hur förvara pilkar/jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur förvara pilkar/jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur förvara pilkar/jiggar

Hur förvarar ni era jiggar o framför allt långa pilkar? Har provat med att ha dom liggande i en tackellåda, också testat att ha dem hängande i tamp som jag satt runt kanten på en spann men är inte nöjd. Visst, allt funkar när det är solsken o vindstilla men hur ofta händer det. Det trasslar i tackelboxen, spannen välter, man missar bulan, sätter foten i håven, suck

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
    Hur förvarar ni era jiggar o framför allt långa pilkar?

Det trasslar i tackelboxen, spannen välter, man missar bulan, sätter foten i håven, suck
    Låter som vi fiskar i samma division. Speciellt brysselsteget ner i håven som sedan på ett oföruttsägbart sätt börja glida över durken.... Det är tjusiningen med fiske.... *ler igenkännande*

Spannen är nog ändå vägen till lösning.

Du ska dock tänka på följande:

1. Den spann du väljer ska ha en bred botten med stor diameter i förhållande till höjden. Jag valde en murar spann som jag kom över för en spottstyver på någon lågprisbyggfirma. De tål massor och är billiga som sagt

2. Du ska tänka på att inte ha mycket tyngd i ytterkanterna speciellt inte högt upp. Det finns lite olika vägar att lösa det problemet. Jag valde att sätta en spann med helt raka kanter inuti murar spannen. Sådan finns att tigga på restauranger o storkök. Eller om du känner någon målarknodd som får tomma färgspannar över.

3. Upphängningen för pilkarna. Jag hade en del pvcrör över sedan jag satte in centraldammsugaren. Hade dessutom fått en "tub" av lite grövre dimension med något spö i på posten. Sågade till lagom höga bitar och trixade ner dem i innerspannen. Några av dem ska vara långa nog att sluka de längsta pilkarna. Men alla bejhöver inte vara lika långa. Ju lägre tyngdpunkt dessto stadigare spann.

Placera rören så tätt att de håller varandra på plats. Du kan limma, men det är inte nödvändigt om du är en god pusslare. Om de inte sitter helt fast kan du lättare bygga om den efter behov. Jag har rör av 4 olika dimensioner som rymmer mer än en pilk, inga problem. det är en smaksak.

4. Ett riktigt grovtrör i mitten, för att förvara diverse attiraljer i, som bottennappspinne, tänger, handvärmare osv. filéknivar förvarar jag mellan inner o ytterspann,. Där har jag också större jiggar. I transportläge kan jag också ha ett par multirullar nedstoppade i mitten röret. Flyttar då ut mindre grejjer mellan spannarna.
    Om du vill kan du borra hål i rören ngn cm ner från överkanten för att trä i krokarna på pilkarna. Jag hänger bara mina över kanten på rören. Gör du hål är det mindre risk att du får en flod av pilkar över båtbotten OM spannen ändå välter.

5. borra några hål genom spannarnas botten. Då kan du spola av allt med trädgårds slangen eller duschen när du kommer hem. Salt är ett aber så det ska bort så fort det bara går från all utrustning som tål det.

6. Du kan även ha mindre rör av "elrörstyp" nerklämda bland de andra. I dem kan du ha reservtackel lätt tillgängliga. Bra att ha färdigknutna om man t ex vrakfiskar, då går det ju som bekant en del.

Avslutningsvis så tipsar jag om att jag alltid har med mig en handduk eller två som jag fäster på relingen under fisket. (Hittat ett par gamla av frotte med stora hål i. Hålen gör det lätt fästa den på relingen. De är bra att ha när man blir lite slemmig om fingrarna. De kan ocks duga att ha runt rullarna under transporter, om den inte är alltför kladdig villsäga....

Jag tror att det finns bilder i någon annan tråd där jag berättat om min spannispann. Hinner inte leta reda på dem nu i kväll.

Berätta lite när du bestämt dig och gjort en egen förvaring, vad du valde för typ och hur den blev. Alltid nyttigt med influenser och goda idéer.

Cu ål folks

Uttern_
    Senast ändrad av Uttern_; 2008-12-30, 23:25. Anledning: stavfel
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Jag brukar försöka ha dem väl förankrade i mungipan på en fisk Tycker att de sitter bäst där.
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
        Jag brukar försöka ha dem väl förankrade i mungipan på en fisk Tycker att de sitter bäst där.

Men det blir lite söligt efter ett tag. *ler lite överseende*
        Det går ju åt lite firrar för att transportera pilkarna om man använder din metod....

Cu

/U
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Spann i spann lösningen är genial. Ska genast börja bygga.

Änvänder Ron Thompson tackle bag till häcklor, tafsar mm. Funkar utmärkt. Man bör göra hål i plastfickorna med en vanlig hålslag så att grejorna torkar o inte rostar så fort. Ett alternativ till att hänga dom i spannen.

(har också provat att hänga pilkarna i tummen, kompakt förvaring, alltid nära tillhands dock lite smärtsamt.)

Kommentera

Eftersom uttern är lat gör Låftamannen jobbet

håll tillgodo: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=murarspann

Enkel men smart lösning Uttern!
            http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Låftamannen Visa inlägg
              håll tillgodo: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=murarspann

Enkel men smart lösning Uttern!
              Pinsamt!!!

Men den är helt inaktuell...

Så här ska den se ut!

Notera att jag fixa en ny innerspann som inte är jackad i överkanten. Den mjukare protoypen blev lite sladdrig. Nu har jag en fastare rakare innerspann.

Värt att påpeka är också avståndet till ytterspannen. Där det alltså finns utrymmer för att förvara pilkar, knivar o annat. Det funar bra att bara hänga krokar över kanten på den inre spannen.

CUålfolks
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Kanske en sådan här man skall fixa.
                Men det blir kanske för bulkigt att frakta i en bil, och ha i båten i norge.
                Brukar ha stora sortimentlådor/vertygslådor typ annars.
                Det funkar gansta bra med.

Lite stökgare kanske efter en dag på havet, och ett virrvarr av rost och slem iofs..
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Biltemas stallhink, eller om man vill ha helt färdig, ABU:s beteshink. Både hänger man på relingen. Visst går det att trampa i dem om man försöker, men...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Biltemas stallhink, eller om man vill ha helt färdig, ABU:s beteshink. Både hänger man på relingen. Visst går det att trampa i dem om man försöker, men...
                    When in doubt, gå till biltema
                    Bra tips, tack. Dom har bannemig allt
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar