Tips på Ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på Ekolod?

Tjenare!

En fiskevän till mig undrade om jag kunde ta reda på vilket ekolod som är "bäst" eller ger mest för pengarna i 2500 (max3000) kronors-klassen.
    Han har köpt sig en båt och vill naturligtvis utrusta den med ekolod.

Sa att jag skulle se vad jag kunde ta reda på och tänkte fråga er här om ni har lite beprövade tips osv. Det kanske ska tilläggas att både han och jag är nybörjare på att tyda ekolod. Och just det, nu tror jag att de flesta ekolod är "till för" eller går att justera till att leta efter olika typer av fisk, men om det är till hjälp så behövs den primärt till att lokalisera makrill och annan stimmfisk men även tex torsk.

MVH

Fiskkonservator Lubbe
    Senast ändrad av Fiskkonservator Lubbe; 2008-02-16, 13:47.
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Ska det vara nya grejor för dem pengarna så kan kanske detta vara något http://www.navpoint.se/product_sites...-52_X-59DF.htm X52 då alltså.

Det är ett basic ekolod med monokrom skärm och ger tillräckligt med info för en nybörjare om man håller sig inomskärs och inte har krav på stor djupttagningsförmåga.

Sen kan ju beg vara ett alternativ men lite svårt om Ni inte har så bra koll, med X52 räcker för normalanvändaren, alternativt Eagle 320 från samma lev lite dyrare men större skärm.

Letta även upp "Lilla My" här på FS som har en bra ekolodsskola på sin sida så får ni grunderna i vad Niser under ytan, annarss finns en engelsk på Lowrance.com under Turtorials Sonar.

Kommentera

Lowrance x125 säljs i en del web butiker för ca 3100kr, detta är nog värt att köpa.
      Senast ändrad av Guest; 2008-02-16, 17:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
        Lowrance x125 säljs i en del webtbutiker för ca 3100kr, detta är nog värt att köpa.
        Jag har ett x125 och är mycket nöjd med det, hade tidigare ett Garmin FF 120. De loden går inte att jämföra, helt annan klass på Lowrancelodet.
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Jag kör med ett Eagle 320 och är grymt nöjd. Rekomenderar det starkt. Bra meny och lätt att ställa in.

Kommentera

Tack så jätte mycket för tipsen, jag och polarn kollar in emellanåt och letar info om era nämnda tips som förhoppningsvis leder till ett lyckat köp.
            sigpic
            www.fkpgear.com
            Fiskkonservator.se
            Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg
              Tjenare! En fiskevän till mig undrade om jag kunde ta reda på vilket ekolod som är "bäst" eller ger mest för pengarna i 2500 (max3000) kronors-klassen. om det är till hjälp så behövs den primärt till att lokalisera makrill och annan stimmfisk men även tex torsk. MVH
              Fiskkonservator Lubbe
              Tjenare lubbe!

Av dom förslag som droppat in här ser jag egentligen bara en modell som är värt att köpa. Och det är Lowrance X-125, allternativt X-126 DF (två-frekvens lod)

Eagel 320, och X 52 har bägge för dålig uteffekt och det avgör till stor del hur mycket detaljer man kan upptäcka/se på ett lod (1500W).
              Ett annat krav är stor upplösning på skärmen, på bilden så att säga och dem två här har dålig upplösning: 320 x 320 pix (Eagle) och 240 x 160 (X-52)

Jämför man med X-125 som blev föreslått här har det en uteffekt på 2400W och en skärmupplösning på 480 x 480 pix. Det klart bästa alternativet om du kan få det för runt 3000-3100kr

Ett annat alternativ till X-125 är den uppskrämda systermodellen med två frekvenser och med 4000W uteffekt, mycket användbart lod. Speciellt för djupare havsfiske (ner till 100-150m på 50 kHz frekvensen) Dessutom egnar sig det lodet (X-126 DF) bättre för trolling och den typ av fiske

Med det lodet (X-125 eller X126) är det lättare att se på "sidorna" av ekostrålen och det är lättare att se fiskstim som enskillda fiskar. Makrill är en knepig fisk att se på ekolod p.g.a. att den sommar FORT och det är inte lång stund den befinner sig i ekolodets "synvinkel". Ett lod med dålig detaljrikedom/liten upplösning klarar inte att rita upp dom streck som blir av makrillens snabba framfart.
              Dessutom så blir det också lättare att upptäcka enkelindivider nere vid, eller straks ovanför botten (type torsk, långa, etc..)

Har du mer du undrar över, bara kom med det, hehehe

mvh

PS. Alla Lowrance (och Eagle) är mycket enkla att använda, att förstå. Användarvänliga var ordet. DS.
              Senast ändrad av Flodström; 2008-02-16, 17:46.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

köp mitt lowrance x-125 för 2300

Kommentera

http://www.blocket.se/vi/15120918.htm?ca=22_s kolla här
                  http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ange mer exakt vad lodet ska användas till, är det insjö räcker billiga maskiner definitvt, färg är mysigt men ger inte mer fisk tro inte det garanterat men trevligare och lyxigare att titta på grunda vatten bortslängt med dyra lod beror alldeles vad du är ute efter desto grundare desto mindre viktigt tro mej blir bara djupmätare eller hur Firehand! mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    942 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    724 visningar
                    0 gillar