HÖ beten? Tips tack:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ beten? Tips tack:)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HÖ beten? Tips tack:)

Vill gärna ha lite tips på havsöringsbeten till haspelfiske. Vore trevligt om nån kunde ge lite tips på både wobbler som sked Gärna nån bild oxå så man ser hur dom ser ut
    Tjoflöjt

Jag kan varmt rekommendera Viking Herring! Vet folk som stått med dyra Ludde drag och inte fått nåt, sedan kommer någon annan och kastar i ett Viking Herring (betydligt billigare) och tar en havsöring med en gång.
    Tog själv en havsöring i våras på 5 kg på just ett Viking Herring i färgen svart/silver. Jag var den enda som körde med ett sånt.
    Jag rekommenderar antingen svart/silver eller blå/silver, då det immiterar små strömmingar bäst!

Gör inte misstaget att tro att en tafs skrämmer havsöringen och skulle förstöra fisket! Det stämmer inte!
    Jag kör med minst 40 cm långa tafsar ifall en gädda skulle ta betet. Dessa knyter jag av titanmaterial, typ CWC's 75 lb. I ändarna passande beteslås av modell crosslock som jag tar isär och sätter lekandet i ena änden och låset i andra, precis som jag gör mina gäddtafsar, fast med tunnare titantråd och mindre lås.

När jag tog havsöringen i våras hade jag slut på havsöringstafsar och körde med en 65 cm lång gäddtafs gjord av 100 lb titanmaterial från CWC och riktigt stort beteslås!
    Så som sagt, tafsar skrämmer inte havsöringar mer än vad själva linan gör anser jag! Då tror jag dom skyggar mer för båtar eller oförsiktigt uppträdande!!

Mvh Peda
    Senast ändrad av PederE; 2009-09-15, 14:49.

Kommentera

Tackar så mycket! Väldigt värdefull info för mig som är rookie på HÖ fronten. Nån anna som har nått bra tips?
      Tjoflöjt

Kommentera

Det finns en mängder av bra drag för havsöring. Gå in i en butik så upptar ju ofta just havsöringsdragen nästan hälften av butiksytan( lite överdrivet kanske). Sen används olika drag beroende var du fiskar öringen i landet. Vi här på västkusten gillar ofta mycket mindre drag än de på baksidan. Här är det vanligt med 10 -15 grams drag och lätta prylar. På ost och sydkusten 18-26 grams drag och tyngre yxor.
        Viking herring är som Peder säger ett okej drag men det finns ju också det billigare falcon-draget som fiskar lika bra till halva priset. Toby från Abu är okej. Sen finns kustwobblers som Vicke , Kenetics strix, Gladsax, Magic Minnow Seatrout osv.
        Här har du en tråd med en hel del bilder och tips:

Lycka till!
        sigpic

Kommentera

Man tackar man tackar! Riktigt kul me gybbar som är så trevliga och hjälpsamma Ska iväg till butiken nån dag och shoppa lite beten tror jag
          Tjoflöjt

Kommentera

En av det mest effektiva metoderna vid spinnfiske efter havsöringsfiske är vevstoppet...iom att havsöringen triggas att ta en redan skadad fisk..försvarslös. Jämnför huggormar i fångenskap..nästan omöjliga att få att äta, max en av tio (iofs vet jag förutsättningarna, knepen, nio av tio) De hugger inte musen i syfte att äta, mycket svårt..men presentera en redan död mus i dess väg så att säga presentera betet serverat som de av vana äter det, går de "per automatik" igång.

Har själv testat när varje kast synats av en havsöring, de hugger på alla beten..Men det mest effektiva är vid mina tester/vevstopp ett bete sjunkande, sidorullande runt egen axel..Typ Toby..Plåtbit..Nio av tio hugg faller vid vevstoppet..Ett, två, tre ..smack! Veva några tag, vevstopp, veva några tag vevstopp osv..
            Senast ändrad av Hemi; 2009-09-16, 17:17.

Kommentera

Jag säger bara spöket och gladsaxwobbler, som är personliga favoriter, men även bland andra Dumhle och Kutlingen funkar bra här i Skåne (och borde så göra i hela landet). Sen finns det en massa danska drag av kvalitet men de är sällsynta i Sverige. Kolla, http://www.grejonline.dk/default.php?r=4. Kan rekommendera att beställa från dem, snabba leveranser och har nästan alltid hemma det man vill ha.

Bornholmerpilk är ett förträffligt drag, när man stöter på det.
              Senast ändrad av lex; 2009-09-16, 17:26.
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

..och orsaken till att det finns så många olika favoriter är att havsöringen hugger på allt..Närmast utan undantag. Tex hugger den utan vidare på en räkbit flötmetad eller en rensad, uppfläkt, hel strömming serverad på samma sätt. Jigg, wobbler, plåtbit, mask, fluga, räka, döda fiskar eller delar av.... Välj själv..men vid spinnfiske glöm inte vevstoppet..

Kommentera

Håller med Hemi!
                  Inget vevstopp, ingen fisk!

Kommentera

kultingen är en favvo för mig, och den sandgrävlingen såklart, men som sagt de hugger nog på vad som hellst, har fått flera på hemknåpade mojänger
                    en tummregel är väl att draget inte ska sjunka för fort vid just vevstopp, man fiskar ju ofta på rätt grunda vatten så det finns inte så mycke höjd att sjunka på
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    748 visningar
                    0 gillar