Kombinerat ekolod/plotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombinerat ekolod/plotter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kombinerat ekolod/plotter

    Hallå alla fiskeälskare!
    Jag står i begrepp att införskaffa ett nytt ekolod kombinerat med en kartplotter. Idag sitter det en Garmin GPS maps 526s i båten. Det som jag har lyckats googla fram på egen hand som verkar vettiga är:
    Humminbird Helix 9 Chirp MSI+GPS G4N
    eller
    Garmin Echomap UHD 92sv med GT56

    Det skulle vara intressant att få höra om finns någon här som har erfarenhet av någon av dessa och har upplevt några minus. Priset är identiskt så där är det inte något som talar för varken det ena eller andra. Tacksam för tips.

  • #2
    Hej.

    Jag har Helix 9 G3N och är jättenöjd. Skall dock tilläggas att jag inte har något annat att jämföra med, så om Humminbird är bättre eller sämre kan jag inte uttala mig om.

    Har haft lodet i snart tre år och än så länge har jag inte stött på några problem (peppar peppar).

    Just nu tycker jag att jag får riktigt bra bild på skärmen, oavsett om vattnet är klart eller grumligt, 1m eller 10m djupt osv. Det finns väldigt många justeringsmöjligheter vilket jag tycker är bra.

    Ett annat plus är Autochart live. Jag använder mig jättemycket av mina egna djupkartor när jag fiskar.
    ​​​​​
    ​​​Det jag anser vara ett minus är navigeringen i menyerna. Det blir väldigt många knapptryck för att komma åt vissa saker. Det är givetvis inget problem när man väl lärt sig menyerna, men i början är det lite drygt.

    (Sen hade det ju inte gjort något om Humminbird fixade buggen med bluetooth. Det ska gå att uppdatera enheten från mobilappen via bluetooth. Men när man ansluter så startar enheten om och anslutningen avbryts. Så uppdateringen gör jag via sd-kort ist.)
    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

    Kommentera


    • #3
      Om du har möjlighet skulle jag varmt rekommendera Garmin Echomap Ultra serien.. Enorm skillnad på en Ultra och en UHD enhet. UHD laggar o är slö jämförts med Ultra serien som är sjukt grym o med det sagt kanske Helixen är bättre än UHD? Jag har inte testat Helixen.

      Kommentera


      • #4
        Tack för matnyttiga svar -BRAW- och Pike-Buster. Det bästa hade ju helt klart varit om man hade kunnat få testa de olika. Kollade upp Ultran och det är tunga 9.000 upp ifrån de andra två, men med tanke på vad du säger om att det laggar med en UHD-enhet, så kanske jag kan överleva en säsong till med min relik. Hade hoppats på en nyförvärv innan höstens hummerfiske. Men men. Som sagt tack för eran input. Ha d.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
        6 svar
        1 037 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Öresundsfiske  
        Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
        10 svar
        606 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lejestrand  
        Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
        0 svar
        123 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RSpecial  
        Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
        5 svar
        463 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B
         
        Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
        6 svar
        541 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
        Arbetar...
        X