Tackel för havsmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tackel för havsmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tackel för havsmete

Vilket är det bästa tacklet att meta sandskädda,rödspätta och knot från båt?Hade tänkt ställa upp i en tävling..
    Gärna med en beskrivning hur det skall se ut.

Det överlägset bästa är en släptafs på en dryg meter försedd med två krokar med ca 40 cm mellanrum. Krokstorlek runt 2-4. Innan du knyter fast kroken trär du upp några pärlor på linan, det gillar särskilt plattfisken. Bra beten är kokt räka, fiskstrimla eller sandmask.

Detta tackel fiskas lämpligen med glidbom så att fisken kan nappa utan att känna sänkets tyngd. Lämplig sänkesvikt är runt 70 gram om du fiskar från ankrad båt, och lite större om du driftar, men kör alltid med så lätt sänke som möjligt.

För knot är det bra att lyfta upp tacklet från botten då och då, knotnappet kommer ofta längst upp i lyftet.

Jag har en skiss på tacklet, men lyckas inte bifoga den till detta svar. Mailar gärna över den om du vill, meddela bara din adress i så fall.
    Salt slår allt!

Kommentera

Reply

Tack för tipset!Skall prova......
      Min adress är lasse_1956_9@hotmail.com
      om du vill skicke en skiss...

Kommentera

Det beros också på var du ska fiska. Om det är i Öresund ska du köra ett botten tackel med en ca 30-40 cm tafs efter pilken och en ganska lång upphängare. På linan kan du trä på några kulor och lite slang. Till knoten kan du köra ett gldbomstackel som bromse beskrev, fast inte så mycket kulor och så på det, det funkar ofta bra med bara en eller ingen lyspärla. Annars om tävlingen är i norge skulle jag göra som bromse sa!

Kommentera

Brosme. Hur gick rockafisket i år?
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Frågar du mig(?) så gick det bra fick ganska bra fick väl ca 20 st på båten, den största vägde 5,35.

Kommentera

Vi körde ett tretimmarspass och fick 28 rockor på tre man. De största var 5,96; 5,64; 5,26 och 5,22. Alla utom två över 3,5 kg. Skulle vilja prova att drifta där nån gång så att man kanske kan undvika rockorna, för det borde finnas annat där också.
              Salt slår allt!

Kommentera

Originally posted by squeed
                Frågar du mig(?) så gick det bra fick ganska bra fick väl ca 20 st på båten, den största vägde 5,35.
                Låter helt OK.....Bara 10 gram under mitt pb....He, he...
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Originally posted by brosme
                  Vi körde ett tretimmarspass och fick 28 rockor på tre man. De största var 5,96; 5,64; 5,26 och 5,22. Alla utom två över 3,5 kg. Skulle vilja prova att drifta där nån gång så att man kanske kan undvika rockorna, för det borde finnas annat där också.
                  OK. På samma ställe som du tappade 8-kilosen?.....Min teori är att om det är gott om rocka så är det i a f ont om t ex pigghaj. Tror dom konkurrar ut varandra.....
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ni pratar väl också om knaggrocka vid sula antar jag? Det var där vi låg. Då fångade vi rocka, pigghaj fans det gott om fast inte någon vidare storlek. Den största vägde 4,1 och resten runt två. På natten fick jag också en småfläckig rödhaj och grannbåten tappade en mindra kveite precis i ytan. Så arter finns det!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    309 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Arbetar...
                    X