Vilken norgerulle från USA? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken norgerulle från USA?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken norgerulle från USA?

Jag har möjlighet att få hit en rulle från USA via en god vän.

Idag fiskar jag med en Amb 7000LC vilket är en klar budgetrulle som duger i svenska vatten men redan är reklamerad en gång + börjar smårosta trots minutiös rullvård... Mao får den bli makrill-rulle hemma och back-up i Norge.

Den nya rullen ska användas i Norge till stor fisk + ev nilaborre eller liknande i framtiden.

Jag antar att USA-producerat är mest prisvärt och där behöver jag råd, budgeten är typ 1500kr ex. lina.

Det jag hittat är Avet MXL vilken kostar typ 180$ (på www.jandh.com), har enkel utväxling på 5,8:1 och väger 510g, linkapacitet 360yards/20lbs mono (borde bli typ 300m/0,25 flät) (Amb 7000LC har 4,1:1 och väger 640g).

Kommentarer? eller ännu bättre erfarenheter?

// Fredrik

Jag köpte en Saltist från staterna för tre år sen för typ 1200:- Vet inte vad de kan kosta nu , men rullen är kanon.

Kommentera

the one and only

Conquer the ocean with best saltwater fishing reels. Shop our collection of offshore fishing reels, rods & fishing gear. Free & fast delivery on orders $100+

Kommentera

Ja skulle köpa shimano torium eller trinidad om ja hade obegränsat med pengar .

/Fredrik

Kommentera

Ok... för att sammanfatta...

Saltist gå ju att få för typ 150$ men jag tror om jag ska satsa på en HD-rulle så är mina kriterier ingen linförare och spakbroms i stället för stjärnbroms.

Accurate är ju onekligen en rulle med renommé, men BX-400 som jag tror är lagom storlek ligger på 429$ på http://www.charkbait.com. Mao ganska mycket över budget

Shimano Tekota och Torium är ok i pris, runt 170$ men har stjärnbroms. Shimano Trinidad är ju grym, men ligger på 320$ på www.jandh.com, oxå lite över budget.

Kommentarer?

Kommentera

Finns väl ingen med spakbroms för dom pengarna? Jag har en Talica nu och den är fan bäst som Dorsin skulle sagt.

Kommentera

Avet MXL är väl ett bra alternativ den får du lätt 500m 0,25 flätlina på annars så finns ju Daiwa Saltist http://cgi.ebay.com/NEW-DAIWA-SALTIS...item483db8f6e8 med spakbroms och ligger väl i samma prisklass som Aveten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
              2 svar
              245 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HarpoonMan  
              Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
              3 svar
              197 visningar
              0 gillar