Ny utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny utrustning

Hej,

Nu har mitt fiske intresse äntligen kommit tillbaks och då tycker jag mig behöva ny utrustning. Jag tänkte höra med er vad ni har för rekomendationer på utrustning dvs spö och rulle.

Vad ska man tänka på när man köper en ny rulle? utväxling, kullager, you name it.
    Samt vilket spö rekomenderar ni?

Jag är bara en hobby fiskare som ändå vill ha bra grejor samt förstå lite vad man ska tänka på främst när man köper en rulle.

Tacksam för all hjälp
    Thommie
    Happy fishing

Vad när hur ska du fiska?

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen
      Vad när hur ska du fiska?
      Vad?

Jag tycker om att pilka efter torsk, så i stora drag handlar det ju om havsfiske och då torsk, makrill och sill.

När?
      Det blir när jag har lust och tid till att fiska. Så det kan vara året runt, ingen särskild tid.

Hur?

Det blir med båt men har även kustfiskat. Men i huvudsak med båt.
      Happy fishing

Kommentera

Då köper du en amb 6500 rocket alt prorocket 0,25 flätlina och valfritt 12-20lbs spö alt fenwick trigger stik.

Sen köper du ett spö till kusten och använder samma rulle. 11-12 fot -60gr eller mer

Kommentera

Då köper du en amb 6500 rocket alt prorocket 0,25 flätlina och valfritt 12-20lbs spö alt fenwick trigger stik.

Sen köper du ett spö till kusten och använder samma rulle. 11-12 fot -60gr eller mer

Finns det någon bra nätbutik att rekomendera?
          Vill ni beskriva lite om vad som gör amb 6500 rocket alt prorocket bra?
          Samt varför 12-20 lbs spö, för jag har hört att man skulle ha ca 20-40lbs?

Ursäkta att jag ställer så många frågor. Men vill ha så mycket info som möjligt innan man köper något.

Är tacksam för hjälpen, eftersom man har glömt bort en hel del.
          Happy fishing

Kommentera

40lbs spö var mest innan flätlinornas tid....var själv ute i dag fiska med 100gr med bra fart i vattnet i öresund, det gick finnt.

6500 rocket är en bra rulle till ett vetigt pris passar gäddfiske och lättare havsfiske sätt gärna på en stor vev "modell 7000". Finns att köpa för 100:-
            Passar det mesta fiske så länge du inte kör mer än 200-300 gr och det är ej nödvändigt om du använder flättlina 0,20-0,25
            Du har en rulle med enorm bred..
            Käper du sen ett fenwick trigger stick så har du ett jerk och lätt havsfiske spö som ävne passar bra till gäddspinn mm mm...
            till kustfiske är det för kort.

Är det tyngre båt fiske typ norge "bulle fiske" mm passar en utrustning 20-30lbs bättre med tex en shimano tld 15 alt amb 7000.

Kommentera

Bor själv i Landskrona så fiskar också i Öresund. Jag hade själv kollat upp spö och rullar innan jag postade här. Men ville inte ange dem eftersom jag ville se förslagen.

Vet du ngt om Tica SS 348C eller Warbird Lever T10-L för det var dessa som jag hade tatt mig en titt på och som jag tyckte var bra, men eftersom jag inte är så kunnig så vill jag ändå höra vad du tycker.

(Håller med om att man ska ha en stor vev.)

Som spö hittade jag Extreme 7 och powerstick boat. Men dessa kanske inte är något?

40lbs spö var mest innan flätlinornas tid....var själv ute i dag fiska med 100gr med bra fart i vattnet i öresund, det gick finnt.

6500 rocket är en bra rulle till ett vetigt pris passar gäddfiske och lättare havsfiske sätt gärna på en stor vev "modell 7000". Finns att köpa för 100:-
              Passar det mesta fiske så länge du inte kör mer än 200-300 gr och det är ej nödvändigt om du använder flättlina 0,20-0,25
              Du har en rulle med enorm bred..
              Käper du sen ett fenwick trigger stick så har du ett jerk och lätt havsfiske spö som ävne passar bra till gäddspinn mm mm...
              till kustfiske är det för kort.

Är det tyngre båt fiske typ norge "bulle fiske" mm passar en utrustning 20-30lbs bättre med tex en shimano tld 15 alt amb 7000.
              Happy fishing

Kommentera

gissar att du varit på sportfiskedepån...hbg
                äh nere i landskrona är det mest lättfiske som gäller samma rek igen amb 6500 rocket så har du fin till det tyngre kust och gäddfisket med. :

du kommer fiska en del antar jag efter som du bor bra till. då ska du ju inte ha turist fiske grejer...
                (styvt kort gammalt båt spö stor rulle 0,60 nylon och 300gr pilkar )

Tänk på att det är mycket jiggfiske och 60-100gr fiske där du kommer fiska.

Så ett spö som funkar till det och platfisk samt lite tyngre fiske och mete mm mm mm mm mm mm

Fenwik Trigger stik...

Kommentera

Hehe okej, nä har faktiskt inte kollat fiskedepån. Får väl göra det nu.

Se om jag hittar det du nämt.

gissar att du varit på sportfiskedepån...hbg
                  äh nere i landskrona är det mest lättfiske som gäller samma rek igen amb 6500 rocket så har du fin till det tyngre kust och gäddfisket med. :

du kommer fiska en del antar jag efter som du bor bra till. då ska du ju inte ha turist fiske grejer...
                  (styvt kort gammalt båt spö stor rulle 0,60 nylon och 300gr pilkar )

Tänk på att det är mycket jiggfiske och 60-100gr fiske där du kommer fiska.

Så ett spö som funkar till det och platfisk samt lite tyngre fiske och mete mm mm mm mm mm mm

Fenwik Trigger stik...
                  Happy fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Thommie.H
                    Hehe okej, nä har faktiskt inte kollat fiskedepån. Får väl göra det nu.

Se om jag hittar det du nämt.
                    Det gör du inte mest tica, ron tompson ,okuma mm. därför jag undrade.

esox bete wigglan mm kopier kopier kopier..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dianereese  
                    Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                    7 svar
                    564 visningar
                    0 gillar