Butterfly Jigs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Butterfly Jigs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Butterfly Jigs

befinner mig i New York och varit nere på en fantastisk affär som heter Capitol Fishing Tackle (där dom lurade på mig en Penn International 16 VSX som jag brinner av nyfikenhet över att testa!!). Nåväl, något som tydligen är det hetaste här i betesväg är något dom kallar för "Butterfly Jigs". Tydligen har Shimano utvecklat konceptet för att används för att pilka tonfisk. Tills helt nyligen har efterfrågan varit betydligt större än tillgången. En fjärilsjig ser ut som en tunn pilk med enkelkrokar i båda ändar. När man använder den rör den sig horisontellt i vattnet på ett annorlunda sätt. Dessa är ganska dyra och jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av dem i nordiska vatten och om det är något att satsa på?

Ursprungligen postat av wahoo
    befinner mig i New York och varit nere på en fantastisk affär som heter Capitol Fishing Tackle (där dom lurade på mig en Penn International 16 VSX som jag brinner av nyfikenhet över att testa!!). Nåväl, något som tydligen är det hetaste här i betesväg är något dom kallar för "Butterfly Jigs". Tydligen har Shimano utvecklat konceptet för att används för att pilka tonfisk. Tills helt nyligen har efterfrågan varit betydligt större än tillgången. En fjärilsjig ser ut som en tunn pilk med enkelkrokar i båda ändar. När man använder den rör den sig horisontellt i vattnet på ett annorlunda sätt. Dessa är ganska dyra och jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av dem i nordiska vatten och om det är något att satsa på?
    Klart du måste testa!
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Har tidigare frågat utan att få svar.

Och som du säger så är dom rätt dyra.

Läste också lite om dom och det är inte Shimano som tagit fram tekniken. Dom har paketerat den. Utvecklades i japan i början av 90 talet.

Har letat med ljus och lykta på denna sidan atlanten efter butterfly jigs utan att lyckas. Så jag har helt sonika tillverkat några egna. Som jag kommer testa nu i vinter.

Kommentera

Jag vet att Kristian Lager, Sundbybergs Sportfiskecenter använde dylika på Vaeröy 2005. Har för mig att de funkade utmärkt.

Jag själv har inhandlat ett antal via ebay inför nästa års resa till Söröya.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
        5 svar
        960 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg davidmartin  
        Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
        4 svar
        739 visningar
        0 gillar