Haspelrulle för norgefisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle för norgefisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrulle för norgefisket?

Vad tror ni, är det ens värt att tänka på?
    Har kikat lite på Penn Sargus 8000 för ändamålet.
    Hur man än vrider och vänder på det trivs jag bättre med en haspel än en multi.

Shimano Saragossa 8000F!
    TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Det är 2000 spänn upp men det är det kanske värt?
      Men lite väl mycket pengar om man "bara" vill testa

Kommentera

Jag har kjøpt in 6 st Okuma Raw rullar storlek 55 och 65 tillsammans med Okuma Cedros 90-200g speedjiggingspøn som jag ska ha till uthyrning/utlån ombord denna säsongen. Spøna hadde jag till test redan i fjor och dom håller verkligen måttet. Rullarna har vi precis børjat använda och både jag och kunderna är väldigt nøjda. Vi har kørt många 10+ sei med dom. Väldigt jämn och fin broms. Vet också att det blev fångat ganska stora flundror med dessa rullar i fjor. Så jag måste väl krypa till korset och erkänna att dom verkar väldigt prisvärda. Fast jag har varit skeptisk till Okuma länge.

Annars så håller jag med dig om att haspel är helskønt att fiska med. Jag använder bara multi till mete annars går allt fiske med speedjigg och shads med haspel. Jag tror att fler och fler kommer att upptäcka det man har gjort før länge sen i resten av världen.

Friendly and helpful customer support that goes above and beyond. We help you get the perfect domain name.

Kommentera

Det är lite det jag är ute efter, överallt annars i världen fiskas det intensivt efter stora och riktigt starka fiskar med just haspel.
          Skall fundera på detta närmare och kika på prylarna du föreslagit.
          Förresten, förslag på inköpsställe?
          Senast ändrad av v_skogh; 2010-05-03, 10:05.

Kommentera

Jag har känt på Okuma RAW hos Svenne på Mieko Fishing och den kändes grymt stabil, inte den lättaste rullen säkert om man jämför med Shimano Stella/Twinpower men den kostar ju bara en bråkdel av dessa rullar.

Själv hade jag redan ett par passande kraftiga Daiwa-haspelrullar men jag köpte ett Okuma Salina 7 fot 100-250 grams Boatspö för haspel som skall testas nästa vecka.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
              Jag har känt på Okuma RAW hos Svenne på Mieko Fishing och den kändes grymt stabil, inte den lättaste rullen säkert om man jämför med Shimano Stella/Twinpower men den kostar ju bara en bråkdel av dessa rullar.

Själv hade jag redan ett par passande kraftiga Daiwa-haspelrullar men jag köpte ett Okuma Salina 7 fot 100-250 grams Boatspö för haspel som skall testas nästa vecka.
              Återkom gärna när det är testat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
                [...]

Annars så håller jag med dig om att haspel är helskønt att fiska med. Jag använder bara multi till mete annars går allt fiske med speedjigg och shads med haspel. Jag tror att fler och fler kommer att upptäcka det man har gjort før länge sen i resten av världen.

http://www.deepjigging.com/showthread.php?t=244
                Smaken är ju som röven... klöven.

Själv klarar jag mig utan 90°-svängen som blir mellan "bygeln" och spolen - denna minskar känslan rätt rejält jämfört med multin där fiskens dragkraft verkar rakt emot spolen.

Någon som håller med eller emot?
                Senast ändrad av Hejan; 2010-05-03, 18:08.

Kommentera

Frågan är om jag vågar sälja iväg min Tekota 600 och mitt Beastmaster set i förmån för ett haspelset?
                  Fan att jag inte kan bli klar med renoveringen av huset snart, pengarna bara springer iväg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg

Stella och Saltiga rullar i samma storlek väger faktist mera än Okuma rullarna men den extra vikten kommer av att dom är solidare byggda och tåler betydligt mer stryk men å andra sidan så betalar du inte 7-8000 før Okuman heller som jag menar ska hålla bra till nordiskt fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    750 visningar
                    0 gillar