Olika typer av flöten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika typer av flöten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika typer av flöten

Har märkt att tjejen får upp en (hel) del mer fisk på mete än vad jag får på spinning och börjat mer och mer intressera mig för metoden.

Försökt att söka mig fram till info men inte hittat något relevant. Känner ni till någon text eller klipp där det framgår hur och när de olika typerna av flöten används? Annars får den som känner sig manad gärna förklara

Är du ute efter abborre och vill fiska med tångräka eller mask så funkar ett wagglerflöte. Ska du fiska i strömmande vatten så är det ett avonflöte du ska ha eller något mindre cigarrformat gäddflöte som har ett genomgående hål. Vid fiske med betesfisk är lättare gäddflöten att föredra även i insjö.

Flötets bärighet kan vara (på ett ungefär) 3-10 gram. Det beror lite på hur långt du vill kasta, hur djupt du vill fiska (i strömmande vatten) och hur tungt bete du vill använda.

Personligen har jag alla blyhagel i en bulk (=alla på samma ställe efter varandra). Det är en bra upptackling så du får ner betet till det djup du vill fiska på snabbt. Ett bra avstånd mellan krok och bulk är 25 cm.

Till gäddmete finns olika typer av flöten men till gädda föredrar jag bottenmete. Jag avråder dig som nybörjare att flötmeta gädda.

Om du inte ska meta efter de fiskar du spinnfiskar så får jag nog skriva en bok till dig.
    Här har du en brittisk länk som tar upp vissa flötestyper (men inte alla):
    Fishing floats a guide to fishing floats used in angling. Stick floats for trotting rivers, wagglers for stillwaters and more
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-07-13, 21:52. Anledning: Tillägg
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Är du ute efter abborre och vill fiska med tångräka eller mask så funkar ett wagglerflöte. Ska du fiska i strömmande vatten så är det ett avonflöte du ska ha eller något mindre cigarrformat gäddflöte som har ett genomgående hål. Vid fiske med betesfisk är lättare gäddflöten att föredra även i insjö.

Flötets bärighet kan vara (på ett ungefär) 3-10 gram. Det beror lite på hur långt du vill kasta, hur djupt du vill fiska (i strömmande vatten) och hur tungt bete du vill använda.

Personligen har jag alla blyhagel i en bulk (=alla på samma ställe efter varandra). Det är en bra upptackling så du får ner betet till det djup du vill fiska på snabbt. Ett bra avstånd mellan krok och bulk är 25 cm.

Till gäddmete finns olika typer av flöten men till gädda föredrar jag bottenmete. Jag avråder dig som nybörjare att flötmeta gädda.

Om du inte ska meta efter de fiskar du spinnfiskar så får jag nog skriva en bok till dig.
      Här har du en brittisk länk som tar upp vissa flötestyper (men inte alla):
      http://www.fish-uk.com/tackle_fishing_floats.htm
      Jag tycker att det är bra råd här, men jag måste motsäga mig på punkten flötmete efter gädda. Jag tycker nog att flötmete efter gädda är den enklaste metemetoden att börja med. Speciellt om du fiskar i stilla vatten, alltså sjöar, dammar och liknande och definitivt om du fiskar från båt. I strömmande vatten kan bottenmete dock vara att föredra, men även där tycker jag flötmetet är överlägset om man har båt. Bottenmete efter gädda ser jag nästan uteslutande som en vinter-/tidig vår-metod (kallt vatten och stela gäddor). Men alla tycker vi olika.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Lex, jag tänkte mest själva upptacklingen vid flötmete men nu när jag tänker efter är bottenmetet bökigare.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag förstår inte riktigt hur dessa flöten ska monteras. En ögla under och sedan?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
          656 svar
          49 514 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg efc__
          av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
          17 svar
          1 821 visningar