Tyrnos vs Fathom - midprice 2-speed - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyrnos vs Fathom - midprice 2-speed

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej
    Du köpte inte Narrow-varianten av Andros5? Om J-Braid 0,35 håller angiven diameter och du spolat på linan på ett korrekt sätt borde du minst få på 250m, borde vara närmare 300m. Bara en gissning från min sida.

Tyvärr är inte den linan flerfärgad, men nu sist testade jag Power Pro Maxcuatro Spectra Braid Line 50lb 500yd 23kg, och den är jag väldigt nöjd med.

Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
    Tjena Richard. Du o jag pratade ju om androsen tidigare. Hursomhelst så köpte jag en 5a och det gick bara på ca 160-170m 0,35 J-Braid. Vet inte vad dom har hållit på med när dom skrev 570m 0,32mm på deras sida. Är ju inte ovanligt att tillverkare tar i men det var lite extremt. Tror jag ska byta till 0,28 istället för att undvika just det där du sa om rusningar och strömmar, känns inte stabilt att bara ha 70m extra när man har nått botten på 100m

Kommentera

Bra observation gällande Tyrnos, 30lbs är vansinnigt stor.

Talica dreglar jag över men är för snål.

Penns Fathoms lägre utväxling skall ta 48cm/vevtag och håller väl med dig, sen kanske det är trevligt när 100kgs-flundran stryker botten.
      Tror högväxeln med 95% av användningen om det blir en sån.
      Lattjade med tyngre gäddgrejerna, en cs rocket 6500 och ett abu volatile spinnspö till 250gram, på skoj i Norge förra året och fick på något as, lyckades lyfta fanskapet max 2 meter på 20 minuter (bara 12 meter djupt också) innan den slet sig fri. Där och då hade jag mördat för en rulle med jämn och stark broms, bra kraft i invevning samt ett spö med riktig ryggrad, Fathoms lågväxel hade varit bra då.

Tror jag har vad jag behöver, tack!

Nu fattas bara bokad resa och napp...

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
        Hej
        Du köpte inte Narrow-varianten av Andros5? Om J-Braid 0,35 håller angiven diameter och du spolat på linan på ett korrekt sätt borde du minst få på 250m, borde vara närmare 300m. Bara en gissning från min sida.

Tyvärr är inte den linan flerfärgad, men nu sist testade jag Power Pro Maxcuatro Spectra Braid Line 50lb 500yd 23kg, och den är jag väldigt nöjd med.
        Nej jag köpte den vanliga 5IIA. Mycket intressant det du skrev o länkade video till i ditt tidigare inlägg om linmängden. Känner mig riktigt förvirrad nu faktiskt, enda jag kan tänka mig är att räkneverket på spolningsmaskinen jag använde i butiken jag var på inte funkar som det ska och visar för liten mängd påspolad lina.

Måste ta o spola av linan och räkna den via färgerna istället så ser vi vad det kan vara.

EDIT: Jag spann av all lina och räknade färgerna som byts var 10e meter och jäklar det visar sig att det det egentligen är 250m 0,35mm på min Andros. Måste alltså vara något fel på räkneverket. Fortfarande inte lika mycket som i videosarna men det kan bero på att J-Braid inte håller dimensionen som anges superbra.
        Senast ändrad av simonoscekman; 2018-01-24, 21:47.

Kommentera

Intressant Simon, med andra ord gjorde du ett kap och fick mycket lina för lagom pris! (stackars butik dock om det sker dagligen). Är det du som drog Mieko i KK kanske??

Grejerna är på väg hem, köpte 300m 0,4 flätlina (Hellbraid) som jag ska prova spola på förutom lina nylonbas. Återkommer med hur mycket jag fick på bara för dokumentationens skull.

Kommentera

Haha precis! Blev nog några slantar billigare för mig Ska ta och prata med min polare som jobbar i butiken så fort han är tillbaka så att dom kan kika på det.

Blir intressant att se hur mycket det går på, är ju som sagt luddigt med både den angivna linkapaciteten på rullarna och den riktiga dimensionen på linorna.

Kommentera

Genier där ute,

Nu när jag fått hem rullen, vad som är fint är "tie hole" på spolen.

Dvs en bra punkt att ankra spolknuten och eliminera chansen att linan snurrar på spolen.
              Min fråga är då: Detta borde väl därmed eliminera vinsten med att grundspola med nylon (om du inte bara vill ha det för att fylla rullen mer)?
              I mitt fall betyder det alltså att jag kan få på några meter flätlina till vilket isåfall är trevligt.

Kommentera

Du kan ju lägga ett tunt lager tejp runt spolen och använda tie hole. Så säkrar du upp rejält mot att linan snurrar.

Kommentera

tie hol'et kapade flätlinan varje gång ajg drog åt så körde 20 meter 0,4 nylon i botten, fick därefer på ca 250-270 meter 0,40 Hellbraid.

I och med att det var en ganska mjuk på spolning tror jag det går att få på mer vid bättre utförande, får snygga till detta innan fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av ENorden Visa inlägg
                    tie hol'et kapade flätlinan varje gång ajg drog åt.
                    Du fick ju på väldigt mycket med tanke på grovleken på linan! Sen upplevde jag samma sak när jag o pappa spolade på hans rulle men glömde att nämna det tidigare i tråden. Kanterna är som för vassa på "bryggan" ovanför hålet. Väldigt konstigt faktiskt.

Kommentera

Tyrnos är byggd som en pansarvagn o väger därefter. Men visst e de en bra rulle.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dianereese  
                      Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                      7 svar
                      559 visningar
                      0 gillar