Avet el accurate - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avet el accurate

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Avet el accurate

Hej alla glada !
    Kvaliten eller smaksak. Priset ? vad vet ni
    Det gäller havsfiske. Sej torsk hälle mm.
    Är inte ute efter nån monsterrulle nu !
    Avet MXL 65 2 speed har jag kollat upp lite.
    Ge mig info ni som vet nått'
    Tack...

båda märkena tillverkar rullar som nästan inte går att knäcka på våra breddgrader.. Avets billiga rullar är lite billigare än acurates..

mest en fråga om smaksak skulle jag tro på dessa

Kommentera

Jag kollade lite på såna rullar när jag var på shoppinghumör i våras, men vikten avskräckte. Jag fiskar hellre med lätta grejer. En vanlig trollingrulle, typ Shimano Tekota 600 eller Ambassadeur 7000 rymmer ju åtminstone 600 m flätlina och mer än så behöver man ju knappast i nordiska vatten, om man inte fiskar håkäring eller nåt.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
        Jag kollade lite på såna rullar när jag var på shoppinghumör i våras, men vikten avskräckte. Jag fiskar hellre med lätta grejer. En vanlig trollingrulle, typ Shimano Tekota 600 eller Ambassadeur 7000 rymmer ju åtminstone 600 m flätlina och mer än så behöver man ju knappast i nordiska vatten, om man inte fiskar håkäring eller nåt.
        Får man på 600 meter flätlina på en Tekota eller Amba 7000? I vilken dimension då? Låter mycket i mina öron. Husomhelst så räcker det med 2-300 meter flätlina för ordinärt Norgefiske men jag vidhåller att vare sig Tekota eller Amba är ultimata för Norgefisket. Min Tekota är numera förpassad till göstrollingen. Avet och accurate har ju bättre och robustare bromsar och överlag bättre kvalitet vilket är bättre i långa loppet. Sen tror jag i o f s inte att en 2-växlad rulle är nödvändigt, räcker bra med en växel.....Kolla också in denna snygga rulle som även finns i en större storlek.

Hälleflundrafiskare

Kommentera

accurate

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
          Får man på 600 meter flätlina på en Tekota eller Amba 7000? I vilken dimension då? Låter mycket i mina öron. Husomhelst så räcker det med 2-300 meter flätlina för ordinärt Norgefiske men jag vidhåller att vare sig Tekota eller Amba är ultimata för Norgefisket. Min Tekota är numera förpassad till göstrollingen. Avet och accurate har ju bättre och robustare bromsar och överlag bättre kvalitet vilket är bättre i långa loppet. Sen tror jag i o f s inte att en 2-växlad rulle är nödvändigt, räcker bra med en växel.....Kolla också in denna snygga rulle som även finns i en större storlek.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5346
          Har en sådan här http://www.anglerscenter.com/Merchan...e/B870.350.jpg boss magnum 870 kanon rulle men tyvärr ganska så dyr. Ända saken som jag skulle önska så är det lite högre utväxling 4,6:1 vore fint med 6:1 till sejvevning

Kommentera

Ursprungligen postat av flua Visa inlägg
            Har en sådan här http://www.anglerscenter.com/Merchan...e/B870.350.jpg boss magnum 870 kanon rulle men tyvärr ganska så dyr. Ända saken som jag skulle önska så är det lite högre utväxling 4,6:1 vore fint med 6:1 till sejvevning
            En kanonrulle men jag tror dock att även den rullen är utmärkt för sejfisket. Har själv "vevat sej" med en calcutta 700 med utväxling 4,7:1 och jag är inte missnöjd med resultatet..;-)
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag fick på 600 m 0.25 Strike Wire på min Tekota (om inte handlarens mäthjul visade fel). Men Ambassadeuren har nog lite lägre kapacitet. Jag är väldigt nöjd med Tekotan: har aldrig haft något strul, låg vikt, stor bekväm vev, linräknare och bromsen är grymt skön. Men jag använder den bara kanske 10-15 dagar om året, varav hälften i Norge, så den kanske slits mer med tiden.

Men visst är det viktigt med en robust rulle. Har hört att Wildwater har högvis med Ambassadörer som pajat, en polare som var ute med dom smällde två på samma kväll. Men dom är ju sponsrade, så för dom är väl rullar en förbrukningsartikel som allt annat.
              Fyra Gulp och en Rom & Cola
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Jämförelsevis har väl avet el acc bättre kvalite' i livslängd mm än tex amb 7000.
                Broms och allmänt robust. rulle för livet ? står emot saltvatten bättre ?
                Som tex avet MXL 64:an hur är den storleksmässigt mot amb 7000.
                Visst kör man tex 0,23 flät blir det onödigt mycke lina.
                Tack hittills för alla svar...
                Förresten hur mycke vägde katten Fis-Herman ?
                Senast ändrad av Storkalle; 2008-11-07, 12:41.

Kommentera

vem vill ha en rulle livet ut???tycker det är kul om nåt går sönder så man får hanla lite nytt!!!vem vet imorgon kanske man inte vaknar..kalle hur var det vid sejskallen på 90 meter???tog du alaska hårt från början eller?!kör så det ryker mvh lill kalle

Kommentera

Kanonpris för tillfället, vet ej hur många dom har kvar. Köpte en till nästa års norgeresan. Känns och ser jäkligt fin ut. Har inte provat den så jag kan inte säga vad jag tycker än...
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    748 visningar
                    0 gillar