktiv när man fiskar. Veva upp, släppa ner, oregelbundet, nöta, nöta, nöta. Inte ens vid trolling kan man vara passiv, då ska det hissas upp och ner på djupriggen, svängas styrbord och barbord och dras upp och ner på gasen. Latfiske var förbjudet i hans båt, "Kapten" drev på oss "matroser" att anstränga oss hela tiden.

Men den fantastiska hälleflundratrippeln tidigare i veckan togs på enklast möjliga vis: Släpp ner jiggen till botten, sätt spöet i spöhållaren och låt sen vinden och strömmen göra jobbet. Vänta med att ta spöet tills flundran krokat sig själv. Tre jätteflundror av samma fiskare på två timmar, plus en till idag.

Jag minns att vi faktiskt hade ett (ofrivilligt) hugg med den tekniken under veckan med Kristian. En av gubbarna i båten hade fått problem med rullen, skatbo eller nåt sånt medan jiggen var nere vid botten, så han försökte reda ut det medan båten sakta drev. Plötsligt small det på nåt stort och han hann precis släppa linan innan den skar av honom fingrarna. Sen slets ju linan av i skatboet, så nån fisk blev det inte.

Metoden tilltalar mig, tror jag ska prova den i sommar. Man kan ju drifta genom ett strömsatt sund och passa på att äta lunch under tiden. Funkar kanske bäst på grunt vatten, där fiskedjupet är av mindre betydelse och där vågorna har stor påverkan på jiggens rörelser?
                Skar av honom fingrarna? Det lät inget bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Skar av honom fingrarna? Det lät inget bra.
                  Nej jag skrev att han släppte INNAN den skar av honom fingrarna. Det kunde gått illa om han inte varit snabb i reflexerna, men han klarade sig utan skador.
                  Besök min fiskeblogg

Kommentera

Jepp, tur att det var nylon, flätlina kan vara riktigt elakt.
                    Dagens hälleflundra var på 66 kilo.

Kommentera

Nylon? Vem fan havsfiskar med nylon 2009?
                      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      112 visningar