Hjälp med spinnfiske efter västkustöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med spinnfiske efter västkustöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med spinnfiske efter västkustöring

Hej,

Min far skall börja fiska efter havsöring på västkusten efter att ha flyttat ut till öarna. Själv är jag 100% flugfiskare och skulle behöva lite tips för att få igång farsgubben på rätt sätt till premiären.

Mina frågeställningar är mest:

1. Vilka drag skall han köpa för vår-, sommar- resp. höstfiske? Förstår att frågan är väldigt generell och att det är subjektivt beroende på vem man är osv, Men som med flugfisket måste det väl finnas några klassiker?

2. Vårfisket bedrivs till stor del i grunda vikar. Hur löser en spinnfiskare det? Hart hört talas om kastflöten men är det bäst? Och hur funkar dem isf?

3. Tekniker. Antar att hemvevningen är viktig? Hur bör man gå till väga för att söka fisken?

4. Vilken lina skall han ha?

Alla andra tips är naturligtvis välkommna.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av andez; 2017-02-28, 16:00.
    Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Det går väl att kasta med drag i grunda vikar också. Det tänker iaf jag göra på premiären. Kastflöten (bombarda) använder man väl till att spinnfiska med fluga eller typ Gulp. Jag har fått några tips på drag som funkar på västkusten av en mer rutinerad havsöringfiskare. Hansen Stripper och Hansen Lotus. Lotus ska funka riktigt bra tidigt på säsongen. De finns på beten.nu som har 40% rea på allt. Viking herring svart/gult kan också vara riktigt effektiv. Som sagt det är bara tips jag fått, men fiskaren i fråga har ju fått mycket fisk så jag litar på honom. Sen ska jag prova Salmo Wave som ser riktigt vass ut och Savage Gear line throu sandeel som kommer ut snart i butikerna. Lina kan han väl köra vilken flätlina han är sugen på. Se till att ha en rejäl tafs på bara. Har han ett längre spö typ 10-11 fot är det inga problem.
    Som någon skrev i en liknande tråd så är det viktigt att röra på sig om man inte har någon kontakt. Sen hur man vevar in beror väl mycket på draget men paus i invevningen då och då lär inte vara fel.

Kommentera

Har haft bäst framgång med Viking Herring. Vikt 18 eller 22 gram tycker jag är bra. Ha gärna flera färger/färgkombinationer till hands. Variera invevningen, d.v.s. både hastighet och med vevstopp. Brukar oftast köra med Fireline som huvudlina och sedan en nylontafs. Vet fiskare som kör utan tafs i nylon eller flourcarbon som får lika mycket fisk.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Som nämnt, viking herring är ett riktigt hett tips. Blå/silver eller röd/silver, det är det enda jag tar med mig när jag skall fiska kustöring.

Kommentera

Mycket intressant och tack för alla svar. Både jag och farsan är helt nollade på spinnfiske så det finns ingen förkunskap. Därav behöver jag veta exakt vilken lina jag skall köpa till honom . Vet att han har ett spö men vet inget om det i skrivande stund, Men han behöver definitivt en ny lina.

Vad är meningen/tanken med nylon tafs? Hur lång skall den vara och vilken dimension? ´Hur skarvas den till eventuell flätlina? Om man har enbart nylonlina på spolen behöver man ändå nylon tafs?

Stort tack för er engagemang
          Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

En del hävdar att en flät-/superlina (som alltid har någon färg) skrämmer fisken. Jag har sett att det går utmärkt att få fisk ändå men väljer själv att ha en tafs av nylon också för att nylonlina är lite töjbar. Experterna (dit jag inte räknar mig själv) säger att det fungerar bra då man fiskar salmonider.

För egen del ska jag i år testa att byta ut trekrokarna på mina havsöringsdrag till enkelkrok. Återigen, ett tips från experter. Läs gärna denna intressanta artikel av Jens Bursell http://bursell.dk/artikler/saltwater...-havoerred.pdf.

Kommentera

Längden på tafsen är en smaksak. En del kör lika långt som spöt ungefär, jag kör runt 50 cm. Dimenson 0.25-0.30 bör funka. Jag skarvar med ett lekande men det där är nog också en smaksak. Kör man nylonlina som huvudlina och har en dimension 0.25-0.30 (jag brukar själv köra Fireline) så bör det funka. Fireline 0.14 känns rätt lagom om man vill ha det som huvudlina.
              Senast ändrad av Abramis Brama; 2017-03-01, 13:27.

Kommentera

Jag kör 0.13-0.16 Daiwa J-Braid. Över det kanske är i det tjockaste laget. Om det någon gång smäller på en bra fisk så är det skönt att ha lite tjocklek på linan. Jag tycker fireline låter för mycket i spöringarna så jag föredrar tyst istället för symfoni och vissel när jag är ute och fiskar. Runda p-linor tycker jag bättre om än platta därav använder jag J-Braid och en annan lina som heter slidebraid, den senare dock dyr.

Många förespråkar FC eller nylon tafs. Har fått fisk både med och utan precis som tidigare inlägg vittnar om. En dag utan vind då fisken kan uppträda tjurigt brukar det ändå vara kört men då kan det finnas än större anledning att använda FC tafs. Jag gör främst FC tafsar nu för att använda upphängare. Kör dessutom med lekande mellan huvudlina och tafs för att snabbt kunna byta. Tycker det funkar finnemang att ha med sig ett gäng färdigknutna tafsar. Sitta och binda tafsar i stark vind är ju sällan kul samtidigt som det tar längre tid. Ungefär 60 cm tafs brukar jag köra på med en tjocklek på runt 0.20-0.25.

Beten man tror på samt har i vattnet är det man får fisk på. Det där med färger på beten är ju svårt. Alla har sina favoriter men det har ju med personliga preferenser att göra. Det som gjort att respektive person gillar just det betet handlar om att man fått fisk på det. Kan inte tänka mig att man fortsätter med ett bete som aldrig levererar fiskepass efter fiskepass. Förstår att du söker svar på fabrikat och modell som är bra. Flera stycken har föreslagit Viking Herring och det är ju ett märke dom flesta har i lådan så det är ett av GO TO betena för HÖ fisket.

Flöten aka bombarda funkar ju enligt dom som använder det. Föredrar dock ett hårdbete och upphängarfluga. För mig funkar det bättre men det handlar nog mest om att jag sällan fiskar bombarda.

Variera vevhastighet och försöka göra detta oregelbundet ihop med vevstopp. Så kan man stoppa in lite knyck också så blir det kanoners.

Kommentera

Nanofil är en grym lina för kustfisket. Kör i dimension 0.15-0.19 här på ostkusten. Kastar bra och låter minimalt.

Kommentera

Ursprungligen postat av andez Visa inlägg
                    Hej,

Min far skall börja fiska efter havsöring på västkusten efter att ha flyttat ut till öarna. Själv är jag 100% flugfiskare och skulle behöva lite tips för att få igång farsgubben på rätt sätt till premiären.

Mina frågeställningar är mest:

1. Vilka drag skall han köpa för vår-, sommar- resp. höstfiske? Förstår att frågan är väldigt generell och att det är subjektivt beroende på vem man är osv, Men som med flugfisket måste det väl finnas några klassiker?

2. Vårfisket bedrivs till stor del i grunda vikar. Hur löser en spinnfiskare det? Hart hört talas om kastflöten men är det bäst? Och hur funkar dem isf?

3. Tekniker. Antar att hemvevningen är viktig? Hur bör man gå till väga för att söka fisken?

4. Vilken lina skall han ha?

Alla andra tips är naturligtvis välkommna.

Tack på förhand!
                    Hej Andez;

Det här är många år sedan....

År 1957 gick jag handelslinjen på en folkhögskola i Ljungskile några mil utanför Uddevalla...

Då fiskade jag i havet tidigt på morgonen och sent på kvällen efter Havsöring utanför Lyckornas havsbad och ibland ända inne på grunt vatten i viken vid utloppen från Lilla och Stora Skarsjön....

Som fiskeutrustning hade jag ett 9-fots guldbrunt ABU Atlantic 450 tvåhands haspelspö och en ABU 444 haspelrulle med 0,35 mm nylonlina. Tynex tror jag linan hette... Som beten att kasta efter Havsöring använde jag 18 grams Toby-draget i silver och 30 grams Glimmy-draget i guld och zebra..

Det var enormt gott om Havsöring på 0,8 - 1,5 kilos vikt. Större Havsöringar var sällsynta. Antagligen gick de stora längre ut...

Memories!

Old Firehand
                    http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                    2 svar
                    230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                    3 svar
                    187 visningar
                    0 gillar