tips för fiske efter plattfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips för fiske efter plattfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
    GULP finns alltid till hands, är alltid färskt och sitter kvar på kroken mycket längre. Största problemet är att de "#¤%&½§ burkarna läcker som såll. Jag förvarade en burk i samma väska som mina extrakläder. Dålig idé...

Men ännu värre än lukten är att vätskan tar slut för fort när den läcker ut genom skarven vid burklocket.
    Burkar? Dom kommer väl i påsar? Jo, gulp luktar inte hallon, men fisken är inte
    så sugen på hallon heller...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Oz Visa inlägg
      Den norske fisketidningen "Alt om Fiske" kjørte en test på dette tidligere i år. gulp vs. reke. Fisket aktivt vant gulpen nokså overlegent... Men dette var med gulp børstemarkimitasjon, fisket på rødspetter som gikk og åt børstemark... Uansett MÅ den fiskes aktivt hvis det skal være noe poeng i å fiske med det. Fisket riktig kan det fungere meget bra.
      Gulp verkar funka bättre i saltvatten än sötvatten, har iförsig bara fiskat hälleflundra med det och det var en markant skillnad.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Under helgens bottenmete körde vi GULP! mindre liknande metmask men det gick dessvärre inte. Små 1/3 räkbit gick däremot utmärkt. Det kan ju vara så att "metmasken" är lite väl liten, samt har fel doft för havsfiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
          Under helgens bottenmete körde vi GULP! mindre liknande metmask men det gick dessvärre inte. Små 1/3 räkbit gick däremot utmärkt. Det kan ju vara så att "metmasken" är lite väl liten, samt har fel doft för havsfiske?
          Vi körde med 15 cm blodröda "sandworms" vid gårdagens fiske i Öresund. Fick sandskäddor på varje nedsläpp när vi väl hittade rätt fiskeplats. De sväljer hela masken utan vidare betänkligheter. När jag rensade hittade jag en hel GULP i magsäcken på en fisk.

"Metmasken" är en äldre GULP-produkt för sötvattensfiske, i min erfarenhet inte alls lika bra som den nyare saltvattensvarianten. Funkar kanske i nödfall för mört och abborre om annat agn saknas.

Och till Alessandro: De små förpackningarna säljs i plastpåse, de stora i hel burk. Det som är bra med burken är att där är gott om vätska för att "ladda om" maskarna när man använt dom, det dåliga är fanskapet läcker.
          Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-04-27, 19:54. Anledning: Rättat fel
          Fyra Gulp och en Rom & Cola
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Men när man fiskar utanför kronborg nu på våren så är det oftast otroliga mängder med sandskädda. Det händer ofta att när man vevar upp så har man en dubble och 2 - 3 sandskäddor efter rena rama sandskäddedagiset är det. Man kan släppa ner i stort sett vad som helst bara hugger på allt det är precis som dom hetsar varandra.
            Hoppas att när ni är ute att ni släpper tillbaks en hel del också så vi kan ha det fina fisket kvar för rödspättan har helt klart gått ner dom senaste åren. För där är många båtar som metar plattisar och många tar allt dom får upp mycket tråkigt att se faktiskt.

För drar alla sitt strå till stacken så kan vi ha ett fortsatt trevligt plattfisk mete i öresund.
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Vi var två man som tog varsin familjemiddag, 6 fiskar var. Redan uppätet och klart. Inga specimen-exemplar bland dessa. De minsta fick simma tillbaka också. Tycker inte det kan räknas som köttfiske?
              Fyra Gulp och en Rom & Cola
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Vi var två man som tog varsin familjemiddag, 6 fiskar var. Redan uppätet och klart. Inga specimen-exemplar bland dessa. De minsta fick simma tillbaka också. Tycker inte det kan räknas som köttfiske?
                Nej nu missförstod du nog mig det var obsolut inte riktat till dig eller er. Utan till alla som fiskar i sundet det är absolut inget fel att ta några matfiskar. Många gånger man varit på vandia och där har vissa bara tagit allt dom får upp små vitlingar ja allt. Men jag tror också att fler och fler släpper tillbaks själv uppmanar jag på vår egen sida att släppa tillbaks.
                Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Vi körde med 15 cm blodröda "sandworms" vid gårdagens fiske i Öresund. Fick sandskäddor på varje nedsläpp när vi väl hittade rätt fiskeplats. De sväljer hela masken utan vidare betänkligheter. När jag rensade hittade jag en hel GULP i magsäcken på en fisk.

"Metmasken" är en äldre GULP-produkt för sötvattensfiske, i min erfarenhet inte alls lika bra som den nyare saltvattensvarianten. Funkar kanske i nödfall för mört och abborre om annat agn saknas.

Och till Alessandro: De små förpackningarna säljs i plastpåse, de stora i hel burk. Det som är bra med burken är att där är gott om vätska för att "ladda om" maskarna när man använt dom, det dåliga är fanskapet läcker.
                  Aha, misstänkte nästan det. Det är inte mycket som skiljer "metmasken" från riktigt mask, men som enligt tillverkaren ska vara betydligt bättre än den riktiga produkten.

De blodröda "sandworms" är väl de som säljs av Berkley (GULP!) i plastförpackningar? Finns i helsvart också har jag för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  138 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  357 visningar
                  0 gillar