Torskspinnare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskspinnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskspinnare

Tänkte tillverka runda blysänken (ca200gr/st), kombinera dessa med lite svetstråd, pärlor (snor ur gummans lager, finns säkert några stora färggranna som hon inte behöver längre) och en större sked. Sen avsluta det hela med en stor trekrok med lite glitter och lull lull på.....
    Har inte sett nåt liknande för havsfisket, finns det nån bra anledning till det eller är det bara så att ingen har provat?
    Någon som har några tankar ideér kring detta att dela med sig av?
    Hur grov bör svetstråden vara för att inte rätas ut när nåt större råkar fastna på kroken?

kör grov.. verkar inte vara kinkiga fiskar det där..

Kommentera

Spännande... Borde väl kunna funka. Ser ett par potentiella problem dock:

En stor sked kräver kanske lite startsträcka innan den börjar spinna, vilket ev. kan bli ett problem om man mest vill hålla betet vid botten? Sedan blir väl en spinnare inte lika snabbsjunkande som en pilk eller jigg, vilket också kan bli ett irritationsmoment om man fiskar bottennära på större djup...

Spontant tänker jag att idén kanske lämpar sig bättre för flundrafiske – lite grundare vatten och mer pelagiskt rörliga fiskar?

Kommentera

Tanken var väl att använda den över skallar på 30-60m, ner till botten, veva upp ca 10m för att sen sänka tillbaka till botten igen, startsträcka på skeden hade jag inte funderat över så mycket...

Har ju absolut inget emot att få en flundra på den heller, vore väl snarare pricken över i....;P

Kommentera

Coolt, klart du ska testa det!

Kommentera

Jag brukar använda avatarbilder för att hålla koll på vilken skribent som skriver vad på forumet.. I denna tråd fick jag nyss för mig att det var en schizofren person som förde en dialog(monolog?) med sig själv.. Ni har för lika avatarbilder!!!

Kommentera

Hehe , jag med..
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                Jag brukar använda avatarbilder för att hålla koll på vilken skribent som skriver vad på forumet.. I denna tråd fick jag nyss för mig att det var en schizofren person som förde en dialog(monolog?) med sig själv.. Ni har för lika avatarbilder!!!
                Haha... Men Kirshim har ju en fet breiflabb på sin, jag bara en beskedlig liten kveite.

Kommentera

En sån liten beskedlig kveite kan gärna få bita på mina krokar så jag äntligen kan bocka av den arten på listan, måste vara allergisk mot just mina krokar...;P

Kommentera

En propeller istället för spinnarblad borde fungera tycker man, blir det som en propellerfluga:

Kanske kan en propeller från radiostyrd båt fungera, är den symetrisk så borde den spinna både på vägen upp och vägen ned. Sedan borde man slippa startsträckan för att den ska starta. Något liknande denna borde fungera:

Det är nog bara gå till någon lokal RC-butik och höra vad de har inne/kan beställa hem!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar