haspelutrustning för havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

haspelutrustning för havsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• haspelutrustning för havsfiske

Var in på Berras i Gävle och såg en riktigt söt haspelrulle.

Eftersom jag normalt bara fiskar med haspel så slog tanken mig direkt:
    Varför fiskar ingen med haspelutrustning när det gäller havsfiske?

Någon som har några bra tankar angående detta?

Om man nu skaffar en sån rulle, vilken typ av spön ska man använda?

/lordenek

Jag använder inte haspel för att det är bökigt med bygelfällning, tänk att du ska fiska vid botten, du släpper ner, känner botten, tar ett vevtag och bygeln kommer i rätt läge. Så driftar båten en bit, bottenkontakten försvinner och du måste fälla bygeln igen för att släppa mer lina osv,osv. Har du en multi har du tummen på spolen och släpper lina mer kontrollerat och med mycket mer känsla.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

sant, men hur är skillnaden i övrigt med bromsstyrkan och utväxling tex?

Kommentera

Bromsstyrkan sägs ju vara bättre på en haspel, i sydliga vatten behövs det säkert men i våra vatten räcker en väl underhållen multibroms gott. Och utväxlingen vet jag inte vad jag ska säga om, har havs rullar från ca 4:1 upp til 6.3:1 och det räcker mycket väl för det fisket jag bedriver i norden.

Kommentera

det beror ju på vad det är för havsfiske man bedriver typ till vanlig jigg och pilkning på mindre djup kan en haspel lämpa sig ungefär lika bra som en multirulle och då kanske inte utväxlingen har så stor betydelse men när man kommer ner på djup över 100 meter så blir det nog att föredra en multi med plats för mycket lina en lägre utväxling ca 4,1- elelr lite mer just för att det blir gaska tungt att veva en pilk på 600-700 g upp och ner en massa ggr om utväxlingen är för hög.
          fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Lordenek Visa inlägg
            Var in på Berras i Gävle och såg en riktigt söt haspelrulle.

Eftersom jag normalt bara fiskar med haspel så slog tanken mig direkt:
            Varför fiskar ingen med haspelutrustning när det gäller havsfiske?

Någon som har några bra tankar angående detta?

Om man nu skaffar en sån rulle, vilken typ av spön ska man använda?

/lordenek
            Ingen fiskar med haspel vid djuphavsfiske helt enkelt för att man kommit
            fram till att det är dåligt! Det kom man fram till redan vid femtiotalet
            eller något. Det finns väl massvis med anledningar. Tänk bara på när du
            ska drifta och snabbt behöver släppa ut ett par meter utan att förlora kontakten: Går inte.
            Eller tänk när du släpper ner. Då har du tummen på spolen om det är en multi. Då känner du när den dunkar i botten. Om du släpper ner med haspel så måste du titta på linan. Hur gör du då om det blåser tio sekundmeter plus och linan flyger all världens båge?

När jag ser folk som fiskar med haspel på havet så vet jag genast att det är tyskar. Dom har så skrikiga färger på sina kläder också. Men så har ju tyskarna inga direkt djup heller utanför sina kuster.

Kommentera

Nja, jag vill ha en rulle med högre utväxling på stora djup för personligen tycker jag det är jobbigre att veva längre stund än att veva kortare stund även om det är tungt. (kanske har något med korta och långa muskler att göra, maraton v.s sprinter )

Kommentera

Fördelen med haspel är större utväxling, bra om man fiskar en snabbrusande fisk på grunt vatten låt oss säga 1-30 meter, nackdelen är att hitta ett spö
                som passar. Har själv köpt en Okuma Eclipz 90, som tar 370m 0,5mm lina, det
                är en fet haspel och jag är ingen tysk....
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Fördelen med haspel är större utväxling, bra om man fiskar en snabbrusande fisk på grunt vatten låt oss säga 1-30 meter, nackdelen är att hitta ett spö
                  Japp det var det jag menade: På sydligare breddgrader där dom har snabbsimmare använder dom mycket haspel men här i norden där fiskarna är relativt tröga är haspelns bromsfördel inte överstigande fördelen i känsla med bottenkontakt och sånt som multin ger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Okej, jag vet att jag gav mig ut på farligt vatten där . Säkert finns det fördelar med haspel oxå. Jänkarna kör ju med det mycket.
                    Men du sa inte var och vad du tänkte fiska. Det är ju rätt viktigt.
                    Om du vill kunna kasta oxå är ju haspel bra.
                    Men jag hade ändå satsat på en multi med väldigt hög utväxling istället.
                    Sådana finns ju.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    955 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    731 visningar
                    0 gillar