"trolla" kveite - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"trolla" kveite

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "trolla" kveite

Har gjort tre vändor upp till Norge nu och i stort sett uteslutande kört med pilkar och drivit över grundtoppar.

Till nästa års resa så skulle vi vilja öka våra chanser för att få upp en kveite och har förstått att dom flesta tar på trolling (beten släpande efter båten)

Vad rekomenderar ni för beten till detta, vilka djup bör vi hålla oss till, vilken fart ska vi ha på båten osv...

tacksam för bra svar och en intressant diskussion...

Att de flesta tar på trolling har du nog lite fel i. De flesta tar på jigg. Men om du vill testa trolling vilket är ganska så svårt i de strömmande sunden så skulle jag rekomendera rapala magnum 18cm eller naturligt agn typ småsej eller sill i stora löjskallar. Är både svårt att hålla rätt fart och rätt djup då du ska hålla betena ganska så nära botten. Farten jag skulle rekomendera är 2-2,5 knop.
    En annan typ av trolling är den så kallade bonntrollingen som är mycket effektiv och lätt att bedriva. Du slipper krångla med riggar mm. Den går till på detta vis: Du sätter på en stor tung jigg typ Storm 385gr. Sedan så släpper du ner jiggen till botten och släpar den efter båten som du framför i en fart av ca 1-2 knop och gör extra lockryck då och då. Detta är bra då man har dålig avdrift. Har du bra avdrift dvs 1-3 knop så funkar det hur bra som helst att fiska vanligt vertikalt med jiggen.
    Mvh Lidberg

Kommentera

Hej, Kristian Keskitalos dvd "Hälleflundrafrossa" går igenom en del olika metoder, bla trolling efter Hälleflundra.

En metod som några kompisar till mig använder med stor framgång är bondtrolling med 385g storm-jiggar över sandbottnar på 10-30m djup. Farten brukar vara 1,5 - 2 knop. Jiggen släpps ner till botten och man håller botten genom att släppa ut lina då och då, sedan vevar du in jiggen en bit igen och gör om samma procedur.

Skitfiske!

/B

Kommentera

Jag har trollat endel hälle och att köra med djupriggar över flacka sandbottnar kring 15-25 meter funkar jättebra. Vi har mixtrat med lite olika beten och för oss har westins jätte vart klart bäst. Man behöver inte trolla i svåra hårt strömsatta sund, flacka sand/grusbottnar med närhet till stora djup funkar fint.

Westins jätte är dock sämst i kvallan, plasten och krokarna går sönder, hela betet är sämst förutom gången Det går att av hjälpa något genom att mixtra ihop en wire mellan främmre ögglan och krokarna.

Denna metod är dock svår utan djupriggar, men har man det är det ba tuta på. Vi har försökt ligga på typ 2,5 knop men blåser det hårt kan det vara lite svårt.

Ligger de bästa positionerna i strömmsatta sund så är det nog bättre att driftjigga skulle jag tro. Trollingen är ju framförallt en metod för att söka av stora ytor vilket sällan strömsatta sund brukar vara. Vi har kört 15 meters linjen, vänt och kört 20 meters linjen å sen 25:an tillbaks igen. Jag tror lätt flundrorna söker sig upp även grundare än 15 meter men där vi har kört har det oftast vart förmycket skit i vattnet om man går grundare än så.
        När drar vi?

Kommentera

vi åker upp och har hyrd båt och ingen tillgång till djupriggar och grejer utan det blir den s k bonntrollingen som kommer att användas...

Är närheten till botten A och O?

Finns det några färger som är att rekomendera eller är det gången och rörelserna i kombo med farten som är det viktigaste?

Kommentera

Kirshim: Om du går in på forumet på sidan www.norgefiske.se under ämnet "dagbok från Tromsö" så kan du läsa om mina flundror jag fick i somras. Där står det på vilka beten, färger, djup mm jag fick mina flundror på under min långa vistelse där uppe i somras.
            Testade även då att trolla med riggar därav jag tyckte det var svårt. Men jag fiskade bara då på ganska så strömsatta ställen.
            /Lidberg

Kommentera

Absolut närhet till botten tror jag inte är nödvändigt. Vi har kört med fyra beten, ett alldeles vid botten och sen ett längre upp med längre släp. Det är inte alldtid de tar på betet vid botten. Innan vi kom på att westins var betet nummer ett körde vi med rappala magnum vid botten och lite blandat med westins och då steg de ofta (läs nåra gånger) till jätten.

Mina erfarenheter sägar att en 5-6 meter från botten med rätt bete kan va bättre än botten med ett sämmre bete
              När drar vi?

Kommentera

Lidberg: Kanonläsning, enda felet är att det är alldeles för långt till nästa års resa nu...

blir till att sitta och bläddra i kataloger och söka på nätsidor nu för att hitta bra beten...

Kommentera

Jonas37: blir inte Westins jätte svår att få ner till ett bra djup utan riggar?

Kommentera

Sej i lämplig storlek är vissa dagar helt överlägset. Har själv varit med om att fiska med tre andra som körde med Stormjigg och jag metade med sej på 1 - 1,5 kg apterade på ett vanligt jigghuvud. Jag fick både stor torsk och flundra och de andra fick inget större alls. Fast de ville inte byta då vi dagen innan hade mest napp på jiggarna ...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dianereese  
                    Startad av Andreasbd, 2025-02-03, 21:04
                    12 svar
                    998 visningar
                    0 gillar