Spakbromsade rullar - släpper ni på bromsen ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spakbromsade rullar - släpper ni på bromsen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spakbromsade rullar - släpper ni på bromsen ?

Halloj !

På mina spinn/havsrullar med vanlig "lewelwind" stjärnhjulsbroms och mina haspelrullar är jag noga med att släppa på bromsen helt mellan fiskapassen så att bromsskivorna inte belastas och bromsverkan förblir jämn.

Jag har även ett par spakbromsade rullar, även på dessa släpper jag bromsen via den "lilla bromsmuttern" men häromdagen slog det mig att det kanske inte behövs då man lika väl kan släppa helt på spaken = frikoppla spolen ?

Är bromsskivorna på en spakbromsad rulle obelastade då spolen frikopplas eller hur fungerar det egemtligen ?

/f

Ja dom är obelastade när bromsen är frikopplad. Den lilla justeringsskruven ska endast användas när spaken står i friläge.
    Det är med den du ställer in bromsstyrkan vid strike før att sedan kunna finjustera med spaken under fiske.
    Är ingen expert på området men har hört att bromsen/rullen kan ta skada om man inte justerar med spaken i friläge.
    Exakt vad som kan hända får någon annan bidra med. Det hadde faktiskt varit intressant och få veta vilka problem som kan uppstå eller om det bara är en myt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
    5 svar
    960 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg davidmartin  
    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
    4 svar
    739 visningar
    0 gillar