Mäsk Braxen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäsk Braxen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäsk Braxen

Någon som har ett bra recept på hemmagjort mäsk för braxen, jag vet att de finns skitbra mäsk och köpa osv. men jag vill göra mitt egna. Någon som har ett bra tips?

Är bara hobbymetare men brukar köpa ströbröd, en burk majs och en burk vanilinsocker. Lägg ströbrödet i en glass burk och blanda i vanilinsocker så det luktar vanilj rejält. Öppna majsburken och häll spadet i ströbrödsblandningen. Blanda sedan i lite vatten i taget till du får en bra konsistens. Häll i halva majs burken och börja kasta i bollar. Andra halvan av majsburken metar du med.
    Snabbt och enkelt för en hobbymetare som mig och har fungerat bra på brax och mört.

Kommentera

Det roliga med göra eget mäsk att det blir oftast dyrare än vad riktigt köpemäsk om man räknar kilon.

Kommentera

Gå till Lantmännen sedan köper kofoder (pellets). Det jag brukar köpa heter Galant. Det fungerar riktigt bra och billigare mäsk får du inte. Blöt det 1 h innan du ska fiska med ganska mycket vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
          Det roliga med göra eget mäsk att det blir oftast dyrare än vad riktigt köpemäsk om man räknar kilon.
          Finns säkert billigare färdiga mäsk att köpa men jag som får ett ryck nån gång varannat, vart tredje år så är det smidigt att man kan köpa det man behöver på ica samma dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
            Finns säkert billigare färdiga mäsk att köpa men jag som får ett ryck nån gång varannat, vart tredje år så är det smidigt att man kan köpa det man behöver på ica samma dag.
            Det finns en hel del olika sorter att köpa men det är sant att det inte är någon fet skilldnad på "eget" och köpt när det är små volymer men å andra sidan så håller sig torrt mäsk förbaskat länge och du slipper en resa ner till Ica.
            Körde själv med eget mäsk en tid innan jag började köpa tillsammans med en, och visst funkar det men när man väl har sett hur bra köpemäsket funkar så är det svårt att rekomendera annat .

Kommentera

Jag mäskar med fattigmans-mäsk:

Ett par nävar havregryn, av den billigaste sorten, blandar i 1msk Curry + 1msk Vaniljpulver + 1msk Anis + 1msk Jordgubbssmak, i en plastpåse, som blandas ihop. Påsen tages med till meteplatsen och blandninge bollas till och kastas ut i lagom dosering!

Kommentera

Som liten brukade jag välja en plats och dunka i koskit...lol...om man nu snackar billigt. Majs, hackad mask brukar vara en bra combo och casters. Blandat med ströbröd...se dock till att över fukta den dagen innan så att det inte försvinner (händer när det är för torrt blandat).

Mvh Tikkanen

Kommentera

Det där med egenblandat mäsk är inte alltid så bra. Väljer man inte rätt ingredienser eller helt enkelt bara slafsar ihop en gegga och får till ett extremt bindande mäsk (vilket kan hända om man blöter havregryn för mycket) kan det bli helt fel.
                  Gör man "helt fel" och de stora bollarna man dänger i inte spricker upp... ja, då kan man gissa att fisken hellre kalasar på detta än tar ett ynkligt litet krokbete. Då får ju mäskningen motsatt effekt. Denna miss har jag ofta gjort innan jag blev något bättre på att blanda mäsk.

Fördelen med köpt mäsk är att det rätt blött har egenskaper som man sällan kan få till med hemmasnickrat. Ett riktigt mäsk "jobbar" och släpper ifrån sig lockande småpartiklar. Det sönderfaller på ett bra sätt som skapar en liten "matta" som är lockande för fisken.

Ett sätt att mäska på som jag har till t.ex. sutare och braxen på kortdistans är s.k. sloppy mix. Då funkar hemmavarianter riktigt bra. Istället för att göra ett mäsk som man kan göra bollar av gör jag en soppa. Precis som vanligt har jag i partikelbeten (majs, maskbitar, hampa, ris etc.). Med en stor slev (bait spoon) apterad på en lång bankstick slänger jag ut detta på en yta på kanske 4 kvm.

Viktiga frågor när man mäskar är:

Vad vill jag uppnå med mäskningen? (Förmäska i flera dagar för att vänja fisk vid beten? Få igång trög fisk? Mäska bort småfisk? m.m.)

Vilken art är jag ute efter? (Vilken som helst eller någon specifik? m.m.)

Är mäsket rätt till mitt fiskesätt? (vanligt flötmete, flötmete i strömmande vatten, feedermete, methodfeeder...)

Det finns fler saker än så att tänka på. Man kan göra det enkelt men man kan också göra en hel vetenskap av det.

Jag rekommenderar:
                  Addicted to Groundbait 1
                  Addicted to Groundbait 2
                  Addicted to Groundbait 3

Ibland är bästa mäskningen s.k. loose feeding. Ser jag sutarbubblor så kan jag slänga i mitt flöte till platsen (rätt lodat) och bara kasta i en halv näve majs runt flötet och ha majs eller t.ex. majs och mask på kroken. Får jag igång fisken och det nappar bra och sen mattas av så loose feedar jag lite till.

Loose feeding är också bra efter att man mäskat med vanligt mäsk först. Samma sak här - har fisken kommit igång så underhållsmäskar man. Då är loose feeding oftast bättre än att dänga i nya mäskbollar. Får jag en sutare eller braxen på kroken så slänger jag ganska omgående i en halv näve partiklar där det nappade. På detta sätt håller man kvar fiskstimmen.

Ett annat sätt att mäska är att mäska med uppblötta pellets eller t.ex. hönsfoder.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-04-15, 23:15.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nu är metesäsongen igång på allvar! Snart kommer nog mäskningsfrågorna att hagla.

Jag vill inte "promota" mitt eget inlägg utan vill få nybörjarna inom mäskning att passa på att läsa Bennis (benste) fina artiklar som jag länkat till.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 951 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37