Ja men vad kostar inte en liten burk mäsktillsats från DD..?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fruktmäsk...
Collapse
X
-
Fördelen som man har med färdiga mäskprodukter är tex. sötningsmedel tusen gånger sötare än socker, vilket innebär att man knappt behöver anv. något alls och då räcker det väldigt länge och då anser jag att det inte gör något om det kostar 50kr i inköp.
Finns hur många lukt och smaktillsattser som helt idag och dom är väldigt koncentrerade så hitta något i en vanlig affär som kan slå ut dessa produkter är inte lätt. (Doftar och smakar väldigt mycket).
Ska man testa sig igenom alla fiskmäskbaser, tillsattser mm. så får man nog hålla på tills man dör för det kommer nytt hela tiden.
Men visst kan man hitta bra saker i en vanlig affär som man kan anv. på fisketuren, majs och formfranska är något som jag själv köper väldigt mycket av.
Kommentera
-
Nr.1. Jag anser att det egentligen inte spelar så jättestor roll vad fan man har i mäsket så länge matinnehållet är rätt för årstiden och fiskarten. Går du och sätter dig i en vanlig sjö och mäskar med ströbröd på en plats och hi-pro-super-duper-svindyrt-hitech mäsk på en annan så kommer du inte att märka skillnaden. Fisken är inte så kräsen i de flesta av våra vatten!!
Nr. 2. Det istället viktigaste anser jag vara att mäska på rätt sätt. Hur många har inte suttit och fångat nada, fast de haft hitech mäsket. Medan ungen bredvid har fått bra med fisk på en lite uppblött ströbröd eller inget mäsk alls.
Ett expempel är fågelsjöar eller vissa kanaler där fåglar ständigt matas med bröd. Där fungerar faktiskt rent ströbröd bättre än massa dyra tillsatser, just för att det har blivit så naturligt för fisken!
Sedan måste man självklart kunna fiska på rätt sätt parallellt med sin mäskning och vad som passar fiskearten bäst för den tiden. Att krydda mäsket med något extra som jordgubbsdoft eller liknande spelar i de flesta fall alltså mindre roll, DOCK så får man oftast ett bättre förtroende på mäsket om det luktar lite gott
. Och det är också viktigt.
Och så var det det med smaken... Smakar du på torra mäsktillsatser så kommer allt smaka i stort sett lika dant. Antingen ingenting, lite lite sött, eller salt.
Och kom ihåg en ytterligare sak
Fiskens smak och luktsinne skiljer sig VILT från erat!!!!
Kommentera
-
bra sagt! hade sagt likadant om jag hade orkat skriva så mycket hehe! många gånger så använder ju fiskaren någong mäsktillsats,dipp eller dylikt som han själv tycker doftar/smakar gott och det kanske inte alltid stämmer överens av vad fisken tycker så det är bättre och pröva alla möjliga konstiga och stinkande oljor/smaker fast jag kan ju medge att man hellre blandar i nått i mäsket som man själv tycker doftar gott! inte så mysigt att t.ex blanda i nått som luktar en blandning av bittermandel/tonfisk.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 430 visningar