riktat fiske efter breiflabb(marulk?) & havskatt?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

riktat fiske efter breiflabb(marulk?) & havskatt??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• riktat fiske efter breiflabb(marulk?) & havskatt??

hej

undrar om nån har nåt bra tips på dessa fiskar? tackel samt vart man bör leta efter dem? vad jag läst så ska havskatt hålla sig på runt 30-100m(?) o gärna stenbotten?
    men marulk eller breiflabb(lustigt namn igen av .no) har jag inte en susning om vart man bör börja leta samt på vilket djup(ev att jag hade en marulk på för nåt år sen, stenhårt hugg på ca 100m, men fanskapet bet av upphängarelinan på1.0 mm). I området i .no där jag brukar fiska ska det tydl finnas en hel del av dessa breiflabbar.
    tips o tricks välkommet!

K.

Eftersom att marulken inte jagar sina byten utan lockar in dem så blir det bra svårt att rikta fisket efter den.
    Havskatt fiskar jag med rörpilk och tafs efter den med stor enkelkrok som jag agnar, gärna med lubb.

Kommentera

Det är väl inte särskilt ovanligt heller att havskatterna hugger på shadjiggar när man fiskar efter hälleflundra eller torsk.

Kommentera

ja just det ja, marulken har ett eget metspö som den använder, tänkte inte på de.
        ok, en tafs efter pilken samt enkelkrok för katt, dem är väl vassa i käften(?) så får väl ta o prova med flourcarb kanske eller rent utav wire?

Kommentera

Sök marulken på mjukbotten 20m och neråt, den fiskas en del med långrev och levande agn.
          Så det borde funka att långsamt drifta en levande lubb, jag har tänkt försöka nån gång men det blir alltid något annat som lockar mer, jag ha fåt en på pirk och dom är ju imte direkt några slags kämpar, tror nog inte det var en marulk som bet av linan för dig, dom har vassa tänder men dom sitter glest.

Kommentera

Jag har kört 1,0 lina mellan rörpilk och trekrok, ca 10-15 cm.
            Inte särskilt vassa i käften, lever för att krossa sina byten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Det är väl inte särskilt ovanligt heller att havskatterna hugger på shadjiggar när man fiskar efter hälleflundra eller torsk.
              Stämmer, men enligt mig ganska svårt att kroka med enkelkrok på shadjigg. Katterna är otroligt hårda i munnen och kräver duktiga mothugg för att driva in krokarna.
              Vet inte hur många katter jag tappat väl uppe vid ytan.

Kommentera

ok, tackar för tipsen!,
                hmm levande bete får det bli, kanske rent utav en sprallig makrill med ett blylod som sänke.
                jaså inte så vasst i käften på nån av dem, dem ser annars ganska så håriga ut i gapet båda två, får bli nylontafs då,
                ja frågan är vad f-n det var som bet på/av linan, trodde först pilken satt sig i en klippa, efter att vi började backa tillbaka så började det röra på sig därnere...kanske en långa modell större, dem har ju en hel del vassa små tänder uppe i "gommen"

Kommentera

Levande betesfisk är förbjudet i norge annars är det bara att köra på.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Marulken jag fångade stod mest still, var stunder jag trodde nån hängt på en säck potatis på kroken men så kom en svagt ryck, dock så är den bra på att "bara" hänga så det är tungt att pressa upp dom. Men nån större fight är det inte...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                    2 svar
                    244 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                    3 svar
                    196 visningar
                    0 gillar