Gäddmete i strömmande vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete i strömmande vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete i strömmande vatten

hej!
    tänkte åka ut och meta lite gädda i en ganska stor å där jag vet att det finns stor gädda. B.la så har jag varit med där och landat gädda på över 8 kilo.
    Jag har tänkt att meta med levande bete men det är dock inte säkert att jag får tag på det. Om jag inte får tag på det så har jag ganska stora makrillar i frysen som ska lukta mycket och vara bra för stor gädda.
    Vad ska jag köra med för tackel? Vill inte köra med vanligt flötmete för då får jag bara kasta om hela tiden då den bara åker med strömmen.
    Har hört något om att man kan köra som ett paster-noster tackel med ett flöte som tydligen ska vara bra.
    Är det någon som vet hur man tacklar inför denna metod och vet hur det funkar? Kommet troligtvis att köra med död makrill. Går det inte att sätta
    en vobbler istället för betesfisk som man sätter så den simmar i mot strömmen?
    Vart i en å ska man fiska? strömt,lugnt,grunt eller djupt?

i bakvatten eller i djuphålor är väl att rekommendera det är ju där "vitfisken" brukar hålla sig speciellt om det är kallt vatten som nu. själv bukar ja köra ett glidande tackel med lite flytkraft i betet för att få upp betet från botten om man kör dött bete.

Skitfiske påre!!

Kommentera

Prova helikopter rig. googla så ser du hur det ska se ut.
      Metar du med dött, testa deadbait stick. eller pop up kulor. metebolaget.se har båda.

Kommentera

Googla även "sunken paternoster". Kan vara bra om det är växtlighet på botten.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn98 Visa inlägg
          hej!
          tänkte åka ut och meta lite gädda i en ganska stor å där jag vet att det finns stor gädda. B.la så har jag varit med där och landat gädda på över 8 kilo.
          Jag har tänkt att meta med levande bete men det är dock inte säkert att jag får tag på det. Om jag inte får tag på det så har jag ganska stora makrillar i frysen som ska lukta mycket och vara bra för stor gädda.
          Vad ska jag köra med för tackel? Vill inte köra med vanligt flötmete för då får jag bara kasta om hela tiden då den bara åker med strömmen.
          Har hört något om att man kan köra som ett paster-noster tackel med ett flöte som tydligen ska vara bra.
          Är det någon som vet hur man tacklar inför denna metod och vet hur det funkar? Kommet troligtvis att köra med död makrill. Går det inte att sätta
          en vobbler istället för betesfisk som man sätter så den simmar i mot strömmen?
          Vart i en å ska man fiska? strömt,lugnt,grunt eller djupt?
          Om du vill kan du ta en titt i min blogg där jag skrivit om hur jag fiskar i åar, http://trosansfiske.blogspot.se/2013...ch-varens.html.

Sunken float paternoster funkar bra för mig. Det går att köra helicopter-rig med sunkenfloat vilket ger fördelen att fisken kan simma fritt samtidigt som flötet håller upp betet från botten. Sök bakvatten och lugnparti i ån. Hittar du sådana kan du även meta med flöte utan att behöva kasta om hela tiden. Vid deadbait fiske hade jag kört med glidande där du lyfter riggen med en bottom bounce rig och poppar betet med någon form av alla de varianter som finns att köpa eller injicera luft i betet.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Lex vet vad han pratar om!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Saxa från Walk the Line´s Blogg:

Gäddfiske ny sträcka vid Kävlingeån

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
              656 svar
              49 543 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg efc__
              av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
              17 svar
              1 828 visningar