Såhär när vintern börjar gå till brutalt angrepp så hamnar man oundvikligen i "slösa pengar inför 2013 års första fisketur"-tankar. 2013 års första fisketur sker i norska havet i slutet av mars. Jag funderar på om Kinetic Giant Jighead kan vara nåt att förbruka pilsnerbudgeten på. Det fina med det upplägget är ju att det till skillnad från andra modeller av "jigg med skräddarsydd jiggskalle"(t.ex Savagear Cutbait herring och Storm Wildeye giant jigging shad)finns lösa kroppar att köpa, och de har dessutom vänligheten att sälja de lösa kropparna i paket med 2 olika färger(för 79:- till 119:-på havsfiskecenter.se ). Så vad beträffar "antal färger i förhållande till pris" så känns det rätt vettigt.
Om det däremot är så illa att det är en kass jigg så är det kanske inget att lägga stålarna på. Därför har jag en del frågor;
Gäller viktangivelserna jigghuvudet i sig eller jigghuvud+kropp?
Hur hanterar den tidvattenströmmar och sjögång?
-Vad kan anses vara ett rimligt maxdjup för de olika vikterna vid stark tidvattenström och tre fiskare i trång båt som inte vill trassla ihop sig med varann?
Hur är hållbarheten för skalle, kroppar och krokar?
Själva anordningen som fogar samman jigghuvud med jiggkropp ser inte särskilt förtroendeingivande ut tycker jag http://www.kineticfishing.com/default.aspx?pageId=183 Som att kroppen löper viss risk att lossna vid fiskumgänge. Någon som har synpunkter att dela med sig av? Visserligen kan man följa tipset att limma fast kroppen i skallen, men då försvinner ju liksom hela byta färg-konceptet. Och det här med kattstrypare för att få ekipaget att sitta säkrare känns inte så värst övertygande. Men folk med egna erfarenheter vet nog bättre.
Om det däremot är så illa att det är en kass jigg så är det kanske inget att lägga stålarna på. Därför har jag en del frågor;
Gäller viktangivelserna jigghuvudet i sig eller jigghuvud+kropp?
Hur hanterar den tidvattenströmmar och sjögång?
-Vad kan anses vara ett rimligt maxdjup för de olika vikterna vid stark tidvattenström och tre fiskare i trång båt som inte vill trassla ihop sig med varann?
Hur är hållbarheten för skalle, kroppar och krokar?
Själva anordningen som fogar samman jigghuvud med jiggkropp ser inte särskilt förtroendeingivande ut tycker jag http://www.kineticfishing.com/default.aspx?pageId=183 Som att kroppen löper viss risk att lossna vid fiskumgänge. Någon som har synpunkter att dela med sig av? Visserligen kan man följa tipset att limma fast kroppen i skallen, men då försvinner ju liksom hela byta färg-konceptet. Och det här med kattstrypare för att få ekipaget att sitta säkrare känns inte så värst övertygande. Men folk med egna erfarenheter vet nog bättre.
Kommentera