Rulle till Bratten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Bratten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till Bratten

Hej gott folk !

Kompisen vill ha med mig till Bratten i sommar, jag är egentligen allergisk mot djup över 100m men ändå så lockar det att åka med.....

Jag har några lämpliga spön men mina norgerullar är för klena (amb 7000/shimano tekota..)

Har två frågor:

1, Vilka rullar använder ni ?

2, Lina (Fabrikat/sort, diameter, hur många meter)

nån på forumet måste väl ha blött en krok på bratten lr jagar alla gyltor nu för tiden...

Kommentera

Jajjjameen. Shimano Trinidad 20 med Penns Dynabraid 0,32 och Penn 345 GTI med lika lina. Överdimensionerad lina men det var det jag hade hemma då.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Kör med en torium 20 och torium 30.

Flätlinan bör vara runt 0,25 men det är ju olika med olika linor.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

ja tackar för förslagen...

det lutar i dagsläget åt en TLD 20 lr en TLD 20 2-speed

det skulle sitta fint med en frontmonterad elmotor på lillbåten så det blir att kika på en bra rulle i den lägre prisklassen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Riofredda Visa inlägg
            ja tackar för förslagen...

det lutar i dagsläget åt en TLD 20 lr en TLD 20 2-speed

det skulle sitta fint med en frontmonterad elmotor på lillbåten så det blir att kika på en bra rulle i den lägre prisklassen...
            Jag kör med denna rulle för djupmete: http://www.tackledirect.com/daiwa-se...0-2-speed.html tar in drygt 90 cm lina per vevvarv på högväxeln. Superrulle för djupmetet. Daiwa SPD är väl samma typ som Shimano TLD 2-speed. Välj hellre 30-modellen. Lagom lina för djupmete är power pro 0,19 röd eller gul med en brottstyrka på 13 kg eller motsvarande. Viktigt att linan inte tar ström.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tyckker 0,19 blir i tunnaste laget jag hadde hellre lagt mig på runt 0,25-0,28mm
              med tanke på om du trasslar in dig i andra och får skav på linan. Du kan rädda fler bottennapp och det simmar både flundra och håkjärring ute på Bratten.
              Det ligger ju inte så fruktansvärt mycket strøm i en 0,25 lina heller.
              Bättre o ta det säkra framfør det osäkra utan att øverdriva.
              Ser heller inte vitsen med en så stor rulle om du bara ska använda 0,19mm det blir ju bara tungt og klumpigt. även om den har en vettig utväxling.

Själv använder jag en Shimano ocea jigger 5000 P den motsvarar en Trinidad 40 Narrow men med 4:1 i utväxling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
                Tyckker 0,19 blir i tunnaste laget jag hadde hellre lagt mig på runt 0,25-0,28mm
                med tanke på om du trasslar in dig i andra och får skav på linan. Du kan rädda fler bottennapp och det simmar både flundra och håkjärring ute på Bratten.
                Det ligger ju inte så fruktansvärt mycket strøm i en 0,25 lina heller.
                Bättre o ta det säkra framfør det osäkra utan att øverdriva.
                Ser heller inte vitsen med en så stor rulle om du bara ska använda 0,19mm det blir ju bara tungt og klumpigt. även om den har en vettig utväxling.

Själv använder jag en Shimano ocea jigger 5000 P den motsvarar en Trinidad 40 Narrow men med 4:1 i utväxling.
                Jämförde rullen med en TLD 20 och då är viktskillnaden minimal. Visst verkar ocean jigger vettig, om än något dyrare. Visst kan linan slitas om man trasslar men det beror ju också på om man fiskar från en turbåt eller i en småbåt med 2-3 personer. Själv skulle jag inte ha tjockare än max power pro 0,23.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                  Jämförde rullen med en TLD 20 och då är viktskillnaden minimal. Visst verkar ocean jigger vettig, om än något dyrare. Visst kan linan slitas om man trasslar men det beror ju också på om man fiskar från en turbåt eller i en småbåt med 2-3 personer. Själv skulle jag inte ha tjockare än max power pro 0,23.
                  Tänkte mer på TLD 30 och SLD30 som sväljer ca 1000m 0,41 PP och är ganska stora om inte så fruktansvärt tunga.
                  Med moderat strøm så kan vi hålla botten med 1-1,5kg bly på 600m djup med 0,40-0,50 flätlina (håkjärringfiske). Men det händer ju att vi har problem att hålla botten med 2,5kg oxå men då rinner det nästan som en älv.
                  Men det är klart ju tunnare desto bättre när det gäller strømmen inget tvil om det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  715 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dianereese  
                  Startad av Andreasbd, 2025-02-03, 21:04
                  12 svar
                  997 visningar
                  0 gillar