Jag brukar köra med mask och abborrfile , men nackdelen med mask är att massa småfisk nappar på masken , med abborrfile har det gått rätt bra oxå , men med räka har jag ej testat än , nån som vet om det funkar bra? och vad mer kan man ha på kroken som är bra vid ålmete ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket bete föredrar ni vid ålfiske?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Dala_Jag brukar köra med mask och abborrfile , men nackdelen med mask är att massa småfisk nappar på masken , med abborrfile har det gått rätt bra oxå , men med räka har jag ej testat än , nån som vet om det funkar bra? och vad mer kan man ha på kroken som är bra vid ålmete ?
Du kan fiska med det mesta som du kan tänka dig. Allt från fiskbitar från olika vitfiskar och liknande.
Ett tips till: Det som utgör basfödan för ålen i ett vatten kan funka "bäst" i vattnet, men det behöver absolut inte vara så. Till räka då, Jag har fått uppfattninge att det funkar bäst i vattnen där det förekommer räka alltså kusten, men givetvis får man fisk i åar och sjöar också.
En possitiv sak till med räkan är precis som du skrev att den håller mycket småfisk borta, men var faktiskt med om att polarn fick en mört på ett gäng räkor för några veckor sedan....
Kommentera
-
Kombinationen mört i vattnet och räkor på kroken har jag dålig erfarenhet av. Räkor gillas högt av de rödögda rackarna! Om inte regnbågen vill ta räkan kvickt nog kommer mörtarna att hålla räkfrossa!
Nu har jag planerat att pröva ålen med hjälp av strömming. Har sparat några mindre fiskar som jag tänkt halvera på längden och sätta på kroken. Har inte testat än men fått uppmuntrande tillrop om att det ska fungera bra på kusten.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
prylis
Halv strömming, helst en stjärtbit, med avklippt fena och 3 "chorizosnitt" på var sida funkade bra i skärgårdsvattnet förr. Nu är det i princip hopplöst att få ål i "våra" gamla vatten.Ursprungligen postat av BeBestKombinationen mört i vattnet och räkor på kroken har jag dålig erfarenhet av. Räkor gillas högt av de rödögda rackarna! Om inte regnbågen vill ta räkan kvickt nog kommer mörtarna att hålla räkfrossa!
Nu har jag planerat att pröva ålen med hjälp av strömming. Har sparat några mindre fiskar som jag tänkt halvera på längden och sätta på kroken. Har inte testat än men fått uppmuntrande tillrop om att det ska fungera bra på kusten.
Kommentera
-
Nackdelen med att köra strömming som bete är dom är så jävla sköra, går sönder mycket lätt när man kastar ut.Ursprungligen postat av BeBestKombinationen mört i vattnet och räkor på kroken har jag dålig erfarenhet av. Räkor gillas högt av de rödögda rackarna! Om inte regnbågen vill ta räkan kvickt nog kommer mörtarna att hålla räkfrossa!
Nu har jag planerat att pröva ålen med hjälp av strömming. Har sparat några mindre fiskar som jag tänkt halvera på längden och sätta på kroken. Har inte testat än men fått uppmuntrande tillrop om att det ska fungera bra på kusten.
Kommentera
-
ousider
testa grislever
ålen är enligt min erfarenhet en finsmakare räka funkar alltid men själv fångar jag alltid betet själv på platts förslagsvis små löjor. men något som jag själv experimenterar med är en combo av en liten lever bit o 3-4 daggmaskar på en aberdeen krok imorgon ska jag testa med räka o lever i saltvatten men då måste man lägga levern i salt några dagar innan för att få full effekt. kom ihåg! ju större bete detstu större ål......!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 602 visningar