nanofil lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nanofil lina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • nanofil lina

    Enkel fråga, har ni använt detta för havsfiske av typ norgefiske efter långa,torsk etc? Och vad tycker ni om den, använder det till all mitt insjöfiske och älskar det så frågan är om jag skall fortsätta använda det för allt.

  • #2
    Finns väl inte i så pass grov diam.

    Kommentera


    • #3
      Tjockaste är väl 0,28 mm men brottstyrkan tycker jag spontant känns i underkant för sådant fiske. Om det är multirulle du ska använda skulle jag satsa på en braid som Power Pro 0,36 eller liknande från annat märke. Varianterna som byter färg var 10 meter är också rätt najs att ha vid fiske på större djup.

      Kommentera


      • #4
        kör med vanlig flätat idag på norge riggen, tänkte att det kanske fanns grovare att beställa utomlands men då vet jag

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Tjockaste är väl 0,28 mm men brottstyrkan tycker jag spontant känns i underkant för sådant fiske. Om det är multirulle du ska använda skulle jag satsa på en braid som Power Pro 0,36 eller liknande från annat märke. Varianterna som byter färg var 10 meter är också rätt najs att ha vid fiske på större djup.
          Brottstyrkan räcker mer än väl på en 0,28, man kastar ju inte betet. Orsaken till att man använder tjockare lina till stortorsk- och kveitefisket är den bättre nötningståligheten. men till mer ordinärt havsfiske duger en tunnare lina utmärkt, har själv 0,19 PP på min Avet MXJ som jag använder till sejfisket.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Brottstyrkan räcker mer än väl på en 0,28, man kastar ju inte betet. Orsaken till att man använder tjockare lina till stortorsk- och kveitefisket är den bättre nötningståligheten. men till mer ordinärt havsfiske duger en tunnare lina utmärkt, har själv 0,19 PP på min Avet MXJ som jag använder till sejfisket.
            Sant att det är nötningståligheten som är det avgörande, men jag inbillar mig att det finns ett rätt stort samband mellan det och brottsstyrkan när det gäller flätlinor - och även för Nanofil antar jag?

            Själv har jag införskaffat Strikewire Multicolor 0,41 mm inför höstens kveitefiske. Tycker det känns tryggare med en rejäl lina när man fiskar med beten på 200 gram och uppåt, även om jag vet att det egentligen inte "behövs". Sist hade jag en tunnare lina, men tyckte inte att den eventuella fördelen av mindre strömkänslighet kändes särskilt stor.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Sant att det är nötningståligheten som är det avgörande, men jag inbillar mig att det finns ett rätt stort samband mellan det och brottsstyrkan när det gäller flätlinor - och även för Nanofil antar jag?

              Själv har jag införskaffat Strikewire Multicolor 0,41 mm inför höstens kveitefiske. Tycker det känns tryggare med en rejäl lina när man fiskar med beten på 200 gram och uppåt, även om jag vet att det egentligen inte "behövs". Sist hade jag en tunnare lina, men tyckte inte att den eventuella fördelen av mindre strömkänslighet kändes särskilt stor.
              Det skadar ju inte att ha rejäla doningar när det närsomhelst kan haka på en kveite på 100kg+. Att man sedan ofta fiskar relativt grunt gör att lindiametern inte har så stor betydelse med tanke på vattenmotståndet. Själv fiskar jag Sej med Sandeel-jiggar på 100-150g, och då har man nytta av en tunnare lina när man ska ha ner dem till 100m.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              4 svar
              766 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Usling
              av Usling
               
              Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
              10 svar
              561 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lejestrand  
              Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
              0 svar
              117 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RSpecial  
              Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
              5 svar
              447 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B
               
              Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
              6 svar
              525 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Arbetar...
              X