Prisvärt Havsfiskeset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärt Havsfiskeset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prisvärt Havsfiskeset

    Hej, nyligen blitt med båt så tänkte fixa två havsfiskeset att ha på båten. Behöver inte vara det bästa men vill gärna ha räkneverk och linspridare.
    Tänker mest fiska efter långa och torsk, sej om jag hittar nån storlek.

  • #2
    Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
    Hej, nyligen blitt med båt så tänkte fixa två havsfiskeset att ha på båten. Behöver inte vara det bästa men vill gärna ha räkneverk och linspridare.
    Tänker mest fiska efter långa och torsk, sej om jag hittar nån storlek.
    Det blir ju roligare med bra grejer, och prisvärt är ju en definitionsfråga i vilken prisklass det gäller.
    Vad tänker du dig för budget?

    Jag har kört lite mittimellan prisklass, Detta kittet tycker jag är väldigt prisvärt.
    https://bojdaspon.se/produkt/shimano...lbs-torium-16/

    Kanske inte riktigt något man köper två set av för att ha båten dock?
    Inte heller linspridare eller räknare dock :-)
    Senast ändrad av Bowen; 2020-08-18, 13:32.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Spö på 30-50 lbs är overkill till det mesta inom Svenskt havsfiske.

      Var ska det fiskas med detta set?
      Mycket ström?
      Stora djup?
      Även grundvattenfiske?

      Rullar med räkneverk brukar vara trollingrullar.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Spö på 30-50 lbs är overkill till det mesta inom Svenskt havsfiske.

        Var ska det fiskas med detta set?
        Mycket ström?
        Stora djup?
        Även grundvattenfiske?

        Rullar med räkneverk brukar vara trollingrullar.
        Ja du har nog rätt.
        läste lite snabbt och likställde havsfiske med Norge
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Inser att jag glömt lite viktigt info när jag läser svaren Jag kommer fiska i Sverige, från Nidingen till Fladen känns realistiskt. Det ska fiskas det som finns, kanske lite torsk, långa, kungsfisk och kommer säkert användas till makrill om spöna finns lättillgängliga i båten.

          Så jag tror inte det handlar om några extrema djup eller extrema strömmar direkt.

          Jag hade tänkt mig nått billigare än 4000:-. Men säg allt under 2000:- är väl intressant.

          Varför vill man inte ha räkneverk?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
            Inser att jag glömt lite viktigt info när jag läser svaren Jag kommer fiska i Sverige, från Nidingen till Fladen känns realistiskt. Det ska fiskas det som finns, kanske lite torsk, långa, kungsfisk och kommer säkert användas till makrill om spöna finns lättillgängliga i båten.

            Så jag tror inte det handlar om några extrema djup eller extrema strömmar direkt.

            Jag hade tänkt mig nått billigare än 4000:-. Men säg allt under 2000:- är väl intressant.

            Varför vill man inte ha räkneverk?
            Helt enkelt för att både räkneverk och linspridare är potentiella strulpunkter. Framförallt räkneverken är många gånger otroligt dåligt ihopkomna. Tror dock att misstron mot dessa hjälpmedel är mycket kopplat till tyngre havsfiske och s.k. "Norge-fiske", så för enklare fiske här hemma funkar det bra...

            Kommentera


            • #7
              Jag skulle inte vilja använda samma utrustning till makrill som till torsk. Ett grövre och ett lättare set hade jag satsat på.

              Jag kan tyvärr inte exakt vilken utrustning som skulle passa till Fladenfisket. I Öresund klarar man sig på ett spö klassat 20 lbs alternativt ett 30 lbs som är mjukare. Kanske funkar samma för Fladenfisket?
              Många gör det generella misstaget att fiska med för grov utrustning. Torsken tycker många är en klen fisk... inte så konstigt när den drillas på kvastskaft till spö och en rulle som skulle palla en mindre tonfisk.

              Sedan behövs ofta inte rena havsfiskegrejer. Har man ett 7-8 fots gäddspö till gummibeten så funkar det utmärkt till torsk. Rullen bör dock ha en tunnare flätlina på max 0,25 mm (helst tunnare).

              Till makrill funkar ett haspelspö och rulle i 4000-storlek.

              Kolla vad du har innan du köper grejer i onödan.

              Synd att ingen mer erfaren havsfiskare ger sig in i tråden. Jag har svårt att tipsa om havsfiskeset då jag redan har grejer som har några år på nacken.
              Generellt har Penn bra grejer till bra pris.
              Många fiskar ju också med Ambassadeurer strl.5000-7000 beroende på hur tungt man behöver fiska.


              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Till makrillmete / spinnfiske efter makrill i öresund kör jag med aborr eller havsöringprylar. HUR roligt som helst. Glöm inte nylon eller flurocarbontafs bara.. De har jäkligt vassa tänder.
                Till torsk funkar det fint med gäddprylar om du har det. Annars finns ju en jäkla djungel med havsfiskeprylar. 20-30lb spö, en rulle amba 5500-7000 eller annan lämplig multirulle / havsfiskerulle. Polarn har landat 130cm hälle i norge på gäddpåk och amba 6500.. Så de klarar mer än man tror.
                Har du en budget så gå in i en välrenomerad butik, berätta va du vill ha ut av prylarna o be dom ge dig förslag att känna o klämma på. Och håll dig till din tänkta budget.. Annars blir det lätt dubbelt så dyrt.

                Kommentera


                • #9
                  När jag väl vill fokuserapå makrill kommer jag ta mina HÖ prylar, men jag vill ha något att ha i båten som funkar med barnen. Det är viktigare att grejjerna funkar för torsk och annat bottenfiske som inte HÖ prylarna löser. Så glöm makrilltanken, jag kommer fiska makrill med grejjerna oavsett vad det är för saker

                  Låter som en 20lbs spö vore lagom, räkneverk kanske är onödigt eftersom fisket kommer nog mest vara på under 20 meter.

                  Linspridare vore nog ändå bra eftersom det ofta kommer vara barn som fiskar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tror det funkar fint som snus med ett billigt fladenkit. Ungarna o käringen fiskar alltid med det när dom e med ute. Med fiskande barn så e det lätt hänt att en toppögla ryker osv. Då e det skönt med billigare grejer.
                    De kitten duger till det mesta. Dragit stor torsk utan problem men det sprattlar litt i grejerna även med litt småsill på en häckla.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    561 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    525 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X