Mina tips om utrustning till Norgefisket... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina tips om utrustning till Norgefisket...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
    Hej på er !

    Jag har fiskat i Norge nu i runt 20 år, jobbat som guide i Havöysund och tänkte dela med mig av mina erfarenheter då det gäller utrustning.

    Vi börjar med spöt, jag själv föredrar ganska korta spön, max 6,6 fot långa. Detta för att spara ryggen och kunna jobba med utrustningen en hel vecka, eller hur lång tid man nu är uppe. Leta efter spön med rejäl ryggrad, mina favoriter är: BFT, Sea Jig 5,8 fot med betesvikt upp till 450 gram, Westin 3776 5,2 fot med betesvikt 80-220 gram. BFT spöt kanske inte faller alla i smaken på grund av den blåa färgen, men se förbi den och ni har ett fantastiskt spö. Westin spöt är lite i den dyrare skalan, men vilket spö... Ni stoppar det mesta som simmar i norska haven med detta, och det är riktigt roligt att fajta fisk på. Skall jag fiska med deadbait så tar jag fram mitt Savage Gear jig stick -> 300 gram, bär ett deadbait tackel bra och är liiite längre vilket kan vara en fördel då man "latmansfiskar" med spöt i hållare och tar en fika under tiden... :-)

    Ett billigt alternativ på spö är Okuma Cortez 6,6 fot 30-50 lbs, bra pris och ett mycket bra alternativ till ovanstående.

    Rullen sen... Här rekommenderar jag INTE att titta på billigare varianter, ni skulle aldrig förlåta er själva om drömfisken kliver på och rullen säckar ihop efter andra rusningen. Sett för många rullar göra detta, nämner inga märken. BFT Black Thunder V10 och V12 är fantastiska rullar, hyffsat billiga och byggda för att hålla. V10´an anser jag vara smidigast och god nog för att hålla drömfisken i schack. V12´an till mete på lite djupare vatten samt till deadbait fisket. En annan favorit är Accurate i storlek 400, jag använder mig av BX-400XN och den är liten, smidig och rejält byggd ! Nästa favorit, Shimano Talica i storlek 8 eller 10. En super rulle, mjuk gång, lite högre utväxling, supermjuk broms. Men här höjer jag ett litet varningens finger, Tallican kräver omvård, det är inte en rulle man fiskar en vecka med och sen låter ligga till nästa år. Skölj noga, ta gärna isär och gör rent och smörj upp den. Gäller för övrig all utrustning som används i norska havet... Men jag har upplevt Talican som lite mer känslig än andra.

    Ett billigt alternativ på rulle är även här Okuma Cortez CZ-5CS, eller 10 storlek. Lätt rulle med hög utväxling och mjuk och fin broms.

    Sen kan vi gå vidare till beten, jiggar, jiggar och lite mer jiggar... Allt från 150 gram upp till 4-500 gram, märken som jag själv föredrar är Westin, Storm och Savage gear, dom vanliga med andra ord. Färger, det är lika omdiskuterat som Sveriges regering just nu, jag kör med grundregeln: mörkt väder, mörka färger, ljust väder, ljusa färger. Men inga regler utan undantag, fiska med det DU tror på, ge det tid och till slut så hugger den där fisken, den som man bara drömt om innan... Jigg säger jag, men ta med lite deadbait tackel, Westins anti twist rig fungerar mycket bra redan ur boxen, men ni kan även byta ut krokarna till EN cirkelkrok som fästs i fiskens överläpp. Detta underlättar en hel del då flundran ibland sväljer betesfisken hel och då vill man inte ha en trekrok som sitter i svalget på fisken. Vi pratar Catch And Release nu, vilket jag anser vara A och O när det gäller större flundror, 120 cm och uppåt. Och tänk även på att det är förbjudet med levande beten i Norge. Jiggteknik, skicka ner till botten, dunka några gånger i botten och fiska sen uppåt genom vattnet, som en trappa uppåt så att säga. Upp till 15-20 meter över botten, beroende på vattendjup. Tveka inte att fiska en bra bit över botten, det ger resultat. Och var aktiv med jiggen, jobba hela tiden, sänk gärna ner betet nån meter under ytan och se hur den beter sig när ni jobbar med den, tänk hela tiden "skadad fisk". Prova även att hålla jiggen helt still korta perioder. Fisket med deadbait är lite annorlunda, låt betet släpa 3-4 meter över botten, prova även här att variera djupet lite om fisket är trögt. Sen, stinger eller inte stinger på jiggen... Den eviga frågan. OM jag använder det så kör jag gärna med Owner Speed Jig enkelkrok, sätter fast kroken med ett gummiband runt kroppen på jiggen, inte för långt bak då det kan påverka gången.

    Linor, jag själv kör med 0,36 Strike Wire och Sufix 832 0,32, 2 linor som jag tycker fungerar mycket bra. När jag använder multicolor så är det Daiwas Saltiga lina, håller färgen bra och är otroligt stark och smidig. Längst ner mot betet är det självklart en chocktafs, 1.0 - 1.2 mm nylon, här anser jag att fluorocarbon är överreklamerat, nylon duger alldeles utmärkt ! Sen, INGA beteslås ner mot betet... Knyt tafsen i ett lekande och sen en ring av god kvalitet, Owner eller Williamsons ringar, lekande mellan flätlinan och nylonlinan är en självklarhet. Sen är ju "amatörkulan" en gudagåva, glöm inte den så sparar du ett antal toppöglor på en vecka. Lekanden jag använder är BFT Crane i 1/0 eller 1, har aldrig svikit.

    Övrigt; en bra kroklossare, måttband, hajkrok, tailrep, knivar, och bling bling till beten, d.v.s. spinnerkit m.m.

    En liten början, skall skriva mer under veckan om mina tips... Hoppas någon kan ta nytta av detta.

    Med vänlig hälsning:
    Jörgen Sandén
    Hej Jörgen;

    Gratulerar till ett extremt välskrivet och imponerande informativt inlägg om havsfiskeutrustning med tillbehör plus genomtänkta rekommendationer gällande havsfisket i Norge...

    Själv har jag fiskat utefter Norges kust utanför Finmarks Fylke, Troms Fylke och Nordlands Fylke sedan 1963 under håldagar när vi inte haft sammanhängande Laxfiskedygn i Alta, Gaula eller Namsen....

    Go for the Big Ones!

    Old Firehand

    www.trumman.com

    Kommentera


    • #12
      Tack för berömmet :-)
      Alltid kul när det uppskattas....

      Kommentera


      • #13
        Hej Jöjje,
        Tack för ett bra inlägg.
        Jag är en glad nybörjare även om jag till och från har fiskat en del. Jag och min far har funderat på att åka upp till Lofoten och fiska ev. nästa år eller året därpå. När det gäller utrustning så har jag tittat på de billigare alternativen som du listat (Okuma Cortez, rulle och spö). Jag förutsätter att de funkar som ett nybörjaralternativ i Norge, men skulle också vilja veta om de funkar att fiska 2-3 kilos torsk utmed västkusten här i Sverige, eller om det blir fullständigt överdimensionerat. Det skulle ju vara bra om man slapp köpa nya spön och rullar för varje tillfälle :-)

        Kommentera


        • #14
          Det är inte särskilt skoj att dra 2-3kg torsk på denna utrustning, är bara att veva upp utan nåt större motstånd....
          Fiskar inte själv på västkusten men borde inte gäddfiskegrejer funka för det, upp till 40-50gr kastvikt, blir betydligt roligare fiske med såna grejer.....

          Kommentera


          • #15
            Som det skrivs här, du har ett betydligt roligare fiske efter mindre storlek med lättare utrustning. Så för all del, glöm inte att ta med gädd / havsörings prylarna med. Att spinnfiska efter mattorsk eller mellanstor sej på behändiga haspelprylar kan vara hur kul som helst, och dessutom ganska effektivt om fisket är lite trögt. I år blir det även sej och flundra jakt med flugspö... !

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 042 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
            10 svar
            606 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lejestrand  
            Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
            0 svar
            124 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RSpecial  
            Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
            5 svar
            463 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
            6 svar
            541 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Arbetar...
            X