Torskfiske Spö+Rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfiske Spö+Rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskfiske Spö+Rulle

Hejsan! jag behöver nu hjälp med att hitta ett bra spö och rulle?

har kollat runt lite och hittat 3 st rullar

AMB BigGame 10000i
    AMB 7000i c3
    Shimano TLD

jag har hört mycket gott om alla rullarna me jag vill ochså kunna ta isär å underhålla rullen och de ska shimanos nackdel vara. vilken rulle föredrar ni? där jag ska fiska finns torskar uppåt 25kg så vill gärna att de ska tåla lite

när det gäller spö så har jag inte en aning vilket märke mm det ska vara, ni får gärna komma med förslag?

ska nämligen beställa sakerna imån för att det ska hinna komma tills jag åker iväg

skulle vara väldigt tacksam för snabba svar!!!

MVH jakob

Av de tre skulle jag välja Shimano TLD:n i storlek 15 eller 20. Men det finns bättre grejor som tex Shimano Torium, Avet, Daiwa mm. Ett 30lbs spö med lite styvare topp om du ska pilka. För jiggfiske tex ett Greys Siege(eller Edge som de heter nuförtiden) i samma klass. Det finns dock många andra lika bra spön att välja mellan, men Greys Siege har jag fiskat med och gillar det skarpt.

Kommentera

Hade nog hellre kollat på Shimano, Okuma eller Avet än Ambassadeur...
      Ska du fiske en del från lite större djup hade jag valt en rulle med bra utväxling, över 6:1, (använder Okuma Andros själv)
      Spöt jag föredrar är Savage Gear Jig Stick 6'6" 20-40lbs, men då fiskar vi på ett ställe där normalt dom stora torskarna väger 12-16kg. Det finns en variant på spöt som är 30-70lbs. Mycket nöjd med mitt spö eftersom det är känsligt och man har bra kontakt med betet men samtidigt tål rejäl belastning. Vi fiskar med beten upp till 500g utan problem med 20-40lbs...

Kommentera

Tycker det beror lite på om havsfisket är något du tänkt ägna dig en hel del åt framöver, eller bara prova på typ. Och två olika spön för pilk resp. jigg får nog betraktas som överkurs. Här är ett kit som nog lär palla för rätt många turer skulle jag tro, till ett väldigt bra pris (tillkommer dock lina):

Kan man tänka sig att lägga mer pengar finns det väldigt mycket att välja mellan som sagts ovan, och särskilt om man kollar på den internationella marknaden. En sak som kan vara värd att kolla på är vikten på spö och rulle, det kan lätt bli väldigt tungt när det gäller havsfiskeprylar. Men kan man hålla nere totalvikten blir det klart trevligare grejer att fiska med under långa pass.

Kommentera

Jag är extremt nöjd med min Shimano Tranx. Fördelen är att man dessutom kan använda den till tungt gäddfiske och dänga iväg wobblers med den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
            Jag är extremt nöjd med min Shimano Tranx. Fördelen är att man dessutom kan använda den till tungt gäddfiske och dänga iväg wobblers med den.

http://www.youtube.com/watch?v=3j7w0ApKGYU
            Shimano är ju oförskämda nog att inte erbjuda sina havsrullar i vänsterutförande, så för min del blev det Avet MXJ, vilket också ett är ett hett tips.

(Skulle dock inte drömma om att använda den till gäddfiske då den ändå väger in på ca 500 gram, en gäddrulle ska enligt mig helst ligga under 300.)

Kommentera

Vad säger ni om dessa rullarna?

köpte 2 av varje och tänkte ha de utan linspridare till trolling?

vad tror ni om detta?

Kommentera

Oj då, fyra rullar på raken? Ingen egen erfarenhet av dessa men Penn brukar ju vara pålitliga grejer så det blir nog kanon.

Att köra utan linspridare kan vara en fördel vid tungt torskfiske (betet går snabbare till botten och en grej mindre som kan paja). Vid trolling kan det kanske däremot kvitta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  (Skulle dock inte drömma om att använda den till gäddfiske då den ändå väger in på ca 500 gram, en gäddrulle ska enligt mig helst ligga under 300.)
                  Jag letar efter ett spinnspö för att kasta 150 grammare. Jag gissar att man med ett 9-10" klara bort mot 100 m

Kommentera

Hur står sig en Daiwa Sealine SG 47 LC som havsfiskerulle?

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar