Mete efter udda arter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mete efter udda arter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mete efter udda arter

Sportfisket är fantastiskt och kan bedrivas alla årets dagar om omständigheterna tillåter.

Vad jag vill med denna tråd är att ni som metar lite udda arter beskriver fisket. (Skriv gärna vilken tid på året som är vettigast).

Det finns inte mycket på forumet om t.ex. fenknot, rötsimpa, piggvar, vimma, faren m.m.

På detta sätt kan man gå till tråden och få lite idéer när ens egna har tagit slut.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Bra tråd! Förhoppningsvis kan man finna en del inspiration här framöver.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Var på Tjurpannan nån gång under högsommaren juli-augusti typ. Jag och kompisen tog 4 st rötsimpor totalt i 2-3 hgs klassen. Vet inte om det är bra eller dåligt. Vi körde iaf b-mete med torskpilk som sänke, lyspärlor och färsk makrillstrimma som bete.

Under havsöringsfisket i april-maj i Färlevfjorden* hade jag o polarn grymt mycket efterföljare och bifångster av plattfisk på riktigt grunt vatten. En ganska stor (runt 4hg) som vi trodde var en rödspätta för att den hade röda fläckar tror jag nu i efterhand var en sandskädda? För rödspättor går väl inte in i meterdjupa vikar?
      Senast ändrad av Motorgoat; 2014-11-10, 11:40.
      Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Brukar själv meta vanlig Knot, Sandskädda, Vitling mm med glidande bottenmetetackel bestående av: En 30cm lång tafs av 0,45mm mono med en upphängarkrok stl 2-1/0, kopplat till 60-70cm mono som bommen glider på, och efter det en 80-100cm lång 0,45mm mono tafs med en stl 4 kortskaftad metkrok i ändan. Och grön lysslang och -pärlor som garnering. Fiske från drivande båt(drivankare rekommenderas) på djup från ca 20 till 50m. Ler-, sand- och blandbotten är trevligast att fiska på, stenbotten ger för mycket bottennapp och tackelbrott. Tidpunkten har varierat från början av Augusti till mitten av September. Fiskeplatser Frøya och Romsdalsfjorden i Norge. Men du kanske menade mete från land i Sverige ?
        Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-11-10, 12:04.

Kommentera

Allt mete efter lite udda arter är mer än välkommet i tråden.

Jag kommer att redogöra för mete efter rötsimpa om jag lyckas komma ut och kroka några.

Kommentera

Då var kvällens/nattens pass efter rötsimpa avklarat. 2 landade men långt ifrån regvikt.

Denna tid på året är rötisarna tjocka och fina och fiskas efter mörkrets inbrott.
            Man hittar dem i bl.a. hamnar där de gärna simmar intill pirkanter.
            Ett spö på 8-11 fot med mjuk topp och en kastvikt på 30-40 gram känns optimalt.
            Lämplig lina är en flätlina på omkring 0,10 mm.
            Tackel - någon form av paternoster med 1-2 kroktafsar knutet av nylon eller FC på 0,28-0,35 mm. Lyspärlor och lysslang kan ibland vara heta. Långskaftad krok strl.2 är lagom då rötsimpan har stort huvud och slukar betet glupskt. En halv räka räcker som bete och bör sitta nära krokspetsen som gärna får sticka ut några millimeter.

Edit: Eftersom rötsimpan inte är tackelskygg så har jag nu knutit tackel på 0,38 mm nylon. Detta minskar risken för trassel.
            Bommen är gjord av tops.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	426,4 KB
ID:	1775934
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-22, 22:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Då var kvällens/nattens pass efter rötsimpa avklarat. 2 landade men långt ifrån regvikt.

Denna tid på året är rötisarna tjocka och fina och fiskas efter mörkrets inbrott.
              Man hittar dem i bl.a. hamnar där de gärna simmar intill pirkanter.
              Ett spö på 8-11 fot med mjuk topp och en kastvikt på 30-40 gram känns optimalt.
              Lämplig lina är en flätlina på omkring 0,10 mm.
              Tackel - någon form av paternoster med 1-2 kroktafsar knutet av nylon eller FC på 0,28-0,35 mm. Lyspärlor och lysslang kan ibland vara heta. Långskaftad krok strl.2 är lagom då rötsimpan har stort huvud och slukar betet glupskt. En halv räka räcker som bete och bör sitta nära krokspetsen som gärna får sticka ut några millimeter.

Kul, kommer ihåg väldigt bra fiske efter rötsimpa vid reningsverket i HBG. Detta kan ha varit någon gång i början av 1980-talet. Det fanns stenar i strandkanten där, och vatten mellan stenarna där jag metade med sillbit. Riktigt kul att lägga ut en sillagnad krok tacklad på nylonlina på ett väldigt kort spö. Fisken verkade omgående få syn på betet och hugga, tog nog ett tiotal på kort tid där.
              Genomgående små, det påminde om ett slaga pimpelfiske då man kunde se fisken hugga.
              Vet dock inte om förhållandena där är samma nu förtiden, rekommenderas dock att prova. Rötsimpan verkar inte ha något emot grunt vatten så länge de har skydd i form av sten och tång mm.

Kommentera

Rötsimpa är en vacker fisk. Påminner lite om en vattendrake. Har själv aldrig krokat en så det vill jag gärna. Vid fiske efter havsöring i våras så var det en rötsimpa som följde min brorsas kustwobbler precis vid kanten fylld med växter. När polaren doppade sin pattegris på samma plats högg den direkt.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Allt mete efter lite udda arter är mer än välkommet i tråden.

Jag kommer att redogöra för mete efter rötsimpa om jag lyckas komma ut och kroka några.
                  Kan inte påstå att det är udda artar som så men att meta på de dem skiljer sig lite från normen men jag har haft stor framgång med flötmete efter havsöring i umeälven (standarden är ju spinn/tubfluga, wobler, spinner osv eller flugfiske och många häruppe är tveksamma till mitt fiske men de borde veta bättre) här i höst, och harr och så bottenmetar jag lake vilket i norrland inte är så vanligt då pimpel är grejen Stay metal

Kommentera

Nästa projekt blir tånglake! I brist på närhet till "riktig lake"... Ha ha ha

Hoppas knipa en bamsing på 250 gram eller mer.
                    Utrustningen blir samma som till simpa. Samma tackel borde funka.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 517 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 821 visningar