Tica? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tica?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Sture
    Både TLD 15 och 558:an bör du kunna få för ungefär 1000 kr från USA, TLD:n är något billigare generellt sett.

    Ser att du redan har en lättare rulle för havsfiske, vad för rulle?

    Vad för fiske är den tänkt till?

    För stor fisk är TLD 15 guld, för större fisk finns fina rullar som Daiwa SLD 20, som har byglar för sele.

    Viktigaste är trots allt bromsen och invevningskraften och där står Calcuttor, Daiwa Sealine SG 47 och Tekotor i lä, bara är så.
    Den rulle jag har nu är en Penn-rulle, commander tror jag den heter. Det är en ganska billig rulle som ej känns speciellt pålitlig. Den höll dock för en säsong vilket var målet. Den var så att säga bäst för priset.
    Var för första gången ute på havsfiske förra sommaren och kände inte att jag hade råd med en bra, men dyr, utrustning. Dock var det fisket starkt beroendeframkallande så jag vill ha en bättre och kralligare utrustning för nästa norgeresa.
    Förmodligen skulle grejerna hålla för en tur till, men jag kände när jag fick en lubb på 8kg att en kveite (modell större) skulle vara näst intill omöjlig att få upp.
    Vi kör nästan uteslutande med mete efter större fisk, så jag vill ha en rulle som tar en hel del lina och står pall om man har turen att få ett monster på kroken. Självklart skulle en 2växlad shimanorulle eller liknande vara grymt, men plånbåken säger stopp. Och sedan är det ju bra om den inte är FÖR stor.
    Daiwan och Tekotan är ju prismässigt lockande och så är det ju ett plus att de har linspridare räkneverk. Ticans fördelar är att den är billig, krallig och att den har lever drag vilket, som sagt, är bekvämare än tjärnshjul.
    Man får huvudvärk för mindre.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Johnny no5
      Den rulle jag har nu är en Penn-rulle, commander tror jag den heter. Det är en ganska billig rulle som ej känns speciellt pålitlig. Den höll dock för en säsong vilket var målet. Den var så att säga bäst för priset.
      Var för första gången ute på havsfiske förra sommaren och kände inte att jag hade råd med en bra, men dyr, utrustning. Dock var det fisket starkt beroendeframkallande så jag vill ha en bättre och kralligare utrustning för nästa norgeresa.
      Förmodligen skulle grejerna hålla för en tur till, men jag kände när jag fick en lubb på 8kg att en kveite (modell större) skulle vara näst intill omöjlig att få upp.
      Vi kör nästan uteslutande med mete efter större fisk, så jag vill ha en rulle som tar en hel del lina och står pall om man har turen att få ett monster på kroken. Självklart skulle en 2växlad shimanorulle eller liknande vara grymt, men plånbåken säger stopp. Och sedan är det ju bra om den inte är FÖR stor.
      Daiwan och Tekotan är ju prismässigt lockande och så är det ju ett plus att de har linspridare räkneverk. Ticans fördelar är att den är billig, krallig och att den har lever drag vilket, som sagt, är bekvämare än tjärnshjul.
      Man får huvudvärk för mindre.
      Funderar du på 558:an eller TLD, så välj TLD:n, billigare, lättare m.m. samt att jag kan garantera att den fungerar.

      Priset på Calcutta 700 gör att den hamnar utanför kampen mellan de lättare rullarna. SG47 är beprövad, samt billigare än Tekotan. Tekontan känns utan att ha provat den annat än i butik snäppet gedignare, skönare vev etc.

      Glöm sedan inte bort tipset om att titta närmare på Shimano Charter Special.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Sture ponken
        Funderar du på 558:an eller TLD, så välj TLD:n, billigare, lättare m.m. samt att jag kan garantera att den fungerar.

        Priset på Calcutta 700 gör att den hamnar utanför kampen mellan de lättare rullarna. SG47 är beprövad, samt billigare än Tekotan. Tekontan känns utan att ha provat den annat än i butik snäppet gedignare, skönare vev etc.

        Glöm sedan inte bort tipset om att titta närmare på Shimano Charter Special.
        Shimano Charter Special är ju helt perfekt. Det är precis den rullen jag letat efter.
        Måste man beställa den från usa eller säljes den någonstans i sverige?

        Tackar så mycket för tipset!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sture
          Tro mig Calcutta 700 ligger en bra bit efter när det gäller bromsförmågan, lovar dig jag har testat faktiskt!!!

          Samma gäller hållbarheten. Calcuttor är mycket bättre rullar, men inte på något vis hållbarare eller tuffare än TLD som är mycket grövre och enklare gjord, alltså gjord för att hålla.

          OCH nu ville ju Johnny ha en kraftigare rulle, han har ju redan en lättare enligt egen utsago.

          Men för lätt fiske håller jag med er. men får jag en stor fisk så står jag hellre med en TLD i näven än en SG47 eller Calcutta. BASTA!!!
          OK.....Låt gå för TLD då, men inte en fjollig TLD 15 utan en stor och stöddig TLD 25 ska det vara!.....
          Hälleflundrafiskare

          Kommentera


          • #25
            drog iväg ett mail till attitudes baits igår angående charter special 2000 samt Penns 320 ld. Priset jag fick var 1099 för den första och 1199 för penn rullen ink frakt. Vet ej om det är någon större skillnad mellan dessa rullar. Båda har leverdrag. Har för avsikt att köpa någon av rullarna till min elvaåriga son, vilken skall få göra Norgedebut i sommar.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av BBRF
              OK.....Låt gå för TLD då, men inte en fjollig TLD 15 utan en stor och stöddig TLD 25 ska det vara!.....
              Ja fast då kan du ju lika gärna dra fram den lika stora men bra mycket kaxigare Daiwa SLD 30 II-speed.=)

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 053 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
              10 svar
              610 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lejestrand  
              Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
              0 svar
              124 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RSpecial  
              Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
              5 svar
              464 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B
               
              Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
              6 svar
              543 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Arbetar...
              X