Vilken rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle?

Nu kommer en konstig fråga....

Jag fiskar inte, men däremot funderar jag om inte en havfiskerulle skulle passa mitt behov? (till linaförankrad heliumballong, att snabbt kunna släppa upp, och sedan snabbt veva ner...)

Så vad jag letar jag efter är en winsch med samma utväxling som på en rulle, för att snabbt kunna winscha/rulla upp ca 100m / 2mm nylonlina.
    Skillnaden är att winschar´s utveckling är det motsatta....

Ser att havsfiskerullar har större volym, men är ändå lite tveksamt om de (äldra) jag såg på tex Blocket skulle klara 100 m lina med 2mm?

Finns det ännu större, gärna begagnat?
    Tacksam för tips!

mvh//Attila

Inte alls en konstig fråga. Fiskerullar är lämpliga till mycket. Själv brukade jag flyga drake med hjälp av spö & rulle, till oanade höjder.

Större havsfiskerullar är dock något av en raritet i Sverige. Jag har flera själv, men de är i regel ganska dyra.

Vad gäller storlek i övrigt finns inga begränsningar; det finns rullar som rymmer tio gånger om det du begär. En Penn Senator i risigt skick (vänta nu... jag kanske har en sån... skall kolla) eller Mariner skulle nog funka för dig.

Det finns linräknare, sk Line Capacity Calculators och tabeller lite varstans på nätet. Använd en sådan för att översätta kapacitetsangivelser.

Sök på Tradera efter begagnade rullar, såväl som på Blocket. Denna site har ett eget Köp & Sälj forum, längst ned på sidan. Annars, på Ebay finns hur mycket som helst.

Dock bör du betänka att helium är en ganska svag gas, med relativt liten lyftkraft. Den är dessutom väldigt temperaturkänslig. Betänk storleken på din ballong kontra tjockleken och vikten av all lina; förhållandet är kanske inte helt balanserad.

Kör ba.

.
    Senast ändrad av Dr. Rob; 2007-03-06, 09:36.

Kommentera

Jo, jag hade en Penn Senator 9/0 i hyfsat skick. Säg till ifall det vore bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ati Visa inlägg
        Nu kommer en konstig fråga....

Jag fiskar inte, men däremot funderar jag om inte en havfiskerulle skulle passa mitt behov? (till linaförankrad heliumballong, att snabbt kunna släppa upp, och sedan snabbt veva ner...)

Så vad jag letar jag efter är en winsch med samma utväxling som på en rulle, för att snabbt kunna winscha/rulla upp ca 100m / 2mm nylonlina.
        Skillnaden är att winschar´s utveckling är det motsatta....

Ser att havsfiskerullar har större volym, men är ändå lite tveksamt om de (äldra) jag såg på tex Blocket skulle klara 100 m lina med 2mm?

Finns det ännu större, gärna begagnat?
        Tacksam för tips!

mvh//Attila
        Varför måste du ha 2,00 mm nylånlina??

Det finns flätlinor på 0.50-0.60 som har större bråttstyrka än 2,00 mm nylånlina. En 150 meter flätlina av den dimmentionen skulle du få på de flesta havsfiskerullarna.

Visst det kanske skulle bli för stumt och så är det lite dyrare.

// Ivman

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
        5 svar
        961 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg davidmartin  
        Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
        4 svar
        742 visningar
        0 gillar