Lina vid vrakfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina vid vrakfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina vid vrakfiske?

Vilken tjocklek på lina använder du vid vrakfiske tex på östersjön och kattegat. Gäller flätlina. Skriv gärna om varför! Brottslina? Lina för slitage mm!

Själv använder jag mig av 0,25-0,30
    14
    0,15-0,20
    0,00%
    0
    0,20-0,25
    14,29%
    2
    0,25-0,30
    28,57%
    4
    0,30-0,40
    42,86%
    6
    0,40-50
    14,29%
    2

Skriva gärna lite om tjocklek brotts tafs eller inte. 1,0mm för slitage mm mm. hur gör ni?

Kommentera

Kopierar för det är så dumt!

QUOTE=carter;506442]Förstår du inte skillnaden mellan Vrakfiske vs "vanligt" pilkfiske??

Om vi nu tar Sundet som ett ex, så är det väldigt sällan vi sitter fast i botten därför behövs inte så tjock lina heller, däremot när man fiskar på vrak så antingen har du fisk direkt lr så sitter du fast i vraket och måste dra av linan, detta kanske man får göra 15/20 ggr på en tur, ibland hugger fisken precis i kanten på vraket o tvärvänder in i vraket då kan prova att "dra" ut den, därav den tjocka linan, det har inte med fisken storlek att göra att jag använder 0.41 dim.

Jo, det är möjligt att jag är tjugo år bakåt i tiden, men jag behöver inte skapa "lintrådar" för jag har dåligt självförtroende.

Nu sabba jag tråden igen, f`låt ![/QUOTE]

hehe nej det va inte för att skapa själförtoende många som frågar om linor hitt och ditt. Då är det ju bra och kola där! Det var du som sa att 0,25mm va för tunt till annat fiske än lätt fiske med jigg på gruntvatten. Skulle säga att det är för tjockt för det och 0,17-0,20 mer lagom. Till metet blir det tunare än så.
      Om nu 0,25 va för tunt för överigt fiske i sundet som du sa så undra jag ju vad du använder vid vanligt pilkfiske där då! På överiga ställe med?

Sen är det ju bra med lintrådar så folk inte behöver bli lurade! Jag vet vad jag använder och vad som fungerar bra och behöver ingen bekräftelse på det. Vet också att de som fiskar och kan något om havsfiske håller med mig! Sen va det lite dumt att skriva 0,30-0,40 då jag tror det flest använder 0,30-32 på vraken! Finns inte någon mening att använda 0,41 om annat än til Jerk fiske och fiske efter riktat 500kg + håkärnig eller något! Slitaget har du nylon lina till!

Suck man får ju hålla i isg och raddera. Kopierar deta till lin tråden så vi inte sabbar dena mer. Om du vill kan du ju skriva där i stället av samma anledning!

Kommentera

La upp dena tråd för att det var en diskution om att 0,25-0,30 va för tunt för vrakfiske vilket det absolut inte är. Kör själv 0,25-0,30 vilket fungerar hur bra som. Att påstå att man behöver 0,41 sen va dum om det ger ju bara insyn om okunskap.

Nej jag kan inte stava och kommer inte lära mig det i heller!

Kommentera

Jag tycker som Oringen så behöver jag inte förklara mer
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

jag kör 0,25 flätlina och 1,0mm nylon som brottafs sedan om vraket e väldigt styggt så kör jag en 10-15cm tafs under pilken med 0,80mm nylon och stor enkelkrok typ mack eller jigg. så kan man ofta rädda pilken.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
              jag kör 0,25 flätlina och 1,0mm nylon som brottafs sedan om vraket e väldigt styggt så kör jag en 10-15cm tafs under pilken med 0,80mm nylon och stor enkelkrok typ mack eller jigg. så kan man ofta rädda pilken.

jag som blev idiott föklarad för jag tyckte det räckte gott med 0,25 och ville ha en mindre tåligare rulle som håller det va så diskutionen börja. Dög ju bara med 0,41 och det fick man inte plats med tilräkligt på en 6000 tex..

sen att bytta bromsar på en 7000 va onödigt. Jag gillar stl på rullen men använder inte dom man har liggande pga att dom är så dåliga och går i sönder så fort man fiskar på riktigt.

Hade gärna fiskat till en 6500 rocket så den hade hållt för tungt fiske då jag gillar fisk med dom. Men det håller ju inte. Ja samma med 7000 då! Tycker linspridare är rätt trevligt när man fiskar när det gungar och jävlas.. även om det gör rullen minmdre hållbar...Äh något är nog med haha... Hm finns väl någon 6000 utan med som kunde blivit något trevligt bygge?

Jaja där av diskutionen

Kommentera

tycker med att mindre rullar e goast men då man vrakfiskar e det ju ofta ner sedan upp fort igen och då det e större djup får man ju veva ihjäl sig med en 6500. 7000 räcker ju oftast men då man ibland blir av med en jävla massa lina så gick jag över till shimano torium 20. kommer upp till ytan mycket fortare och rymmer en jävla massa lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
                  tycker med att mindre rullar e goast men då man vrakfiskar e det ju ofta ner sedan upp fort igen och då det e större djup får man ju veva ihjäl sig med en 6500. 7000 räcker ju oftast men då man ibland blir av med en jävla massa lina så gick jag över till shimano torium 20. kommer upp till ytan mycket fortare och rymmer en jävla massa lina.
                  Men utväxling mm går ju att fixa. ja torium är trevlia rullar.. Finns ju med sånt med. Men man vil ju ha lite alternativ när man är ute.

Kan ju inte lämna land utan minst tre utrustninga

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  754 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dianereese  
                  Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                  7 svar
                  545 visningar
                  0 gillar