Vad tror ni om detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tror ni om detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad det gäller linval så tycker jag det är bättre att välja en lite tunnare superlina och bygga under med gammal lina/nylonlina så att det blir precis lagom att spola på en spole av den lina du vill fiska med. Lite pilligt första gången, men sen blir det busenkelt när du behöver byta linan.
    Salt slår allt!

Kommentera

ok? ehh, alltså t.ex 150 nylon, och 100 superlina? Knyter man bara ihop linorna då? Vilken knut funkar till båda linorna?
      Fasen, jag känner mig konfunderad! haha
      Kanske ska köpa ett "marknadskit" för 300:-
      -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
      -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

grinner eller blodknut fungerar bra att skarva med.

Kommentera

Andvänd en dubbel uni knut

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Originally posted by furan
            ok? ehh, alltså t.ex 150 nylon, och 100 superlina? Knyter man bara ihop linorna då? Vilken knut funkar till båda linorna?
            Fasen, jag känner mig konfunderad! haha
            Kanske ska köpa ett "marknadskit" för 300:-
            Jag använder fireline till haspel och power Pro till multirulle.

Jag har en Shimano Super X 3000 till den änvänder jag 0,17 fireline... En rulle då, 110 m! Man skall ha nylon lina underst för annars finns det risk för att den glatta superlinan snurrar runt spolen...

Jag rekomenderar att du kollar på Shimanos rullar och Berkleys spön.'
            Eller Shimanos spön, fast dessa kostar aningen mer. I alla fall dem bättre.

Jag skulle akta mig för Okuma....

Kommentera

Jag tror att ABU-paketet hos Kurres duger länge och inte lämnar dig i sticket när det gäller.
              Du behöver nödvändigtvis inte byta lina heller men det kan finnas fördelar med en mera stum lina än en av nylon. Du känner smånafs i betet lättare och kan behålla dragstyrkan trots att du går ner i dimmension. Mindre dimmension ger längre lina att spela på när storöringen bjuder upp till dans.
              Sen är det väl en fråga om jag inte skulle valt en rulle ur 600 serien i stället men då är det frågan om ett annat paket och ett annat pris.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ingen fara att man behöver spola på 300meter, fireline och andra superlinor bygger mer, så man kan inte lita på vad som står för lin-rekommendation.
                Själv köpte jag fireline på bulk av www.dan-tackel.com blir billigare i längden...
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hej,

Du kan lika gärna tejpa botten på spolen till önskat djup, sedan är det inga problem att knyta fast linan och du slipper skarva med nylon, iof kanske du vill ha extra lina i botten men om du känner att du klarar dig med 100-150 meter så kör med tejp i botten.

Tänk dessutom på att flätlinan "bygger" mer än en nylon i samma dimension.

Et tips är att beställa power pro i US, där kan du tjäna många hundringar inkl frakten av linan. Dessutom bör du tänka på att det i längden oftast är billigare med flätlina då du inte drar av linan lika ofta som du gör med nylon vid tillfällen då du fastnat med dragen.
                  För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Hmm

Jag har kollat runt litegrann och har hittat ett hyfsat fiskeset för ett bra pris.
                    ¨
                    Rulle: Shimano Sahara 3000 pris 799kr på willyssportfiske

Spö: Berkley Series One 9fot 7-28 gram pris 1099kr på willys

lina: powerpro 0.19 // 13kg 249kr på willys

summa: 2147kr + frakt.

Om du inte är nöjd med storlekarna på rulle och sppöet så finns det en sahara 4000 för samma pris samt ett 10fot series one för samma pris. Bättre att köpa vettiga saker! Du har 5års garanti på rullen och spöet är riktigt najs!
                    Senast ändrad av linu_z; 2004-02-13, 11:43.
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

abus rullar pajar ofta... fast min cd6 har hållt ett år nu helt utan problem! haleluja! däremot min cardinal agenda pajade 3 gånger på 1 år, enda fördelen är att då skickar dom på affären in den till abu som skickar tillbaka en ny, det tar ungefär 1 vecka men då använder man reservrullen

om du ska ha sahara så gå till sportfiskecompaniet på polhemsgatan 5 ( www.gulasidorna.se ) där har dom 50% på sahara just nu, dom hade det förra veckan iaf!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      341 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      106 visningar